Ga naar inhoud

Zwelling bij tepel


judithjuhh

Aanbevolen berichten

Gisteren ontdekte ik een bultje bij een tepel van mijn konijn. Het lijkt alsof de hele klier is opgezet. Wat kan dit zijn?

Ze krijgt op dit moment pijnstillers voor de tandoperatie die ze afgelopen woensdag heeft gehad. Kan het daarvan een bijwerking zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hé, ik denk idd ook dat het een tumor is.

voel je ook korreltjes rondom de zwelling/bult?

Iemand die ik ken heeft ook een konijn, en die heeft ook een tumor onder de tepel

maar daarom heen zitten allemaal korreltjes, dus het is al uitgezaaid. weghalen zal weinig nut hebben

want het komt waarschijnlijk toch terug!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een bultje bij de tepen, of de tepel zelf? Als de tepel zelf is opgezet, kan er melk uitkomen en kan het duiden op schijnzwangerschap.

Misschien best gewoon de dierenarts laten naar kijken.

Ik hoop dat het niet erg is!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb twee voedsters gehad die allebei cystes onder de tepels hadden. Dat waren bulten ter grootte van een knikker. Soms ook kleiner (erwt), meestal meerdere tegelijkertijd. Bij sommige cystes kun je voelen dat er vocht (melk) inzit, maar anderen zijn zo hard dat het wel steen lijkt.

Die cystes kwamen en gingen maar waren wel een teken van hormoonproblemen (net als schijnzwangerschap) en de beste behandeling daarvoor is een sterilisatie omdat anders de kans op kanker wel heel groot is. (Aldus mijn DA...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is nu niet hard meer, dat was het twee dagen geleden wel. Er zit duidelijk vocht in, dus kanker valt al af lijkt me? Ze wordt altijd erg panisch als we naar de dierenarts moeten, dus doe ik dat zo min mogelijk.

Ze mankeerde nooit wat, maar vanaf vorig jaar zomer zijn we al zo'n 8 keer bij de dierenarts geweest. Eerst had ze iets met haar oog waardoor ze nu half blind is, toen had ze cuniculi waar ze van genezen is, en vorige week dus tandproblemen. En nu dus dit weer..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ook vaste klant met Bugs.. ;)

Maar ik ga liever 1 keer teveel dan 1 keer te weinig.

En het helpt als je haar verwent tijdens en na het bezoek aan de da.

Mijn kkda die geeft Bugs ook veel aandacht zodat het voor hem ook prettiger is.

Ze aait hem en praat met een hoog/zacht stemmetje e.d. zodat hij het niet eng vind.

Deze da is de eerste die ik heb gehad die ook echt aandacht schenkt aan het dier (konijn) zelf.

Dus ik zou het wel even laten controleren en dan haar lekker verwennen met lekkers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klinkt inderdaad als een cyste. Dan ben je al aan de late kant om haar te laten steriliseren. Maar dat zou ik toch zo snel mogelijk laten doen, want misschien kan je kanker nog wel voorkomen. Bel gewoon je DA op om het erover te hebben als je niet meteen die kant op wilt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom zou het een cyste moeten zijn? Het zou ook een duidelijk opgezette lobuli kunnen zijn dat gelinkt kan worden aan een schijnzwangerschap, want een cyste zal niet snel binnen 2 dagen verdwijnen omdat een cyste een goed ingekapselde afwijking is die vaak langer blijft zitten. Een cyste is daarnaast ook zo goed afgekapseld dat het voelt als een harde knikker en je niet zomaar de inhoud kunt voelen. Daarbij, vocht is vocht en niet iedere cyste in de mamma is gevuld met melk.

Ook zijn er cysten met papillomen die uiteindelijk maligne kunnen ontaarden, dus de enige manier om zeker te weten wat er aan de hand is, is om naar de DA te gaan en niet door zelf te gaan dokteren.

Ow en uhm... tumor is het latijnse woord voor zwelling. Als jij je hoofd stoot tegen het keukenkastje is die bult in medische termen ook "tumor" :yes:.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uh.. ja. Huh? :P

Ik denk dat ik je wel een beetje snap hoor. Waarschijnlijk heb je groot gelijk, maar wat ik beschrijf bij mijn konijn is wat mijn DA's allemaal 'cystes' noemden... maar dan zeiden ze ook dat het schijnzwangerschap kon zijn... tja.. sommige DA's he... ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .