Ga naar inhoud

Hoe kom je aan z'n buik?


Volucria

Aanbevolen berichten

Mijn konijn heeft klitten aan z'n buik en achterpootjes. Die zitten er al van voor ik hem kreeg, maar ik krijg hem echt met geen mogelijkheid zo ver dat hij me ze laat weghalen. Ik kan hem wel optillen, maar zodra er een kam in de buurt komt spartelt hij zich vrij. Op deze manier zit hij straks helemaal onder de klitten :s Enige tips om er toch aan te kunnen? Ik heb ter beschikking:

- De twee rechtse in dit prentje (dat derde ding is een borstel met kleine kromme metalen tandjes):

borstels_konijn.jpg

- De klittenkam van m'n hond, al zal die wel te groot zijn voor Fungus

- Zo'n borstel met nylon haartjes om de vacht te laten glanzen

- Verschillende maten scharen/schaartjes

- Een vriendje dat mij eventueel kan helpen, moest het nodig zijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad is het het beste om hulp te vragen. Sommige konijnen raken in paniek als je ze op de rug legt en willen dat echt niet. Zelfs zijligging krijg je dan niet voor elkaar. Zo was mijn vorige ook. Dan kan je beter iemand het konijn laten optillen zodat jij eronder kan werken, of het beestje zo houden dat het als het ware half rechtop op de voor of achterpootjes staat, dan kun je ook bij de buik.

Neem wel een schaar met afgeronde uiteinden zodat je hem niet per ongeluk kan steken als hij gaat spartelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is ook soort van rechtop op de achterpootjes, toch? O helde hij dan ook nog een beetje achterover, want dat kreeg ik bij mijn konijn niet voor elkaar, dat vond ze veel te eng. Dus die vond het eigenlijk nog fijner als ze op haar voorpootjes/borst mocht leunen terwijl ik de achterkant omhoog tilde om bij buik/achterwerk te kunnen, want dan ging het nooit zo ver dat ze meer op haar rug dan haar borst kwam te liggen zeg maar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Totaal vergeten te melden hoe het afgelopen is! Dat vraagt om rechtzetting :mdr:

De vorige eigenares had hem nog nooit fatsoenlijk gekamd, ze had niet eens een kam, alleen zo'n borstel waarmee je de vacht laat glanzen. Borstelen vond hij niet zo leuk zei ze, dus ik was al bang dat hij me zou haten nadien... maar na even tegenstribbelen leek hij het echt wel leuk te vinden dat ik 'm zo onder handen aan het nemen was :) Hij bleef mooi zitten, tot hij zich ging vervelen en dan hupste hij even naar de andere kant van de tafel. EĆ©n keer hield ik m'n hand voor z'n kopje om te beletten dat hij ervandoor zou gaan, en ik kreeg zowaar een likje in mijn handpalm! Ik hoop alleen dat ik z'n wintervacht er niet helemaal uitgekamd heb :mdr: Er kwam een boel donshaar tussenuit, van die witte pluizige haren die onder z'n dekhaar zitten. En ik heb er zowat alle klitten uit gekregen die in z'n vachtje zaten, alleen zag ik toen ik 'm terug in het hok zette nog wat aan de achterkant van z'n pootjes, maar het was wel genoeg geweest voor deze keer.

Ik heb wel gemerkt toen ik z'n voorpootjes vasthield om aan z'n buikje te kunnen, dat zijn nagels me erg lang leken. Sommige zijn zo lang dat ze scheef staan, ik schat wel een centimeter als het niet meer is... Toen heb ik m'n moeder het nageltangetje van de hond laten brengen, maar Fungus stribbelde zo erg tegen dat ik maar niet geknipt heb. Hij moet de 31e naar de dierenarts voor z'n castratie, dan kan ik meteen vragen of hij de nageltjes ook wil bijknippen. Als hij dan toch onder narcose is, meteen gebruik van maken!

Bijna vergeten vragen: toen ik rond z'n bips aan het kammen was trilde hij af en toe met z'n staartje. Wil dat "blijf van m'n kont af!" zeggen of is het gewoon een tic?

aangepast door Volucria
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, of het is gewoon een gevoelig plekje. Als iemand mij aanraakt in mijn nek dan ril ik ook even want ik kan daar helemaal niet tegen.

Mijn konijn rilde ook als ik haar achter op haar flanken aanraakte, maar die vond dat duidelijk niet fijn, want ze rende dan meteen weg.

Maar met de buik kammen is dus allemaal goed gegaan begrijp ik? (want daar zeg je heel weinig over maar dat was het topic onderwerp... :he:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jaja, dat is gelukt hoor :mdr: Ik zal alleen m'n vriend eens moeten inschakelen om hem tegen te houden als ik eraan wil komen, het heeft alleen even geduurd voor hij doorhad dat ik alleen maar z'n voorpootjes wou opheffen zonder kwade bedoelingen. Hij trok ze eerst altijd weg.

Dat trillen was niet heel z'n lijfje, gewoon zijn staartje dat even snel op en neer ging, soms eens en soms een paar keer. Ik denk niet dat het betekende dat hij het kammen niet fijn vond, want dan wipte hij weg. Opwinding kan wel, hij komt ook weer rondjes rond mijn voeten draaien als ik hem uit de ren laat :mdr: Dat heeft hij een tijdlang niet gedaan, het terras verkennen had voorrang.

aangepast door Volucria
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .