Ga naar inhoud

Sore hocks


Lindsay

Aanbevolen berichten

Hallo,

Vorige week bij de DA geweest ivm open plekjes op voor- en achterpoten van mijn konijn. In eerste instantie gaf ze aan dat het een allergische reactie op zaagsel/stro is en als ik zo lees dan komen de symptomen overeen met sore hocks. Vorige week een spuit gehad en 2x p.d. antibiotica, helaas te weinig geholpen. Gisteren terug geweest, antibiotica wordt voortgezet en DA heeft voorgesteld de achterpootjes te verbinden en de voorpootjes met hydrocortisoncreme in te smeren.

Gisteren dus voor het eerst laten verbinden, helaas vandaag de hele dag aan het knagen eraan en vanavond voor de zekerheid terug. Zat iets te vast en irriteerde hierdoor. DA heeft het verband nu alleen rond de onderkant van de voet gedaan maar dit gaat er vrij snel vanaf. Zelf al geprobeerd om er baby-sokjes (met de teen er vanaf geknipt) om te doen en dan opnieuw vast te tapen maar ook dit is er binnen no-time vanaf. Heeft er iemand betere tips? Volgens dierenarts is droog en schoon houden en antibiotica de enige oplossing.

En wat gebruiken jullie als bodembedekking in de kooi? Ik kreeg aanvankelijk het advies alleen karton te gebruiken maar merk dat mijn konijn het fijner vind om op doeken te zitten. Is dit herkenbaar?

En heeft er iemand ervaring met vlasmatten als ondergrond?

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de opvang hebben we goede resultaten gezien met pawwax, daar is hier ook nog een topic over. Ook kun je in het topic wat meer vinden over mogelijke oorzaken bij sore hocks en hoe je die kunt voorkomen.

http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/25113-info-middel-voor-sore-hocks-pododermatitis.html

Het is nog redelijk onbekend bij dierenartsen maar zeker de moeite waard, mijn eigen DA schrijft het inmiddels ook voor door de goede resultaten bij de opvangkonijnen. Ik krijg als ik jouw bericht lees niet echt het idee dat jouw dierenarts bekend is met konijnengeneeskunde/verzorging, zou dat kunnen kloppen?

aangepast door lianne
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb op internet en op dit forum gelezen over pawwax en de DA hierover gemaild. Ze heeft hierop geantwoord dat pawwax ter preventie zou zijn van furunculose (wat dan in het Engels de sore hocks zijn).

Ik weet niet in hoeverre ze thuis is in konijnengeneeskunde. Ik weet dat ze zelf konijnen heeft en ik ben bij haar terecht gekomen op aanraden van kennissen met konijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Naar mijn weten is furunculose niet hetzelfde als sore hocks (ook wel pododermatitis genaamd).

Furunculose is de benaming van steeds terugkomende steenpuisten. Is bij dieren wel bekend maar dan vooral bij honden en iets minder bij katten. Heb er bij konijnen eigenlijk nog nooit van gehoord.

Paw wax was oorspronkelijk een product voor honden, specifieker zelfs voor sledehonden. Met de bedoeling hun voetzolen te beschermen tegen de sneeuw, het schuren,...

Na goede resultaten werd het al snel gewoon bij honden gebruikt.

Recenter ook bij konijnen in de behandeling tegen sore hocks met tot nu toe erg vaak zeer goede resultaten. Het idee is dat deze zalf (in tegenstelling tot veel andere soorten zalf) er voor zorgt dat er langzaam een eeltlaagje wordt gevormd, waardoor de plek die gevoelig is voor sore hocks niet langer een gevoelige plek is, maar beter beschermd is.

Het is idd wel zo dat je paw wax niet in elk stadia in de behandeling tegen sore hocks kan gebruiken. In sommige stadia is idd nog een bijkomende behandeling met AB vereist.

In gevallen waarbij de wonden zo open en ontstoken zijn, wordt er soms ook geopteerd om eerst anders te behandelen en de paw wax in een later stadia te gebruiken.

Het verbinden van pootjes bij konijnen is idd erg moeilijk. De meeste konijnen zullen idd niet van het verband blijven. Als je toch echt wilt verbinden, ben ik qua verband het meest tevreden van Vetrap. Naar mijn ervaring krijgen ze deze er het moeilijkst af, sommige konijnen geven hun pogingen het te verwijderen hierdoor na een tijdje zelfs op.

Het blijft wel altijd erg belangrijk om te kijken naar mogelijke oorzaken van de sore hocks (overgewicht, verkeerde bodembedekking,...) en te proberen deze oorzaak weg te nemen.

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie snelle reacties al!

Ik snapte het al niet helemaal omdat ik bij furunculose niks kan vinden wat lijkt op wat Edje heeft. Hij heeft echt wondjes aan zijn achterpoten en de foto's die ik op internet kan vinden, komen hiermee overeen. Aan de voorpootjes is het duidelijk minder heftig aanwezig maar er zijn wel ook wondjes. Ik heb nu petflex meegekregen (is dat vergelijkbaar met vetrap?) om de pootjes mee te verbinden. Zoals het gisteren verbonden was, bleef het prima zitten maar blijkbaar irriteerde dit het bovenbeentje. Puur en alleen de voet verbinden zorgt ervoor dat het gemakkelijk afgetrapt wordt.

De oorzaak is mij nog niet helemaal bekend...Ik heb Edje nu 2 jaar en hij zit in dezelfde kooi (2 verdiepingen, onder op de tegels en de bovenste verdieping hout, een gedeelte met stro en het nachthok waar zijn toilet stond met krant en zaagsel). Qua postuur was hij bij iedere enting volgens de DA prima in orde. Ik ben vorige maand nog bij een weekendarts geweest omdat het achterwerk wat wond was (mogelijk misschien irritatie van vliegen/maden maar daar was ik meteen op tijd bij en na een paar dagen smeren met hydrocortiderm was dat ook weer mooi in orde), toen was er nog niks bijzonders te zien aan de pootjes. Het moet dus iets van afgelopen weken zijn geweest. Edje was opeens niet meer zindelijk en toen merkte ik op dat hij geregeld met zijn voorpoten langs het gaas sloeg en dat hij daar wondjes had. Zo ben ik naar de DA gegaan en daar kreeg ik het advies de ondergrond aan te passen naar een zachte ondergrond; karton en eventueel dekens. Hij zit nu dus op oude handdoeken en ik heb vandaag via internet 2 vlasmatten besteld. De DA had het gehad over vlas als bodembedekking maar bij de dierenwinkel konden ze me hier niet mee helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .