Ga naar inhoud

Bratley & een haakje op zijn kies


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Laatst had Bratley, rammetje, weer eens last van gas. Het viel me al op dat hij daar best vaak last van heeft (lees: 4 keer per jaar). Ik ben meteen naar de dierenarts gegaan en hij heeft Bratley helemaal onderzocht. Nu blijkt dat Bratley een haakje op zijn kiezen heeft, de DA vond het niet zorgwekkend maar het kan wel de reden zijn voor zijn gasaanvallen. Ik moest het in de gaten houden.. (Ik heb wel een konijnkundige dierenarts)

Nu heeft Bratley de laatste paar weken nergens last van, eet als een konijn dat denkt dat hij nooit te eten krijgt. Maar toch zit het me niet lekker. Wat is jullie ervaring met haakjes? En hoe snel groeit zoiets?

Dankjewel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb wel ervaring met haakjes. Mijn konijn Joey had of heeft dit ook. Hij ging minder snel en minder eten. Uiteindelijk kwam bij een controle aan het ligt dat hij haakjes heeft, deze zijn direct weggehaald. Toen we thuiskwamen was hij eerst een beetje zielig, maar daarna ging het eten weer van harte.

Met gas door haakjes heb ik geen ervaring, maar als ze natuurlijk minder of geen hooi meer hebben kunnen de darmen wel minder gaan werken.

Hoe snel haakjes terugkomen weet je niet, het kan heel snel weer terug zijn, maar ook pas na een half jaar of zo. Dat is een kwestie van goed op je nijnsels letten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Genoeg ervaring mee, helaas.

Mijn Nijn heeft een afwijkende stand van de kaken waardoor hij haken&schuin afslijtende kiezen heeft. Hij gaat van goed eten in een paar dagen tijd plots naar minder eten, eten weigeren en tijdens het eten met zijn kop naar achteren trekken. Dat laatste komt doordat 1 van de haken in zijn tong groeit. Vaak ben ik tegen die tijd al bij de DA geweest, probeer het zo veel mogelijk te voorkomen. Gas heeft hij nog nooit gehad.

Waar je op kunt letten met haken is het dieet van het konijn. Als eerste: hooi, hooi, hooi en nog veeeeeel meer hooi! Dit bevorderd de goede kauwbeweging, geef daardoor ook verschillende soorten hooi.

Groenvoer, caloriearm, zorgt er ook voor dat ze veel moeten eten.

Biks met mate geven, biks is aardig vullend en zorgt ervoor dat je konijn minder hooi zal gaan eten.

Om je een indicatie te geven hoe snel het kan gaan,

- 2009: januari, februari, april, juni, oktober

- 2010: januari, april.

De veranderingen qua voeding zijn hier erg goed te merken ;).

aangepast door lianne
Link naar reactie
Delen op andere sites

max heeft begin juni ook gas gehad, vermoedelijk door een haak. Het gas was weg uit zn maagje en de dag erna at hij ook goed, maar een dag later weer niet. dus toch terug gegaan naar de DA en die kon erder ook niks vinden. zn kiezen waren wat lang, maar zouden niet voor problemen moeten zorgen. omdat er niks anders te vinden was toch maar onder narcose voor de kiezen. Zat er toch weer een flinke haak op de achterste kiezen. Bij max zijn ze toen heel erg snel terug gekomen want begin april had hij ook al haken.

Als al die keren gas door die haken komt, zou hij slecht blijven eten tot die haak weg gehaald is, die haak prikt namelijk in de tong of in de wang en dat doet pijn. Het lijkt me dan ook neit waarschijnlijk, als die haken nog nooit weggehaald zijn, dat die "maar"4 keer per jaar de medeoorzaak van gas zijn en dat het daar tussendoor perfect gaat met eten.

Er zijn nog meer oorzaken van gas. Eigenlijk maar 1: vertraagde darmwerking.

alleen dat kan dus door meerdere dingen worden veroorzaakt:

minder eten: ziekte, stress en ook haken en verkeerde voeding (te weinig vezels)

na een verstopping: het voedsel blijft te lang in de darmen waardoor het gaat gisten en er gas ontstaat

verkeerde voeding: groente met veel suikers, kool en groente wat niet helemaal vers is kan voor gas zorgen

probeer eens terug te kijken naar de momenten dat je konijn gas had. Wat voor situatie was dat? (stressvol?) wat had hij gegeten? wat geef je normaal gesproken te eten? (altijd voldoende hooi en beperkt goede biks <geen gemengd voer> geven voor de vezels)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjullie voor de opheldering! Bij de volgende enting zal ik de DA nog wel even lastig vallen met een paar vragen.

De konijnen krijgen iedere dag een afgewogen hoeveelheid Hopefarms biks, vers water, vers hooi en een portie groente die bestaat uit: Andijvie, witlof, bleekselderij, radijsjes, wortelloof, soms een stukje wortel of fruit.

Wat ik me nu dan wel ineens bedenk is dat Bratley best vaak in de rui is. Het lijkt soms maar niet op te houden.. Ik probeer zoveel mogelijk plukken te verwijderen, maar het kan natuurlijk wel zo zijn dat hij dan nog steeds te veel haar binnen krijgt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .