Ga naar inhoud

snoepie had diaree, onderkoeling, niet eten, niet drinken.


danielle128

Aanbevolen berichten

Hoi beste forumleden,

Wij hebben sinds 1,5 maand 2 konijntjes van 5 maanden oud bij een fokker vandaan.

Nou bleek afgelopen dinsdag toen ik thuis kwam dat het buitenhok onder de waterdunne diaree zat en het zag er op dat moment niet best uit snoepie zat helemaal onder de diaree.

Wij zijn s,avonds gelijk naar de dierenarts gegaan en wat bleek snoepie was erg ziek weinig darmgeluiden en zijn darmen waren zo goed als leeg, we werden met medicijn(cisaral) naar huis gestuurd en recovery dwangvoeding.

Nou Donderdagavond ging het zo slecht dat we dachten dat ze de ochtend niet zou halen, maar vrijdagochtend was snoepie er nog steeds maar het ging nog steeds slecht en ze begon te tanden knarsen, ik weer gelijk de dierenarts gebeld en ik kon gelijk carprofen drops halen voor 2 keer daags maar de dierenarts vertrouwde het toch niet en wou toch dat ik s,middags met snoepie langs zou komen, smiddags met snoepie naar de dierenarts en wat bleek ze bleek ook nog maar een temp te hebben van 35,8 graden, en ze was nog steeds uitgedroogd dus gelijk aan het infuus en ze moest per direct naar binnen met handdoeken en warme kruiken en de kansen waren nihil op dat moment en de dierenarts had besloten dat we vanaf dat moment alles mochten aanbieden dus niet meer alleen hooi, water en dwangvoeding.

Nou hebben wij ervoor gekozen omdat zwartje en snoepie die echt vriedjes zijn en ja het zijn 2 rammen naar binnen te halen, omdat zwartje voor snoepie zorgde hij wasde snoepie en week niet van zijn zijde om hem maar warm te houden(echte broeder liefde)dus wij een buitenhok gekocht en midden in de huiskamer gezet.

En we gingen dus ook alles aan bieden dus biks opgelost en witlof en ze begon van de witlof te eten.

En wat bleek vanmorgen toen ik wakker werd en vers hooi in het hok deed dat ze wat begon te eten en ze begon ook weer met water drinken.

Nou sorry voor het lange verhaal maar ik moest even mijn verhaal kwijt omdat ik zo blij ben.

Maar nu heb ik meerdere vragen waarop jullie mij misschien kunnen helpen?

Hoelang doorgaan met dwangvoeden?

Hoelang doorgaan met Cisaral 3xdg 0,3ml?

Hoelang doorgaan met Carprofendrops 2xdg 0,5 ml?

En ik wil ze eigenlijk weer zo spoedig mogelijk de tuin in hebben mits het mogelijk is, zou dit nog kunnen na het weekend?

Het zijn allebei buitenkonijnen(ook buiten geboren) met een stuk grond voor zich zelf en ik vind dit zielig in zo,n klein hok binnen?

Ik weet dat ik ook mij dierenarts kan bellen,maar die heeft geen weekend dienst en je hebt niet zoveel dierenartsen die ervaring hebben met konijnen, en jullie zijn toch de konijnenkenners.

Alvast bedankt voor jullie advies Danielle

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het sowieso een beetje vreemd dat Snoepie niet direct bij het eerste DA-bezoek pijnstillers heeft gekregen.. Eén van de dingen bij konijnen is toch dat pijnstillers altijd heel belangrijk zijn bij dit soort dingen, want als een konijn pijn heeft, stopt het met eten. Aan de ene kant ga je dus het konijn weer aan het eten proberen te krijgen en darmstimulerende middelene geven, maar de pijn bestrijd je niet.

Maar goed... op de vragen hoe lang je nog door moet geven kan ik geen antwoord geven, want ik ben geen dierenarts. Daar zul je toch echt een arts voor moeten spreken. Ik zou zeker nog wel tot maandag door gaan, en dan maandag even je DA bellen. En als ze nu kleine beetjes eet, is het sowieso te vroeg om te stoppen. En je moet daarnaast ook afbouwen geloof ik.

Dus eerst zorgen dat ze weer helemaal goed eet en keutelt... Daar ben je nog wel een paar dagen mee bezig..

En inderdaad, naar buiten zou ik ze nog niet doen.. Ze heeft haar energie veel te hard nodig om beter te worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat was kantjeboord zo te horen!

Doorgaan met dwangvoeren tot ze zelf weer voldoende eet. Daar kan je haar in stimuleren door haar een beetje te pesten met het eten voor haar neusje. Prop haar niet helemaal vol met dwangvoer, want dan gaat heeft ze geen behoefte meer om zelf te eten. (Maar geef zeker niet te weinig als hij nog niet goed eet, want hij heeft zeker behoorlijk wat nodig om bij te komen)

Cisaral zou ik overleggen met je dierenarts, als je die niet voor maandag kan bereiken zou ik in elk geval tot dan doorgaan (heb je het hier niet over gehad met de DA?).

Carprofen kan je zelf wel een beetje proberen. Als hij stopt met eten (of het anderszins slechter met haar gaat) wanneer je stopt met Carprofen, dan moet je dus nog even doorgaan.

Terug naar buiten, dat wordt misschien wel lastig. Is afhankelijk van hoelang hij binnen moet zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reacties, de eerste da waar ik was geweest was niet mijn eigen da de tweede keer wel en deze heeft dus wel de pijnstillers voor geschreven.

JA het was kantje bord met snoepie hij kreeg gister niet veel hoop meer van de da maar in laten slapen was geen optie voor ons maar ook niet voor de da hoor die wou het eerst nog proberen met het infuus en pijnstilling al gaf hij weinig hoop op dat moment.

Maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit want snoepie gaat steeds meer eten en drinken.

Ik heb contact gehad vandaag met de dienstdoende da en deze heeft tegen mij gezegt dat we mochten stoppen met dwangvoeren omdat snoepie zelf at en omdat dit een stressvolle strijd was en dan de kans bestond dat snoepie hierdoor weer zou stoppen met eten, ik moest hem wel goed in de gaten houden wat eten betreft, de medicijnen moesten we door blijven geven tot maandag en we in overleg met onze da een nieuw plan konden maken.

Ik ben helemaal blij na deze stressvolle dagen:yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is wel eens lekker om te horen dat dit soort gevallen ook goed kan aflopen. Het gaat vaak fout (heb ik zelf ook al eens meegemaakt: echt een drama), en een verhaal met een goede afloop motiveert om hoop te houden en te behandelen op het moment dat je zelf in zo'n situatie zit.

Ik hoop dat hij er echt weer helemaal bovenop komt, maar zo te horen gaat het de goede kant op!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik hier mis in dit verhaal, wat was de diaree.....niet getest op cocidiose?

Ze kunnen deze vaak dodelijke ziekte krijgen door stress namelijk.

Je praat over 2 rammen van 5 maanden oud in een hok.

pijnstilling, darmstimulering, dwangvoer is allemaal erg leuk, maar de oorzaak diaree word in dit verhaal niks mee gedaan.

BRC

aangepast door bunny ranch chanty
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi allemaal, wat een reacties allemaal het gaat nog beter met snoepie ze is sinds net ook weer begonnen met het eten van biks.

Nee snoepie is niet getest op bepaalde ziektes dus ook niet op cocidiose maar ze dachten aan een virus of parasiet.

En over de rammen in 1 hok dit zijn echt vriendjes hoor, ik heb ze nog nooit naar tegen elkaar zien doen,alleen maar heel lief, zoals toen snoepie heel ziek was ging zwartje haar wassen en verzorgen en hield haar de gehele dag warm door in het hok tegen haar aan te blijven liggen,i.p.v naar buiten te gaan om te spelen wat ze normaal de hele dag doet.

Ja we hebben nu een hele goede hoop dat dit goed gaat aflopen, en ik denk dat ik de beide konijnen tot de lente binnen hou, alleen ik vind het zo zielig in dat hok ik vind dat konijnen niet in een hok horen maar lekker buiten horen te spelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .