Ga naar inhoud

Groenvoer vraagjes


Beestenbende

Aanbevolen berichten

Ik heb al een paar keer geprobeerd mijn konijntjes groenvoer te gaan geven, maar elke keer gaat het mis. Lani heeft wat gevoelige darmpjes en ik ben waarschijnlijk ook wat te ongeduldig. Dankzij BB weet ik nu, hoe ik het het beste kan doen, dus wil ik weer een poging gaan ondernemen.

Ze lusten andijvie, veldsla, bleekselderij, paksoi, peen en diverse kruiden (ik heb 3 plantjes staan, peterselie, basilicum en selderie). Het probleem is alleen, dat die groenten zoveel ruimte in beslag nemen in de koelkast (ik heb nogal een kleine koelkast en ook geen geld om een grotere te kopen). Bovendien kan ik door hun grootte steeds zoveel weggooien, wat ik ook erg zonde vind. En kroppen andijvie zijn binnen een paar dagen slap.

Ik zoek dus eigenlijk groenten, die weinig ruimte in beslag nemen in de koelkast, het hele jaar verkrijgbaar zijn, gewoon een week goed blijven en eventueel in kleine hoeveelheden te kopen is (witlof zou ideaal zijn, maar daar moesten ze vorige keer niks van hebben). En het liefst wil ik ze geen kool en geen sla geven. Ik heb gisteren komkommer geprobeerd, dat aten ze op, maar vandaag moesten ze er niks meer van hebben. Vandaag heb ik ze een stukje oranje paprika voorgehouden, maar ze keken me alsof ze wilden zeggen: "denk je nou werkelijk, dat we dat op gaan eten???"

Ik las hier op BB, dat ze ook venkel en radijs mogen hebben. Mogen ze van de radijs alleen de radijs zelf of ook het loof? En mogen ze de hele venkel, zoals ze bij de supermarkt liggen of alleen de steeltjes?

Ook zag ik alfalfa en taugé staan. Is het alleen alfalfahooi of mag het ook alfalfa uit de koeling van de supermarkt zijn? En taugé, mag dat ook uit de koeling komen?

Ik heb ook meerdere keren hier op BB gelezen, dat sommige van jullie frambozenblad geven. Kun je dit ergens kopen of hebben jullie dan gewoon een frambozenplant staan?

Ik wil ook nog wel proberen, of ze tomaat lusten. Mogen ze dan de gehele tomaat, ook de hele natte en zachte binnenkant, met schilletje en al?

Er staan zoveel dingen op de lijst van goed groenvoer hier op BB, maar er staan ook zoveel wilde planten op. Ik woon vlak langs de A20 en ik durf hier dus nergens planten buiten te plukken vanwege de uitlaatgassen. En qua groenten vind ik het gewoon zonde om steeds de helft weg te moeten gooien en omdat ik momenteel zonder werk zit, heb ik ook niet de mogelijkheid om 2 of 3 keer per week nieuwe groenten te kopen vanwege het verwelken of wat dan ook van de groenten.

Sorry voor het lange verhaal en voor de vele vragen, maar ik wil het nu echt goed doen en dat met de weinige middelen, die ik heb. Ik hoop, dat jullie me een beetje kunnen helpen. Zo niet, dan zal ik toch voor de grote groenten moeten gaan, zoals bleekselderij en paksoi, en dan maar wat stouwen en proppen in de koelkast.

Alvast bedankt in ieder geval.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er worden soms koelkasten voor een prikkie aangeboden op mp dus dat is misschien een optie. Tja, qua groenvoer, ik heb de luxe dat ik in een bosrijke omgeving woon dus ik pluk zelf best veel. Groente krijgen ze gewoon wanneer ik die groente toevallig kook. Dus eten wij andijvie, dan hebben de nijnen ook andijvie. Tenzij wij natuurlijk iets eten wat ze niet mogen hebben, dan krijgen ze wortel en/of witlof. En ik vul dat dus altijd aan met wat ik zelf pluk. In de winter is het wat anders, dan koop ik meer. Mja, ik heb wel een grote koelkast dus dat is niet zo'n probleem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar heb je zeker gelijk in wat betreft die koelkasten op MP, maar goed, we komen dus momenteel maar net rond, dus dat gaat ook niet lukken.

Ongelofelijk maar waar, ik ben in mijn lange verhaal nog één vraagje vergeten:

Ik las eens op een site, dat je beter winterpeen kan geven dan wortel. Waarom weet ik alleen niet meer. Weten jullie of dit zo is? Mijn meisjes vinden het loof van de bospeen namelijk ook erg lekker en de bospeen zelf ook (ik ook trouwens, dus de konijntjes mogen het met mate vanwege het suikergehalte, maar ik eet met plezier de rest op). Ik koop dat echter niet meer, omdat ik, na het lezen op die site, alleen nog maar winterpeen koop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmmmmmm dat van die wortel en winterpeen wist ik niet. Ik vermoed dat wortel een hoger suikergehalte heeft. Anders geef je ze toch gewoon het loof en zo nu en dan een stukje winterpeen? Zijn ze hier dol op. Ik geef wortel met mate omdat het toch wel dikmakers zijn maar ze vinden het heerlijk.

En wat groenvoer betreft, heb je niet de mogelijkheid om eens lekker in de bossen ofzo te gaan wandelen en dan ondertussen lekker plukken? In het begin had ik er een hele lijst bij. En wanneer ik twijfelde dan op google de foto erbij zoeken. Hahaha. Maar het leert snel genoeg. Wanneer ze dan eenmaal gewend zijn daaraan scheelt je dat best veel in de kosten. En de mijne vinden het heerlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

- winterwortel kan super buiten de koelkast bewaard worden en is daarbij goedkoop (ik had vandaag 8 middelmaat winterwortelen gekocht voor nog geen euro!!).. dus goed voor de beurs.. wel met mate geven ivm de suikers die erin zitten (mijn konijnen kunnen heel goed groenvoer verdragen en ze krijgen 1 middelmaat winterwortel per dag met zijn tweetjes.. ze blijven mooi op gewicht)

- radijsjes; mag je zowel de radijs als het groen ervan geven!

- selderij, peterselie, basilicum zijn als plantjes goed te houden maar dat deed je al :)

Ik zou gewoon 1 wortel, 1 witlof kopen en dit gaan proberen.. zeker omdat ze nog gevoelige darmen hebben.

Verder weet ik niet of je een aldi in de buurt hebt.. want daar kun je goedkoop een pak met witlof krijgen, meen 500 gram en dan kost ongeveer 80 cent.. ze hebben ook zakjes waspeentjes voor ongeveer het zelfde bedrag (niet te veel geven ivm suikers) en dan heb je voor een klein bedrag toch groente voor je konijnen.

Verder verkoop de aldi ook plantjes peterselie en basilicum (let op, ze verkopen ook bieslook maar dat mogen ze niet) ik meen dat een plantje 59 cent kost...

En kijken wat jezelf aan groente eet en mocht dat op de veilige lijst staan dan kun je ze meteen daar aan beetje van geven

gewoon even goed kijken en slim inkopen, dan ben je ook niet zoveel geld kwijt..

Enn gewoon de groente even proberen te geven ookal laten ze het liggen, de dag erna weer iets van neerleggen misschien moeten ze eraan wennen.. hier moesten ze eerst niks van aarbeitjes weten en nu rennen ze zich kapot ervoor! .. druiven het zelfde!

aangepast door anke1985
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mochten ze het goed doen op de witlof en waspeentjes.. en je hebt een aldi in de buurt dan zou je voor 1 pak witlof en 1 zak waspeentjes ongeveer in totaal E 1,50 per week kwijt aan vaste groente voor de konijnen.. en kan je ze verder de kruiden erbij geven die je in de potjes hebt staan en eventueel wat groente/ fruit die je zelf eet...

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Jetty

Nee, de bossen zijn ook geen mogelijkheid, omdat wij geen auto hebben. Ik moet het dus echt hebben van wat ze bij de supermarkt of de groenteboer verkopen.

Op zich wel een slim idee om ze gewoon het loof te geven en een stukje winterpeen, eet ik gewoon de bospeentjes op.

@ Anke

Ik heb geen Aldi in de buurt, maar wel een Lidl, dus daar kan ik ook wel eens gaan kijken.

Witlof ga ik zeker nog een keer proberen, maar ze hebben het al een keer of 4 afgewezen. Ik kan wel proberen het te laten liggen. Ik hou het altijd voor hun neus en als ze iets lekker vinden, pakken ze het meteen aan. Maar misschien moeten ze wel gewoon even wennen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

lidl heeft zakken met winterwortelen!! 1 kilo zit in die zak en ze zijn echt superr!! dus zeker aan te raden :) en het zijn kleinere en wat grotere wortelen en houden zich heel goed.. toevallig de laatste maand daar gekocht!

En als je een bos bospenen koopt.. mogen ze best een bospeen hebben hoor! doe ik ook.. zit wat meer suiker in maar gewoon effkes op het gewicht letten en niet iedere dag geven,,

aangepast door anke1985
Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Anke

Ik koop gewoon elke week een winterpeen bij C1000. Ik kies de dunste uit en dan snij ik daar elke dag een dun plakje van hooguit een halve centimeter af en dan krijgen ze daar elk de helft van. Hebben ze iets lekkers, maar wel echt met mate. Zo'n peen kost dan tussen de 6 en 12 cent en elke week hebben ze dan een verse peen. Ik denk wel, dat ik ze komende week allebei een heel schijfje ga geven.

Oh, bedankt trouwens voor dat over de radijs, dat ze radijs en loof mogen. Ga ik zeker proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ohww ik dacht al die tijd dat juist winterwortel meer suiker had dan gewone!... .

ik ken het koelkast en geld probleem. Die van mij krijgen 1, 2 of 3 verschillende groente per dag. De lof hou ik aan zo lang die steeds in de aanbieding zijn, andijvie koop ik 1x per week maar die houd het geen week uit.. en wortel heb ik regelmatig. Verder heb ik kruiden in de tuin en krijgen ze bladeren van de pruimenboom. Je kan ook af en toe wat wilgen takjes pakken als je ergens een boom vind (park, plantsoen, sloot). Verder paardebloem, wegebree, duizendblad...

Verder doe ik 3x per week boodschappen.. dus elke keer 2-4 lofjes als het nodig is. Lof RULES;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik kijk wat ik vandaag aan witlof en aan wortelen heb uitgeven is witlof best duur!

Ik had 8 middelmaat witlof en was E 2,50 kwijt..

8 middelmaat winterwortel voor nog geen euro..

Enn had een middelmaat krop andijvie gekocht voor 69 cent..

Poehh kost toch wel veel geld allemaal he.. ik ben toch wel iedere week bijna 5 euro kwijt aan groente voor de konijnen.. ze krijgen een 400 gram groente per dag..

Dus als ik echt op moet gaan letten met het geen wat ik uitgeef en ze toch groente wil geven zullen het winterwortelen gaan worden..

aangepast door anke1985
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zag gisteren bij de Jumbo dat ze budget groenten hadden, ik geloof dat een Kg witlof dan €0,69 was. Ze hadden ook budget broccoli, iets wat de konijnen hier erg lekker vinden en het voordeel is, dat ze niet hun neusje ophalen voor de "stam" die wij normaal in de groene container gooien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is fijn om te weten, waar de witlof het goedkoopst is, maar voorlopig heb ik daar weinig aan. Mijn meisjes hebben dus al een keer of 4 witlof geweigerd. Wij hebben vandaag witlof gekocht om van de week te eten en ik ga het ze dus zeker nog een keer aanbieden, maar het is dus maar de vraag, of ze het nu wel willen. Ik heb er dus niet zoveel aan te weten, waar de witlof het goedkoopst is.

Ik heb vandaag in ieder geval een zakje spinazie gekocht voor ze en ze allebei een half blaadje gegeven. Ze namen het meteen aan en aten het op. Even afwachten of ze het morgen ook weer willen, maar het lijkt er dus op, dat ik iets gevonden heb, wat ze lusten, wat betaalbaar is en wat niet veel ruimte in beslag neemt.

Ik heb ergens gelzen (volgens mij op BunnyBin), dat je het beste weinig van veel kunt geven. Dus kleine porties van veel verschillende groenten en kruiden. Bij voorkeur minimaal 5 verschillende soorten en dan elke dag hetzelfde. Ik vind dat wel een mooie richtlijn, dus wil ik inderdaad iets in die richting gaan geven. Mogelijk heb ik dus met de spinazie groente nummer 1 gevonden. Ik heb dus al 3 kruidenplantjes staan en wil eventueel uit zaad nog 3 soorten gaan kweken. Maar ik wil ook wel een mooi evenwicht tussen de kruiden en de groenten. Ik wil dus minimaal 3 soorten groenten gaan geven. Nog even zoeken dus naar makkelijk houdbare en weinig ruimte in beslag nemende groenten en anders val ik gewoon terug op de paksoi en bleekselderij. En ik ga ook sowieso loof van bospeentjes geven.

@ Myrna

Ja, Jumbo schijnt echt super goedkoop te zijn, maar helaas zit die hier niet.

Is inderdaad fijn, als konijnen datgene op willen eten, wat wij normaal toch weggooien. Op die manier kost het ook niks extra's.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Myrna

Bedankt voor de link naar dat topic. Hier baal ik wel van. Ik wil geen kool en sla geven vanwege de grote kans op gas, dus denk ik met spinazie een goede keus te maken en dan is dat ook weer een risicofactor. Ik wil geen enkel risico nemen, maar zo blijft er weinig over om te geven. Wel raar, dat er bij de spinazie geen waarschuwing staat in de lijst van goed groenvoer hier op BB.

Nu twijfel ik dus, of ik het wel moet geven. Shit, shit, shit!!! Dan toch maar de groenten, die ze lusten en veilig zijn. Hoewel die dus amper in de koelkast passen, maar dan heb ik wel zekerheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is lastig dat je dingen wilt die het hele jaar door te koop zijn.

Ik heb tot een paar weken geleden knolselderij gevoerd, dat seizoen is alleen over, dus is het wachten tot het najaar. Maar het is een ideale groente om te bewaren, ik bewaarde het buiten de koelkast en dat bleef aangesneden een week goed. Het droogde hooguit wat uit.

Het blad van radijs is slechter houdbaar dan de radijsjes zelf. Ik geef het blad van één bos verdeeld over twee dagen, langer gaat hier niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is soms een beetje afwachten hoor of ze het lusten of niet. Biedt je het aan en als ze het niet nemen, laat je het dan liggen of neem je het terug mee? Toen ik ze hier de eerste keer komkommer en tomaat heb gegegeven aten ze het ook eerst niet op hoor. Ik heb het dan nog een tweede keer geprobeerd en gewoon laten liggen en de volgende dag was het toch op. Nu smullen ze het gewoon op, maar ze hebben wel een duidelijke voorkeur voor andijvie, witloof en rucolla als ik ze een gemengde schotel geef. Daarnaast krijgen ze hier nog paprika, af en toe wortel, af en toe banaan, af en toe druif, af en toe peterselie,...

Ik kijk inderdaad ook vaak in lidl of aldi als het op de groenten voor de konijnen aankomt. Soms ga ik eens naar de GB, omdat die hier vlak om de hoek is en dan koop ik een grote zak witloof en ik dacht de prijs rond de 2 euro was, maar er zitten er wel zo'n 10 in...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, ik heb gisteren weer een poging gedaan om de dames witlof te laten eten. Ze namen er een hap van, kauwden dat op en weigerden volledig nog verder te eten. Zo ging dat vorige keren ook. Blijkbaar ruikt het lekker, maar smaakt het voor geen meter wat hun betreft. Dat hoef ik dus echt niet te kopen voor ze.

Ik hou het altijd voor hun neus en dan ook altijd vlak voor etenstijd, omdat ze dan de grootste trek hebben. En dat doe ik een keer of 3. In de kooi laten liggen, hou ik niet zo van. Als ze iets niet moeten, gooien ze het uit de etensbak. Vervolgens weet ik dus niet, of ze het opgegeten hebben of niet en kan ik de hele kooi af gaan graven om het terug te vinden voor het de kans krijgt om te verwelken en/of verrotten.

Ik wil inderdaad het liefst groenten, die het hele jaar verkrijgbaar zijn, zodat ik gewoon het hele jaar door hetzelfde kan geven en ze niet steeds weer over hoef te wennen op een andere seizoensgroente. Als iets goed gaat, wil ik dat niet veranderen.

Ik ga vandaag in ieder geval bospeen halen, zodat ze lekker het loof kunnen eten. Komend weekeinde met de boodschappen neem ik dan radijs mee, zodat ze dat kunnen proeven. Dan zullen nog paksoi en bleekselderij volgen (elk met een tijdsbestek van 1 week ertussen, zoals aanbevolen hier op BB). Ook ga ik nog even hier bij de groentenboer kijken, of ze daar spinazie los verkopen. Dan zou ik namelijk gewoon een stuk of 14 blaadjes kunnen kopen, zodat ze allebei elke dag 1 blaadje kunnen krijgen (anders betaal ik bij de supermarkt voor 300 of 450 gram, waar ik dan het allergrootste deel van weg kan gooien). En dan natuurlijk nog wat van de kruiden, die ik hier in potjes op de vensterbank heb staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tip om goedkoop aan groente te komen: Vraag eens op de markt aan het eind van de dag wat ze nog hebben aan afval groente. Vaak hebben ze nog groente over dat iets beschadigd is en niet meer verkocht kan worden.

Ook bij de groenteboer kan je vragen of ze het loof van wortelen kunnen bewaren voor je. Mijn groenteboer gooit dat anders in de caontainer en vindt het helemaal geen probleem om voor me te bewaren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt ook eens bij de toko kijken. Ik koop daar wel eens een hele bos peterselie voor 99 cent en dat zet ik thuis in een bak/vaas met een laagje water. Dus niet in de koelkast. Zo blijft het een poosje goed en hier vinden ze het heel lekker.

Of op de markt vragen of je het loof van groentes mee mag aan het einde van de dag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De markt en de groentenboer aan het einde van dag vragen om overgebleven groenten is best een goed idee!

Ik ben er ondertussen ook achter, waarom spinazie niet zo best is. Op 12 juni was het Open Asieldag en bij het asiel in Vlaardingen stond ook een kraam van Konijnen Belangen. Daar heb ik wat informatiefolders gekregen en volgens zo'n folder mag je spinazie dus maar zeer beperkt geven, omdat er oxaalzuur in zit (volgens Wikipedia zit het in meer soorten eten en snoep en is het in grotere doses een naar spulletje).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik neem voor mijn 2 dwergkonijnen per week 2 soorten groenten mee. Ik laat me leiden door de reclame;s maar het zijn meestal 2 van deze soorten:

1 stronk andijvi,,1 broccoli, 2 winterpenen, 3 witlofstronken.

Met 2 van deze dingen kan ik een week toe. Ik geef ze dan ook niet al te veel, want hooi eten is ook belangrijk.

Ook krijgt mijn dochter elke dag fruit mee. Ze krijgen daarvan dan altijd de gewassen schillen en de klokhuizen (zonder pitten) Overdrijf dus gewoon niet met je groen, dan hou je wat geld over, en ruimte in je koelkast. Sommige mensen hier geven wel heeeeeeeeel veel groen vind ik hoor. Hartstikke goed natuurlijk maar niet persé nodig.

aangepast door Nane
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .