Ga naar inhoud

Verzorging van Teddy dwerg?


joopie7

Aanbevolen berichten

Ik heb nu sinds gisteren een nieuwe pluizige vrind:love:, ik heb hem uit de opvang dus ik heb geen idee of het ook echt een raszuivere teddydwerg is ofniet. Maar ik noem hem maar even zo want zijn haar lijkt er wel veel op.

Nu heb ik begrepen dat ze elke week gekampt moeten worden tegen de klitten. Maar welk borsteltje kun je daarvoor het beste kopen? Heb gisteren in de dierenwinkel gekeken en daar hadden ze alleen borstels voor katten, en die waren nog best wel hard. Of maakt dat niet veel uit? Hij heeft een paar klitten op zijn rugje, kan ik die er gewoon uitknippen?

En moet je ze ook knippen? Volgens mij is Pluis wat bij geknipt rond de oogjes, maar hij heeft steeds wat keuteltje bij zijn poepertje zitten, zou ik het daar ook wat korter kunnen knippen zodat de boel wat schoner blijft? :$

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst!

Ik heb zelf ook een Teddy Dwerg! Zijn echt super mooie leuke beestjes. Je kan ze in de zomer knippen als je merkt dat ze slomer worden en het warm hebben, voorderest is dit niet nodig zoals bij een angora dit wel is. Ik zelf kam mijn Teddy met een soort vlooien kam maar dan van ijzer en een zachte baby borstel, ik kam haar ook 4x in de week omdat ik 1x per week echt te weinig vindt (dit kan natuurlijk per konijn verschillen). De klitten kun je er het best uitknippen, rond de oogjes knip ik ook altijd wat korter omdat ze dan toch iets meer kunnen zien (al is het alleen al voor je eigen gevoel ;)) Rond het staartje knip ik het ook altijd iets korter, wel zo higienisch.

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn vriendin heeft een teddy dwerg.

elke week soms twee keer in de week borstel zij hem. anders krijgt ie vilt en klitten en dat is echt zielig. ook knipt ze m regelmatig.. rond de oogjes zodat de haren er niet in hangen en de voetjes.

soms moet ze m ook wassen als ie een vieze kont heeft. je moet je teddy goed onderhouden.

suc6 en veel plezier met je nw teddy.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat leuk dat je een konijntje uit de opvang genomen hebt!

Het is heel verschillend hoevaak de vacht geborsteld en geknipt moet worden omdat niet elk konijn de zelfde soort vacht heeft. Een teddy hoeft niet perse geknipt te worden(behalve in de zomer), maar je zult merken dat de konijnen het zonder vacht toch veel fijner vinden.

Ik knip mijn teddy(en andere langhaar)dus zowieso 1 x in de 3 maand, in de zomer zijn ze kaal. Ook in de winter kunnen ze geknipt worden als je maar 1 / 2 cm laat staan.

Die borstel uit je post hierboven is opzich goed, maar het ligt er weer een beetje aan wat voor vacht je teddy heeft. Sommige hebben een hele dikke ondervacht wie met deze borstel er deels uitgetrokken is. Honden en katten borstels zijn overigens ook prima te gebruiken voor langharige konijntjes.

De plekken die snel klitten zijn de kin, net boven de staart, achter de oortjes en achter de beentjes(oksels). Die plekjes moet je dus even goed in de gaten houden of korter knippen.

Succes met Pluis!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik zelf voor mijn teddy/angora een vlooienkam, ik ook zon vierkante uit de winkel maar die pakt de klitten niet mee vind ik. Als je die neemt zou ik hem wel een paar keer tegen bijv een bakstenen muur aanschrapen zodat hij minder scherp word (tip van mijn zus die hondentrimster is) verder zou ik hem 2x per week toch wel minimaal kammen, maarja dat ben ik :P Maar mijn nijn zat helemaal onder de viltende klitten toen ik hem kreeg vandaar dat ik hem graag klitvrij hou maar ik denk dat de mijne ook iets meer haar heeft dan de gemiddelde teddy hehe

Verder is het denk ik wel slim zn kontje wat korter te houden, is voor mij ook een goed idee die regelmatig bij te knippen dus thanks voor de tip en succes met je pluizebol!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties!

Ik heb Pluis net gekampt met een hondenborsteltje, ging heel goed! Ik ben alleen geschrokken in wat voor toestand hij verkeerde. Ik dacht eerst dat het wel meeviel met de klitten maar hij zat er helemaal onder. Ik heb zijn hele kontje zowat moeten kaalknippen want dat was één grote klit die ik er ook niet meer uitgeborsteld kreeg. En onder zijn pootjes had hij ook grote klitten die hem ook zeer deden. Zijn nagels zijn ook veel te lang, maar ik moet nog een nagelschaartje voor hem kopen, dus dat komt later. En voor de rest heel veel oude haren, volgens mij is hij echt al een tijdje niet meer geborsteld.

Ik zit er over te denken hem maar helemaal te gaan knippen, want nu heeft hij een kort kontje en de rest is nog wel gewoon lang, staat vrij raar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb Pluis net helemaal kortgewiekt, was idd een heel karwei. Wel grappig om te zien wat voor klein konijntje er onderweg komt, hij moest er zelf ook even aan wennen. Hij zit nu de hele tijd zijn vacht te likken, het zit hem ook niet mee natuurlijk. Net twee dagen hier en hij wordt al meteen kortgewiekt :P Gelukkig is Britney heel lief voor hem, die begon meteen zijn hoofdje te likken:love:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .