Ga naar inhoud

konijntje met coccidiose?


nicoline

Aanbevolen berichten

hallotjes! nou hier het verhaal;

Ik ben gisterochtend met mijn konijn Ukje naar de dierenarts geweest omdat hij een heel opgezet en dik buikje had ook had hij hele verschillende poepjes; soms kleine of juist hele grote en vaak waren ze zacht en zat er slijm bij. Ik had dus wat poepjes van Ukje meegenomen die de DA heeft onderzocht en hieruit bleek dat Ukje coccidiose heeft.

De DA heeft mij 'Sulfatrim Drops' voorgeschreven en dit moet ik 2x daags oraal toedienen en dan 10 dagen lang. Nu had ik gehoord dat het misschien niet zo'n effectief middel was?

Ook heb ik s'middags nog teruggebeld naar de dierenarts omdat ik nog een konijn heb 'Snoed'. Ukje en Snoed zitten niet samen in een kooi omdat het mannetje en vrouwtje is en ze nog niet geholpen zijn vanwege de te jonge leeftijd; maar ze lopen wel vaker in dezelfde omgevind rond. Dus had ik gevraagd of ik Snoed ook moest behandelen maar, de DA zei dat preventief behandelen niet nodig was. Toch ben ik hierzelf nog een beetje onzeker over... Want ik wil niet dat Snoed dalijk ook ziek word? :erf:

Misschien weten jullie er wat meer over?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je had ook gezegd dat je konijntje een hard buikje had? Ik weet helemaal niet of dat een symptoom van coccidiose is, maar hier hadden ze daar geen last van.

Ik twijfel er zelfs aan of een DA zelf aan een keutel kan zien of er cox in zit, zelfs onder de microscoop. Mijn keutels (hum, die van mijn nijntjes) zijn door de DA naar het labo opgestuurd voor onderzoek. Zou het kunnen dat je het verwart met wormen of iets anders?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja een heel vreemd dik buikje en wel wat harder ja.. hoe bedoel je verwart?

de DA zelf zei dat het geen wormen waren want had het van tevoren al gevraagd maar ze zei dat het dat niet was en ik had toen ik Ukje net gehaald had ook een ontwormingskuur gekreven van de DA dus ze zei dat de kans op wormen zowiezo heel klein was.

Het enigste wat ik weet is dat ze ze indd. onder de microscoop heeft gelegd en in de middag kon ik teruggaan voor de uitslag... ?

en ze zei coccidiose; een parasiet

dus denk niet dat ik het verwar of ik begrijp niet helemaal hoe je het bedoelt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 van de konijntjes die ik heb meegenomem uit een recreatiepark heeft de dierenarts moeten laten inslapen.

De dierenarts wilde het diertje openmaken om te kijken wat er vanbinnen aan de hand was.

Het bleek ook Coccidiose te hebben.

Ik heb Toltrazuril drops gekregen en daar moest ik de andere konijntjes uit het park 3 dagen lang 1 x daags 0.2 ml van geven.

Na de 3 dagen moest ik een week wachten en daarna de behandeling herhalen voor 3 dagen.

Mijn andere konijnen (volwassen ram en voedster) moest ik ook behandelen. (1ml op 2,5 kg)

Ook moest ik de hokken steeds erg goed schoonmaken.

Alle konijnen doen het gelukkig hartstikke goed!

Veel succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb al een antwoord op je profiel gezet Nicoline, maar ik zou ook liever Toltrazuril geven dan Sulfatrim. Sulfatrim zou ook afdoende moeten zijn, maar moet je veel langer geven en is een AB met bijwerkingen. Totrazuril hoeft maar drie dagen en dan zou ik inderdaad het andere konijn ook preventief behandelen. Tenzij je DA een geode reden heeft om dat niet te doen? Is ze misschien nog heel jong of zo?

Cocc. kun je overigens WEL onder de microscoop zien, dus als je DA dat zo heeft vastgesteld dan heeft ze dat ook echt wel. Je kan ze ontlasting ook naar het lab opsturen als je wilt weten WELKE eimeria ze precies heeft, want Cocc. kan door (ik meen) 8 verschillende eimeria veroorzaakt worden. Maar voor de behandeling is het niet nodig precies te weten welke het is, want die is bij alle eimeria hetzelfde.

Die harde buik hoort inderdaad niet bij cocc. maar kan wel een gevolg zijn van de diarree of verminderde eetlust die wel weer bij cocc. hoort. Heb jij dat vastgesteld of de DA? Als de DA haar onderzocht heeft zal het wel goed zijn. Maar ik zou haar dus liever Toltrazuril geven dan Sulfatrim en ik zou ook liever het andere konijn behandelen (maar dan zeker niet met Sulfatrim! Dat zou ik ook nooit zomaar aan een verder gezond jong konijn geven. Maar de toltrazuril hoeft maar 3 x, dus dat is minder ingrijpend, lijkt mij)

Is je DA ook in het weekend bereikbaar? Je betaalt wel veel meer voor medicijnen in het weekend, maar misschien kun je je DA ervan overtuigen dat Sulfatrim niet het beste middel is (maar als je er eenmaal mee begint moet je het minimaal 7 dagen geven...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Cocc. kun je overigens WEL onder de microscoop zien, dus als je DA dat zo heeft vastgesteld dan heeft ze dat ook echt wel. Je kan ze ontlasting ook naar het lab opsturen als je wilt weten WELKE eimeria ze precies heeft, want Cocc. kan door (ik meen) 8 verschillende eimeria veroorzaakt worden. Maar voor de behandeling is het niet nodig precies te weten welke het is, want die is bij alle eimeria hetzelfde.

Dit wist ik niet :D Ik vroeg het me wel af

Link naar reactie
Delen op andere sites

nou heb vanmiddag voor snoed Toltrazuril op kunnen halen en met Ukje was ik afgelopen vrijdag al begonnen dus de kuur zou ik af moeten maken, ik merk wel dat het steeds moeilijker word om hem het medicijn te geven hij stribbelt heel erg tegen. Wel eet Ukje nog steeds goed dus daar hoef ik me niet zo'n zorgen over te maken gelukkig! Ik heb zelf ook het idee dat zijn buikje niet meer zo hard is.. zijn poepjes worden ook steeds beter en ik ben nu over gestapt op sience selective voer want bij de intratuin zei die mevrouw dt dat niet nodg was en had ze me overgehaald om intratuin korrels te halen maar lees nu overal dat sience selective beter is en omdat Ukje ook wat last heeft nu van zijn darmpjes leek me dit beter :D

Dankjewel voor al jullie reacties!

Ik hoop dat Ukje gauw weer beter is en weer lekker kan rondhuppen! :love:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .