Ga naar inhoud

Onverwacht overlijden.


annet18

Aanbevolen berichten

De DA heeft me net gebeld en vertelde mij het volgende:

Sarah haar lever was verkalkt waardoor er teveel kalk in haar bloedbaan kwam.

Hierdoor kon ze ook geen vocht of heel slecht vocht afvoeren en dit ging in haar longen zitten waardoor ze dus langzaam is gestikt.

Ik spreek de DA later nog wel een keer zodat ik wat gerichter vragen kan stellen maar net aan de telefoon lukte dat niet.

Wel vreemd ik was de hele tijd een beetje koeltjes over het overlijden maar nu ik de oorzaak weet voel ik ineens verlies.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch nog wat rondgezocht over verkalking e.d. Ik vind allerlei dingen over calcium en het calciummetabolisme van konijnen en vitamine d.

Ik gaf biks maar het was ander soortige biks (ik zal er nog een foto van maken). Dus ik weet niet of hier ook 1% calcium in zit.

Maar misschien lag het aan de voeding? Nou ja, ik laat het even rusten...

Heel erg bedankt iedereen voor de sterkte-wensen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan wel het begin van snot zijn. Mijn gewone dierenarts heeft gisteren naar de longetjes van Knijster geluisterd. Ook die klonken goed, maar dat wil niet zeggen dat je konijn geen (beginnend) snot heeft. Knijster heeft ook geen extreem natte neus of pootjes, maar niest af en toe en schud met zijn hoofd/oren.

Als ik jou verhaal lees dan doet me dat denken aan mijn gewone dierenarts (en dat bedoel ik eigenlijk niet positief). Een gewone dierenarts ziet het probleem namelijk niet altijd.

Mijn vroegere 'gewone' dierenarts zou zeggen dat het een gewone verkoudheid is, mijn huidige (aangegeven als konijnkundig) dierenarts heeft Eefje juist helemaal beluisterd en onderzocht. Ze maakte op mij in ieder geval een goede indruk.

Daarnaast is het niet een paar dagen dat ze niest. Het is ook niet continu.

Ze niest vanaf onze reis naar Overijssel (naar Aniek, waar we broer Sjaak naar toe gebracht hebben). Bij thuiskomst begon ze opeens te niezen, waarna we de (gewone) dierenarts gebeld hebben, omdat ik de huidige DA niet direct te pakken kreeg.

Deze zei dus dat het gewoon een verkoudheidje was, niets bijzonders.

Het was op een vrijdag, dus we besloten om het zelf nog even een weekend aan te kijken.

En ondertussen nam ik contact op met Cindy (BRC). Een paar dagen later zijn we alsnog naar de DA (konijnkundig) gegaan.

Maar ondertussen is het dus al enige tijd aan de gang (nu wel in mindere mate overigens). We zijn op 4 juli naar Overijssel geweest, dus dat is al 3 weken geleden.

Heb nu ook besloten om de kuur af te maken en maandag nog een keer naar de DA te gaan. Je zou toch zeggen dat AB moet helpen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jorieke, neem even dat stukje informatie dat uit het onderzoek naar het overlijden van Sarah is gekomen mee naar je DA. Misschien kan jouw DA iets meer zeggen over die leververkalking en dat vocht in de longen. Of dat ook voor Eefje zou kunnen gelden. Want als het een metabolisch probleem is dan zal AB inderdaad niet veel doen... Voor Sarah kan niks meer gedaan worden, maar misschien dat dit onderzoek wel jouw konijn kan redden Jorieke!

Bunnymix veel sterkte. het is niet gek dat het even duurt voor het verlies echt doordringt hoor, dat is meestal zo met een plotseling overlijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allereerst Bunnymix: smiley_hugging.gif

Wat een verhaal! Ik had het gister niet eens gelezen (was ik echt te veel met mijn eigen Eefje bezig? Sorry!) en lees nu pas de oorzaak van het overlijden van Sarah.

Ik zal het zeker uitprinten en maandag aan de dierenarts laten zien.

De longetjes klonken vooralsnog goed, volgens de dierenarts. Dus vocht in de longen... dat had ze dan toch moeten horen?

Maar als het misschien een begin stadium is van leververkalking, dan kan die vocht nog komen.

Ze drinkt overigens wel uit het flesje. Ik dacht dat mijn konijnen amper water dronken, maar gister heb ik Eef een paar keer "betrapt" op drinken uit de fles. En haar groenvoer & biks (SS) eet ze ook goed.

Maandag toch nog maar een keer overleggen met de DA.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou wel willen weten of het besmettelijk kan zijn voor andere konijnen.

Eefje heeft bijvoorbeeld wel snuit contact gehad met de andere konijnen.

Ze zitten weliswaar (nog) niet bij elkaar in het hok, maar Eefje loopt wel in de ren naast de andere hokken en heeft snuitcontact gehad met haar broers en moeder...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even een belangrijke mededeling. Ik had mijn dierenarts verkeerd verstaan aan de telefoon. En hoorde vrijdagavond dat het leverkanker was en dat ze dus allerlei uitzaaingen had. Ik denk dat ik niet zo goed heb geluisterd en even een moment van ontlading had toen ik de uitslag hoorde.

Want toen ik dacht dat het leververkalking was dacht ik dat ik haar verkeerd gevoerd had en dergelijke maar ik kon er niks aan doen.

Gelukkig was het een snelle dood en heeft ze hopelijk niet te veel pijn gehad, ze heeft geen lange lijdensweg gelopen.

Dus geen besmettingsgevaren en dergelijke.

Ik ben wel echt blij dat ik autopsie heb laten doen. Gaf me een stuk meer rust, ik kan het aanraden als je konijntje plotseling is overleden en je snapt er niks van.

@Jorieke: Het is altijd goed om alert te zijn bij je konijnen, dat is eigenlijk een must maar het is beter om geen doemscenario's bedenken. Je maakt je zelf onnodig ongerust.

@pleuntje: Alsnog heel veel sterkte met het verlies van Nibbit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .