Ga naar inhoud

Luizen


-oortjes!

Aanbevolen berichten

Hoi,

Ik ben net met mijn konijnen bij de dierenarts geweest om ze te laten inenten, de dierenarts heeft ze gelijk ook even onderzocht en toen bleek dat ze ook luizen hebben(of vlooien, maar volgens mij waren het luizen) hiervoor zijn ze behandeld en het spul werkt ongeveer een maand.

Ze mogen de komende 24 uur niet nat worden dus ik heb ze maar in het hok gezet omdat het net ging regenen. Ik moet nu al het stro en hooi terug brengen naar de boer(voor koeien is het niet schadelijk, maar waarschijnlijk is het door andere knaagdieren op het stro of hooi gekomen en zo bij mijn konijnen beland) en bij iemand anders of van een andere oogst moet ik dus nieuwe stro en hooi halen. Maar nu mijn probleem, ik gebruik in het hooiruifje in het nachthok ander hooi, van dat voorverpakte uit de winkel, maar is dit ook besmet, het ligt in het "zoldertje" boven het hok...

Ook moet ik het hok goed schoonmaken, de DA zei met chloor, moet ik dit oplossen en moet ik daar heel het hok en de ren mee schoonmaken, of alleen het nachthok en kan ik de tegels onder het hok met kokend water doen en de ren afspoelen met gewoon water?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk eerder dat jouw konijnen vachtmijt hebben, gezien het verhaal over hooi/stro terugbrengen. Mijt wilt namelijk nog wel eens in hooi zitten.

Met wat voor spul zijn ze behandeld? Want vaak moet er ook nog na een bepaalde tijd een herhaling van de behandeling gedaan worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de DA zegt vlooien, dan zijn het waarschijnlijk ook vlooien.. mijn konijn heeft ook vlooien gehad (van de buurkatten waarschijnlijk). Ze had ineens allemaal 'kruintjes' in haar vacht gelikt, zo ontdekte ik het.

Tot twee keer toe zo'n pipetkuur moeten doen. Pas toen ik met hele huis met een anti-vlooienmiddel had gedaan bleven ze weg.

Dat was een heel gedoe, want zolang moest het konijn in de trappenhal blijven. Maar als de omgeving niet is ontsmet dan komen ze toch weer op je konijn (heb je er maar een? Anders de anderen ook behandelen. Maar NOOIT met frontline!)

Dus alleen afspoelen heeft niet zoveel zin. daar gaan ze helaas niet dood van.

Ze mogen niet nat worden omdat het spul uit de pipet anders wegspoelt voordat het in de huid is kunnen trekken en in de bloedbaan terecht komt.Maar als ze een dikke vacht heeft en alleen de buitenkant een beetje nat is gespetterd zal dat wel meevallen.

Wil je zeker weten dat het vlooien zijn dan even een vlooienkam kopen, dan zie je de rotzakken vanzelf van je kam springen. En als je de haren van je konijn spreidt zie je waarschijnlijk ook kleine zwarte spikkeltjes op de huid (als de huid daar licht genoeg voor van kleur is) Dat zijn de uitwerpselen van de vlooien. Die irriteren de huid ook, maar die kun je ook een heel eind wegkammen met een vlooienkam.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zijn alle 4 behandeld(we kwamen er pas bij de laatste achter, dus allemaal weer uit vervoersmand en wasmand gehaald, waren ze niet zo blij mee), maar ze zitten buiten, dus de hele tuin behandelen heeft niet veel nut denk ik aangezien hier nogal veel katten in de buurt wonen, en het waren knaagdiervlooien/luizen zij de DA, die niet naar mensen/andere dieren over te dragen waren, maar ik denk dat ik ze dan ook maar even met de luizenkam ga pesten, als ik nieuw stro heb en het hok schoon is. In ieder geval bedankt voor de tips.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat moet wel mijt zijn. Mijt huisvest zich voornamelijk in hooi, en kan op die manier bij de konijnen terecht komen. Ook zijn vlooien vaak met het blote oog zichtbaar en moet mijt microscopisch worden bevestigd. -oortjes, hebben jouw konijnen toevallig last van jeuk, schilfers en apart haarverlies? Dat past namelijk prima bij vachtmijt. Neem nog even contact op met de dierenarts hierover, want als het mijt is is een herhaling van de pipetten echt nodig!

Hier een artikel over mijt: http://www.medirabbit.com/NL/Huidziektes/Parasieten_ziektes/Huidmijt_nl.PDF

Daarbij, luizen&vlooien zijn ook nog compleet andere beessies :P

Hier nog een artikel over vlooien, luizen staat niet online: http://www.medirabbit.com/NL/Huidziektes/Parasieten_ziektes/fleas_nl.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zitten wel nogal te krabben ja, Floortje had laatst ook schilfers op dr achterpoten(we dachten dat de poten vervilt waren, maar toen we dat weggehaald hadden(wat heel makkelijk ging) zaten er allemaal schilfertjes), apart haarverlies weet ik niet, ze zijn heel erg aan het verharen misschien dat dat het is?

Ik heb trouwens het hok helemaal schoongemaakt, wat het dan ook wezen mag, het komt 99% zeker van het stro, dus nu maar een poosje zonder bodembedekking, en ik zal de dierenarts dan nog maar eens bellen als het over een maand nog niet over is...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .