Ga naar inhoud

Diarree


Mirl

Aanbevolen berichten

Na mijn twijfels over Elmo zijn vuile kont weet ik het nu zeker. Voor het eerst vond ik juist diarree in zijn hok. En natuurlijk niet in zijn wc.

Zijn plakpoep is echt moeilijk proper te houden.

Sinds vorige week donderdag krijgt hij medicatie tegen diarree. Dat helpt dus niets. Vandaag is de laatste dag dat hij de medicatie zou moeten hebben. Dus terug naar de dierenarts deze week vrees ik.

Waarom zou hij diarree hebben??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij krijgt nu enkel hooi en biks.

Ik ga het nog enkele dagen bekijken, moest het donderdag niet beter zijn, dan ga ik met elmo en een staal stoelgang naar de dierenarts.

De katten heb ik pas laten testen op coccidiose omdat een "vriendin" het niet nodig vond te vertellen dat haar katten hevige diarree hadden toen ze hier op bezoek kwam. Ze is wel niet bij Elmo geweest, dus het zou toch niet kunnen hƩ.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen cocc. en katten cocc. zijn zover ik weet niet uitwisselbaar. Maar daarom kan je konijn nog wel cocc. hebben. Kan ze altijd in een kleine hoeveelheid al in haar darmpjes gehad hebben of ze kan het met gras of groenten binnengekregen hebben.

Dit klinkt toch echt wel als een parasiet. Als het niet cocc. is dan misschien een andere. Even (verse) mest laten onderzoeken. Zo'n onderzoek kost hier ongeveer 20 euro. Als het cocc. is dan Totrazuril druppels meevragen en niet Sulfatrim (die eerste werken veel beter en sneller en van die tweede stopte mijn nijn met eten). Met Toltrazuril is het in een dag of 3 helemaal over.

Ik zou niet te lang wachten met dat mestonderzoek want diarree kan dodelijk zijn voor konijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe oud is je konijntje dan? En welke medicatie geef je nu?

Bij diarree stop je direct met droogvoer en zet je het konijn op onbeperkt water en hooi. Wanneer het konijn na Ć©Ć©n dag nog steeds niet wat normalere ontlasting heeft doe je er goed aan naar je dierenarts te gaan. En dan wat ontlasting meenemen en laten onderzoek bij je dierenarts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb juist met de dierenarts gebeld om eens te overlopen wat ik nu best doe.

De medicatie die hij nu krijgt is al tegen coccidiose. Een mestonderzoek raadde zij ook aan. Maar toch nog een paar dagen afwachten en Elmo enkel op hooi en water zetten.

Het lijkt er op dat zijn darmen nog van slag zijn, dat moest ik nog eventjes de tijd geven. Hij is niet ziek of lusteloos. Hij eet nog goed en is slecht gezind omdat er niets meer uit de frigo komt voor hem.

Hij is ook niets afgevallen, dat is ook al goed hƩ. Ik vond ook geen diarree meer, enkel wat plattere keutels.

Elmo is nu ongeveer 5 Ć  6 jaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Cocc komt meestal voor bij jonge konijnen dus het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat Elmo dat heeft of er moet zich een stress-situatie hebben voorgedaan?

Dat hij niet afgevallen is, is zeker prima!

Hoeveel biks gaf je voorheen, woog je dit wel af? Want diarree kan ook komen door te veel aan biks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gemengd voer is ook niet zo goed voor konijnen, er zit te weinig vezel in en te veel vet. Ook zit er een te hoog calciumgehalte in wat in de toekomst tot gezondheidsproblemen kan leiden. Je hoeft niet meteen het duurste voer te kopen, maar in ieder geval geen gemengd meer.

Het beste is om het voer afgewogen te geven zodat hij er niet te veel van binnen krijgt. Hiervoor moet je Elmo zelf eerst wegen. En dan geeft je 25 gr per kilo gewicht. Dus weegt hij 2 kg dan geef je 50 gr biks per dag en niet bijvullen als het op is. Voor de rest moet hij hooi eten, dat is het allerbelangrijkste.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Amatjuh, het is echt niet zo dat alleen jonge konijnen cocc. kunnen krijgen hoor! Het is alleen zo dat oudere konijnen vaak al zoveel weerstand hebben opgebouwd dat ze cocc kunnen hebben zonder dat ze er symptomen van hebben. En dat konijnen ouder dan 3 maanden er minder snel aan zullen overlijden (want konijnen onder de 3 maanden overlijden er bijna altijd aan als er niet binnen een paar dagen ingegrepen wordt met medicatie.)

Maar hardnekkige diarree is ook bij oudere konijnen vaak een symptoom van cocc. Zeker als ze nog niet zo heel oud zijn of nog maar recent met cocc. besmet zijn en het afweersysteem nog niet zoveel weerstand tegen de parasiet heeft kunnen opbouwen. Helaas weten niet alle DA's dit en wordt er dus niet altijd getest op cocc. Dat is wat ik tegenkwam toe mijn konijn cocc. had en ik uitgebreid onderzoek ben gaan doen. :yes:

Daar staat weer tegenover dat ik bij diarree meteen aan cocc. denk omdat ik dat nou eenmaal meegemaakt heb, maar het kan nooit kwaad om bij hardnekkige diarree te testen hoor. :)

Mirl, als hij nu medicatie voor cocc. krijgt mag ik vragen wat dat dan is? Sulfatrim of Toltrazuril toevallig? Dat laatste is beter en werkt sneller, die eerst kan wel een week of anderhalf duren voor je verschil merkt en mijn nijn stopte ervan met eten.

Als je zeker weet dat het cocc. is moet je ook proberen zoveel mogelijk de kooi schoon te maken en de keutels/poep te verwijderen want daarmee kan je konijn zichzelf her-besmetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zou geen coccidiose zijn. Anders zou het nu al beter moeten zijn.

De naam van de medicatie weet ik niet, het is een rode oplossing dat ik in zijn drinken moet doen.

Nu zit hij even zonder medicatie, moest ik nog niet tevreden zijn over zijn stoelgang, dan breng ik een potje met mest naar de dierenarts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Bianca: dat weet ik hoor dat alle konijnen cocc kunnen krijgen, ik zeg toch ook dat het meestal jonge konijnen betreft. Daarmee bedoel ik dus niet altijd. Het is voor konijnen van alle leeftijden dodelijk als er niet op tijd behandeld wordt. En aangezien Elmo al bijna een week diarree heeft lijkt me het geen cocc anders zou hij al veel slechter er aan toe zijn.

@ Mirl: medicatie in drinkwater is niet zo aan te raden. Je weet dan niet hoeveel medicatie je konijn binnen krijgt en of dat genoeg is om de ziekte te behandelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Bianca: Het is voor konijnen van alle leeftijden dodelijk als er niet op tijd behandeld wordt.

Oh dat ben ik niet in mijn onderzoek tegengekomen. Wel dat volwassen konijnen een heftige vermeerdering van de cocc in hun darmen kunnen hebben waardoor parasiet en eitjes in de ontlasting te vinden zijn, maar zonder dat het konijn enig symptoom heeft. En die gaan niet dood.

En ik vond ook dat langdurig terugkerende diarree bij volwassen konijnen ook op cocc. kan wijzen, dus dan is het toch niet zo dat er binnen een bepaalde tijd verbetering dan wel verslechtering zou moeten zijn als dit cocc. was? Volgens mij stond hier ook pas een topic van iemand wiens konijn ook steeds weer diarree terugkreeg tot ze uiteindelijk mestonderzoek hadden gedaan waar cocc. uitkwam.

Medicijnen in het drinkwater zijn inderdaad niks, vooral ook omdat konijnen met cocc. minder gaan drinken, dus wat dat betreft kun je er ook vanuit gaan dat het niet weg is als het cocc. blijkt te zijn. Raar dat je DA je medicijnen geeft zonder eerst mestonderzoek te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar heb je ook wel weer gelijk in Bianca, dat veel konijnen dragen zijn van cocc zonder dat ze er ziek van worden. Op dat moment is het ook niet dodelijk.

Maar als ze dus verminderde weerstand/stress krijgen dan steekt de cocc de kop op (als ik het goed heb?).

Als een konijn diarree heeft moet er, wat dan ook de oorzaak is, snel gehandeld worden anders overlijd het konijn (slechte voedingstoestand, gewichtsafname, uitdroging, pijn).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zal ik jullie nu eens goed nieuws vertellen?

Elmo is super vrolijk vandaag! Deze ochtend was hij de hele tijd in de keuken aan het rondhuppelen, speelde met Baziel, de rat euhm kat, genoot van knuffels :love:,... Jaja, hij voelt zich heel duidelijk heel goed.

Ook zijn keutels zagen er normaler uit. :yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

:yipi:

Jaja, Elmo zijn toilet ziet er beter en beter uit!

Normaal komt vandaag mijn bestelling van zooplus aan en dan ga ik hem stilaan laten beginnen met de SS

Alleen zijn poep moet nog eens gewassen worden omdat ik er niet alles vanaf krijg. Dat zal ook voor het weekend zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .