Ga naar inhoud

Blind en suikerziekte bij konijnen.


Plusch en Musti

Aanbevolen berichten

  • Reacties 50
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

  • 1 maand later...

Ook ik heb gisteren het trieste nieuws gehoord dat onze Nijntje nog nauwelijks kan zien. Het is er langzaam ingeslopen. Het begon een half jaar geleden, toen dronk ze wel een hele fles water leeg. Ik heb toen de arts gebeld, maar gaf mij de verkeerde informatie. Een hele fles water leeg drinken kon geen kwaad, niets aan de hand dus. Vorige week kwam ze haar kooitje niet meer uit, alleen maar als ik de bovenkant eraf haalde, dan liep ze moeizaam overal rond te snuffelen. Nijntje is altijd een konijntje geweest die ging schooieren als ik iets at of ze liep mee naar boven toe. Maar zelfs dat gebeurde niet meer. Ik gooide een stukje appel naar haar toe en ze zag het gewoon niet. Haar ogen werden troebel (wit) dus ben ik gisteren naar de arts geweest en ze vertelde mij dat Nijntje bijna niets meer ziet. Dus nog niet helemaal blind, maar in het donker ziet ze al helemaal niets.

Dit doet mij veel verdriet, nooit meer met een voetbal buiten met haar spelen, nooit meer meelopen naar boven, nooit meer schooieren aan mijn been, want ze ziet het niet meer.

Het ergste is dat nijn nog maar 3 jaar is. Ik kan haar niet meer zomaar aaien, eerst mijn stem laten horen, zodat ze weet dat ik het ben.

De arts denkt aan suikerziekte. Maar ze is getest via haar bloed op suikerziekte en op dit moment is het gewoon stabiel.

Maar ze kan het een half jaar geleden hebben gehad toen ze zoveel dronk.

Nu drinkt ze weer normaal. Een heel klein beetje.

Maar ze zal haar hele leven weinig kunnen zien of helemaal blind worden.

Dat maakt me erg verdrietig, ook al zegt de arts dat ze eraan gaat wennen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Hey ,

Nu zijn we al een paar maanden verder en onze beide knagertjes leven nog.

Ondertussen is het met Musti haar ene oog slechter geworden. Zeker de laatste twee weken. Haar oog is serieus uitgezet (zeer grote oogbol) en doordrongen van geelrood vocht dat niet meer afvloeit.

Onze DA heeft glaucoom vastgesteld. Helaas niet meer te verhelpen met medicatie.

Hij heeft ons aanbevolen om een paar keer per dag een minuutje lang op haar oogbol te duwen , met de twee duimen in gelijke druk , zodat het vocht weggeduwd kan worden. En inderdaad , ik zie steeds vocht (niet veel) op mijn duim wanneer ik die techniek toegepast heb. Haar oogbol is dan ook iets kleiner , en de bruine kleur van de oogbol komt ook iets terug in het bovenste gedeelte van haar oogbol. Voor het slapengaan doe ik dat nog eens , maar 8 à 9 uur later , bij het ontwaken , heeft dat eigenlijk niet veel geholpen. Die oogbol is terug groter geworden en weer vol met dat geelrode vocht.

Laten inslapen heeft geen zin omdat zij dagelijks goed eet en drinkt en regelmatig door de huiskamer en keuken trippelt. Of dat ze Plusch weer aan het intimideren is. Wij vermoeden dus dat ze geen pijn heeft. Wat ergerns bevestigd werd door onze dierenarts.

We hadden gedacht om het oog te laten verwijderen , maar onze dierenarts wilt zo'n riskante operatie niet doen omdat hij niet zeker is van een goede afloop (Musti is al 4 jaar). Schrik om in de narcose te blijven. Of , als zij de operatie zou overleven , een ontsteking kan krijgen in de oogholte , met uitvloeiingen van de pus naar de hersenen toe.

Maar hij zei dat het oog op een natuurlijke manier zal afsterven zonder verdere gevolgen. Ik weet niet wat jullie denken , maar wij vinden zoiets een bizarre redenering. Wilt hij ons leed doen besparen ?

Zijn hier leden op het forum die van glaucoom bij konijnen iets kennen of gehoord hebben ? Of ervaringen hebben met een oogbolverwijdering ? Zo ja , kunnen jullie dan de ervaringen , goede en slechte , op het forum zetten ? Het kan Musti en ons helpen.

Hou wel rekening met het feit dat wij Musti zomaar niet gaan afgeven. Tenzij zij echt niet meer uit de voeten kan. M.a.w. wij rekenen nog op een verbetering.

Alvast bedankt op voorhand.

Groetjes ,

Tom & Peggy.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Hey ,

Schijnbaar heeft niemand ervaringen met zulke oogziekten.

Ondertussen zijn wij voor een second en third opinion geweest.

Helaas met zeer slecht nieuws.

Desondanks Musti nog goed eet , drinkt en speelt , hebben wij geen keuze meer.

Op advies van de dierenartsen is het toch nodig om haar te laten inslapen.

Morgenvroeg om 9h00 zal het doek vallen over haar leventje.

Het spijt ons dat wij geen beter nieuws hebben.

Peggy & Tom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb net jullie verhaal helemaal zitten lezen,

vreselijk ,voornamelijk omdat je zelf zegt het eet en drinkt goed en trekt zijn plan,maar des on danks je weet niet wat je nijntje voelt he

heeft ze pijn?

ik wens jullie heel veel sterkte ,wat ik kan lezen uit jullie verhaal zijn jullie goed konijnen lovers met een heel goed hart ,en is dit voor jullie een moeilijke beslissing ,

nogmaal heel veel sterkte .

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb net jullie verhaal helemaal zitten lezen,

vreselijk ,voornamelijk omdat je zelf zegt het eet en drinkt goed en trekt zijn plan,maar des on danks je weet niet wat je nijntje voelt he

heeft ze pijn?

ik wens jullie heel veel sterkte ,wat ik kan lezen uit jullie verhaal zijn jullie goed konijnen lovers met een heel goed hart ,en is dit voor jullie een moeilijke beslissing ,

nogmaal heel veel sterkte .

Dank u voor het medeleven.

Heeft ze pijn ? Tja , soms zit ze zachtjes te tandenknarsen. Gelukkig niet continu. En als wij haar oog proberen te draineren met zachtjes te duwen heeft ze geen terugtrekreflexen of angst. Ze zit dan relaxed af te wachten.

Maar als de oogbol twee keer zo groot is in vergelijking met het ander oog.

Terwijl die gevuld is met vocht , waarbij de pupil volledig verdwenen is , rondzwemmend in die oogbol , en dat vocht kan niet weg , kunnen wij ons wel voorstellen dat zoiets pijn kan doen.

Maar een konijn en pijn , dat laatste is zeer moeilijk te bepalen bij die diertjes.

Groetjes ,

Peggy & Tom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ken dit alleen bij katten.Ik had toch voor operatie gekozen bij konijn kundige da.Net als het wilhelmina park hier.Opereren en mocht ze het niet gaan redden tijdens de operatie laten inslapen.Dan weet je zeker er alles aan gedaan te hebben.Ze kan heel goed zonder dat oog leven.Wat da eigelijk al aan gaf.Maar de keuse is moeilijk sterkte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ken dit alleen bij katten.Ik had toch voor operatie gekozen bij konijn kundige da.Net als het wilhelmina park hier.Opereren en mocht ze het niet gaan redden tijdens de operatie laten inslapen.Dan weet je zeker er alles aan gedaan te hebben.Ze kan heel goed zonder dat oog leven.Wat da eigelijk al aan gaf.Maar de keuse is moeilijk sterkte.

Hey ,

Eerst en vooral melden dat Musti nog leeft. Door plotse veranderingen in mijn werkschema zijn wij afgelopen zaterdag niet bij de dierenarts geraakt.

Ook het feit dat wij ons niet goed voelden bij zo'n drastische beslissing.

Een gelukje bij een ongelukje ?

Bij toeval heb ik ook een nieuwe baas gekregen sinds vorige week. Hij is een ex-dierenarts.

Ik heb met hem rustig gepraat over eventuele andere opties. Dus wij hopen op één of andere oplossing.

Ondertussen blijft Musti rustig eten en drinken. En haar deugenieterij leeft nog steeds in ons huishouden. Desondanks haar oogbol enorm groot is.

Alleen drinkt ze zich te pletter.

Wij zijn dan ook enorm blij dat er nog hoop is en dat wij niet overgegaan zijn tot die pijnlijke en moeilijke beslissing.

Alleen vinden wij het bizar dat de meeste dierenartsen weigerachtig staan tegen over een oogverwijdering. Schrik ? Onkunde ?

Dus , beste mensen , duimen voor onze Musti !

Groetjes ,

Peggy en Tom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goh... je kunt niet geloven hoe mijn hart tekeer ging toen ik las dat jullie gepost hadden... ik dacht dat worden tranen...

Ben enorm blij voor jullie dat ze nog steeds haar opgewekte zelf is!

Waarom Da'en wiegerachtig staan om te opereren? Onkunde ...? Onwetendheid misschien eerder? Of gaat dat dan hand in hand?

Het grootste risico is zonder twijfel een ontsteking na de operatie, vermits ze verder in goede gezondheid is en er voordien geen ontsteking zat. (onze Nena is in een castratie gebleven, dit kwam omdat ze een baarmoederontsteking had,die al een tijdje gaande was en die ontsteking had haar andere organen (om hart) aangetast, waardoor ze weinig kans maakte) Maar volgens mij is er voorlopig geen sprake van een ontsteking hé? Dus is er niets tegen een operatie? Tenminste een poging?

Wij wisten ook dat Nena heel weinig kans maakte, ze was 2 jaar, maar hadden we niets gedaan, dan zou ze alsnog gestorven zijn aan de ontsteking en zou ze hebben afgezien, wij zijn blij met de beslissing die wij genomen hebben toen, al is het fout afgelopen, ze heeft er niets van geweten....

Ivm operaties bij konijnen, je mag niet vergeten dat tot een jaar of 10 geleden erg veel konijnen na de operatie overleden, maar dat was omdat ze nog weinig van de spijsvertering wisten, die konijnen stierven vaak omdat ze nuchter hadden moeten binnenkomen en dan niet onmiddellijk gingen eten. Daarom heeft een konijn nog steeds een slechte reputatie wat betreft operaties.

Waar woonden jullie nu ook al weer? Dierenkliniek wilhelmina lijkt me idd de moeite om eens op te bellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees jullie verhaal nu pas, wat verschrikkelijk allemaal zeg.

Maar ik ben wel blij dat Musti nog leeft, misschien moest dit gewoon zo zijn.

Ik wens jou en Musti verder heel veel sterkte, succes en beterschap, en ik hoop dat er heel gauw een oplossing komt voor haar en dat Musti nog heel lang bij jullie mag blijven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben het helemaal eens met bunny ranch chanty.

Ons vorige konijn is vorig jaar overleden aan een maagafsluiting.

Wij hebben hem naar de da gebracht en daar zeiden ze niks te kunnen doen dan dwangvoeren (weet niet met wat). Het was een sterk nijntje heeft dat nog een hele dag volgehouden waarna we hem moesten inslapen (had een buik zo groot als tennisbal).

Pas na het inslapen hoorden we dat operatie wel had gekund maar i.v.m risico's hadden ze dat niet vermeld!

Ik ben erg blij dat jullie jullie nijn nog niet hebben laten inslapen.

Ik zou haar zeker de kans geven met operatie inslapen, kan altijd nog als het niet gaat.

Als ik het had geweten had ik het ook gedaan (operatie) want ook een kleine kans is kans!

p.s: ondertussen zijn alledrie onze vrouwtjes gecastreerd ook de gene met overgewicht (extra risico) en zijn ze er allemaal doorheen gekomen.

Succes met jullie nijntje!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 9 maanden later...

Hey ,

Gisteren heeft onze Plusch ons verlaten om zich te verenigen met Musti op de regenboogbrug.

Zondagmiddag nog zo speels en de nacht van zondag op maandag een aanval gekregen. Haar hoofdje verwrongen en haar borstkas opgezwollen. Maandag zijn wij naar een dierenarts geweest , helaas niet de vast dierenarts wegens vakantie. Daar heeft zij medicatie en een pijnstiller gekregen. Schijnbaar problemen met haar hartje.

Gisteren is zij in stilte heengegaan , zonder dat wij thuis waren.

Aanstaande augustus zou ze 9 jaar geworden zijn.

Peggy.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .