Ga naar inhoud

E. Cuniculi?


Abeille

Aanbevolen berichten

Ik heb afgelopen zondag een nieuw konijntje gehaald bij de fokker. Deze heb ik bij mijn 3 jongen konijntjes gezet van toen 5 en halve week oud (zitten niet meer bij de moeder, werd niet voor gezorgd).

De kleintjes die ik thuis heb hebben nog nooit iets gedaan, aten goed, dronken goed en waren druk en levendig zoals jonge konijntjes moeten zijn.

Zondag heb ik dus een nieuwe erbij gezet die er gewoon gezond en goed uitziet.

Echter eergisteren merkte ik op dat 1 van de kleintjes die ik al had (was altijd het levendigst) languit op een vreemde manier in haar hok lag. Eruit gehaald en apart gezet, ciseral drops gehaald bij de dierenarts want ze poepte ineens erg slecht en zat nog in haar buikje. Echter heeft het niet mogen baten gisteren is ze toch overleden. Heb haar gedwangvoerd en water gegeven. Zelf heeft ze nog wat andijvie gegeten. Eén zou nog kunnen in dat geval.

Vanochtend werd ik wakker en lag nummer 2 dus ook zeer vreemd in het hok. Gelijk alle konijnen uit het hok gehaald en de 2 kleintjes apart gezet en de nieuwe ook.

Heb nu de 2 kleintjes ciseral drops en panacur gegeven omdat ik het vermoeden heb dat het andere konijn misschien E. cuniculi bij zich draait zonder dat zij er last van heeft. Het kleintje dat raar lag kan ik wel op zijn pootjes krijgen maar blijft erg wiebelig, als hij een stap wil zetten valt hij om. Echter wil hij nog wel eten. Geef hem ook water met een spuitje. De Ciseral drops hebben al wel aardig hun werk gedaan want de stront komt er lekker uit (ook hier weer dat ik het in zijn buikje voel zitten).

Wat denken jullie dat het is?

Ik hou de nieuwe nu strikt gescheiden van de andere. Alleen moet zij bij een gecasteerd rammetje komen en dat durf ik niet mocht zij die E. Cuniculi bij zich dragen gaat de rest van de volwassen konijnen ook dood.

Die van vanochtend leeft dus nog. En heb er nu nog 1 die er bij zit. Ik wil zowieso de fokker bellen want als ze het draagt ze toch echt terug.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ieder konijn draagt de E.C bij zich en dat heeft niets te maken met het ziek zijn van die diertjes...Wel kan het omdat ze te vroeg bij de moeder weg zijn gegaan wat daar de reden ook van is,dat ze te weinig weerstand hebben en te veel stres door er een nieuw konijntje bij gekomen is dat ze daarom eventueel E.c zouden kunnen ontwikkelen...Maar wat misschien eerder aan de hand is dat is de dikkebuiken ziekte..die komt vaak voor bij erg jonge konijnen...Ik zou de onlastiing na laten kijken van die kleintjes en jezelf eens goed inlezen over diverse ziektes...kijk eens op de site van de Wilhelmia park kliniek in Utrecht daar staan veel ziektes goed omschreven en zeker over E.c... Ook op www.konijnen.nl staat veel over ziektes....Om de fokker te bellen en om haar om die reden terug te brengen heeft dus geen enkel nut omdat ieder konijn dat bij zich draagt en dat het zich openbaart bij verminderde weerstand,stres...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dikke buiken ziekte is het niet. Ben aardig thuis is de konijnen ziektes, maar over deze twijfel ik nog.

Overigens hebben de jongen nog geen dag bij de moeder gezeten, moeder zat in apart hok en jongen ook omdat ze er niet voor zorgde. Echter krijgen ze nu al ruim 2 weken geen moedermelk meer en er is dus ook nooit wat met de ukken aan het hand geweest. Ik zal eens kijken wat de dierenarts met de ontlasting kan.

Hij staat nog steeds, eet brokjes en hooi en geef hem regelmatig water met een spuitje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .