Ga naar inhoud

Soort mijtachtig iets...


Boseetje

Aanbevolen berichten

Miep had als klein dwarreltje al donkere plekken in haar vacht... dit bleek een soort mijt te zijn en ik heb het behandeld met defencare shampoo. Dit helpt erg goed en 1 x per 3 weken wassen was voldoende in de zomer.. Deze zomer kon ik Miep niet wassen door dr wond van de castratie, die was lang nog een beetje rauw enzo... dus maar niet de onderhoudsdosis gedaan. En ik pak haar vandaag op en haar hele rug zit er weer onder.... schrok ervan want 3 dagen geleden nog niets!!!

Ik ga Miep in ieder geval morgen weer wassen maar zit nu met het probleem Gijs... ik kan hem niet echt goed controleren op plekken en zo op het oog is me niets opgevallen met oppervlakkig aaien en 2sec checks... meneer wenst niet opgepakt te worden.... Is mijt besmettelijk en kan ik Gijs beter ook gelijk wassen met hulptroepen?

Bedankt voor je reactie!

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb net telefonisch contact gehad met de DA, gelukkig precies dezelfde als toen... en hij zei ja die shampoo onderdrukte het dus maar helemaal weg ging het niet.... het is wel besmettelijk maar het andere konijn moet er wel gevoelig voor zijn... kan ook zijn dat Gijs nooit wat merkt... Nu kan ik stronghold pipetjes ophalen idd!!! :D julie zijn net DA geweldig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel eerst goed het haar opzij doen als je het in de nek druppelt, dan trekt het het snelste in de huid en is de kans minder groot dat ze zelf wat binnen krijgen als ze zich (of elkaar) wassen.

En ik vind dit forum ook net een hele goeie KKDA met al die ervaringen bij elkaar. Soms zijn mensen het niet helemaal eens, maar ontstaat er een discussie waar je alle voors en tegens kan lezen en alsnog zelf kunt beslissen wat je het beste lijkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn oudste konijn is 10 jaar en erg gevoelig voor vachtmijt. Toen hij klein was moest ik hem ook met Defencare wassen, een heel gedoe maar iets anders hielp niet.(en was er toen ook nog niet)

Pas geleden had hij het weer en heb ik Stronghold rose gebruikt (gelijk maar bij alle vier de konijnen)

Ik moest het na een maand herhalen, dat doe ik natuurlijk ook, maar de vachtmijt is nu al weg, dus het helpt echt!

Mijn konijn krijgt vlgs DA trouwens vachtmijt door het stof wat in stro zit; hier schijnen konijnen gevoelig voor te kunnen zijn.

Ik gebruik daarom al jaren op zijn kooibodem russell bedding; en ik denk dat het ook wel klopt want ik had vĆ³Ć³r de laatste keer vachtmijt al een tijdje gewoon stro gebruikt omdat het al zo'n tijd geleden was dat hij het had gehad dat ik een beetje gemakzuchtig was geworden. Nou het is een heel verhaal, maar hiermee wil ik aangeven dat Stronghold echt goed helpt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De vachtmijt slaat meestal toe als je konijn een zwakke weerstand heeft.

Hierdoor kan je konijn van 10 jaar heel gevoelig voor zijn.

Door de ouderdom is zijn weerstand mss niet meer optimaal.

Op de weerstand wat op te krikken bij mijn konijnen, doe ik wel eens Echinacea-druppels in hun drinkwater.

Echinacea is een homeopatisch middel wat de weerstand verhoogd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat van die lage weerstand kan wel goed kloppen ja.... Miep heeft het na haar operatie weer terug gekregen...

Ze ziet er werkelijk niet uit nu, hahahahaahahaha haar vacht is echt lelijk maar ze is verder wel erg levendig en krabt niet vaak dus de jeuk valt mee denk ik... boseetje-albums-miep-vachtmijt-picture27856-img-0219.jpgboseetje-albums-miep-vachtmijt-picture27855-img-0220.jpg

boseetje-albums-miep-vachtmijt-picture27857-img-0201.jpg

wilde een foto maken dat je echt de huid eronder kon zien, die is namelijk donker, bijna zwart.... maar mw. bleef niet zitten en wenst ook niet opgepakt te worden dus dit is het beste wat ik ervan kan maken ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

OkƩ, bedankt dat ga ik doen! Wat voor echinacea geef je dan, van dr. Vogel ofzo en hoeveel geef je?

Van A. Vogel idd.

Ik doe altijd ongeveer 10 a 15 druppels in een 600 ml fles.

Je moet dit idd niet contant geven, maar kuren.

Als strax bijv. de herfst in aantocht is, kan de weerstand weer minder worden & kunnen de nijnen wel een boost gebruiken.

Ik kuur meestal 2 weken.

aangepast door Joseeke
Link naar reactie
Delen op andere sites

Van A. Vogel idd.

Ik doe altijd ongeveer 10 a 15 druppels in een 600 ml fles.

Je moet dit idd niet contant geven, maar kuren.

Als strax bijv. de herfst in aantocht is, kan de weerstand weer minder worden & kunnen de nijnen wel een boost gebruiken.

Ik kuur meestal 2 weken.

bedankt voor de dosering! ga ik zeker doen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is op de foto geen mijt jongens....dat ziet er echt anders uit witte schilvers net als roos.

De shampoo is prima gebruik ik ook, maar was het hok ook met die shampoo ook belangerijk.

Ik geef normaal een week later een druppel ivomec in de nek dan is alles weer over.

Wat is het dan, aangezien jij evengoed medicatie hiervoor adviseert?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mijn konijn hielp Ivomec niet tegen vachtmijt.

Defencare-shampoo hielp (8 jaar geleden) wel goed maar ik moest hem daarmee om de 5 dagen wassen (en inderdaad ook het hok) maar Sjors werd hier wel heel gestressed van. Nu hij het weer had en ik erachter kwam dat Stronghold net zo goed werkt vind ik de keuze niet zo moeilijk.

Wilhelminapark schrijft bij vachtmijt trouwens ook Stronghold voor!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb Miep net voor de zekerheid even gewassen nog met defencare (had ik nog niet gedaan...ivm stronghold) ze ondergaat het allemaal rustig en heeft geen tekenen van erge stress... natuurlijk vind ze het leuker om dit niet te ondergaan denk ik... maar wil zo graag dat het weg gaat... woensdag is er inentingmiddag bij de DA, gelijk controle moment!

Hier wat meer foto's 1 van net na het wassen van dichtbij op de vacht/huid....

boseetje-albums-miep-vachtmijt-picture27962-img-0224.jpg

boseetje-albums-miep-vachtmijt-picture27960-img-0222.jpg

boseetje-albums-miep-vachtmijt-picture27959-img-0232.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is op de foto geen mijt jongens....dat ziet er echt anders uit witte schilvers net als roos.

De shampoo is prima gebruik ik ook, maar was het hok ook met die shampoo ook belangerijk.

Ik geef normaal een week later een druppel ivomec in de nek dan is alles weer over.

ja Miep heeft geen witte schilfers... dat herken ik nog wel van de schurftmijt die mijn allereerste nijn had...

haar huid is ipv licht zwart als ik haar vacht aan de kant doe (zie foto)... wat is het dan wel volgens jou? ben erg benieuwd.... ze heeft het al meegekregen uit het nest...toen ze 16 weken was ben ik al in de weer geweest met wassen enzo...er is toen een schraapsel van haar huid gemaakt en weet niet meer precies wat eruit kwam maar die shampoo was voorgeschreven toen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ook benieuwd! Hoe gaat het nu met miep?

Miep die denkt WTF is er aan de hand? ze verzorgd zichzelf wel meer dan anders maar krabt niet meer... dus ik heb het idee dat ze er niet heel veel last van heeft... tis meer mijn bezorgdheid denk ik....

was wel een heel knus momentje vanmorgen na het wassen... lekker in de handdoek gerold en knuffelen... ze vond het best!;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .