Ga naar inhoud

clematis + diarree

Urkel

Aanbevolen berichten

Hallo!

hoe slecht is die clematis voor een konijn,

Onze Nala heeft de afgelopen dagen wat stukjes blad op (de plant staat wel afgeschermd, maar ze is ooooh zo slim) en nu liggen her en der BDK... is het iets om ons zorgen over te maken??? of zal ik eens kijken hoe het gaat lopen met hooi(meteenvleugjethijm)thee...

De clematis staat nu nog beter beschermt... en op dit moment denken we onbereikbaar voor de donder steen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het spijt me je te moeten zeggen dat clematis giftig is voor konijnen. Een volgende keer (hopelijk niet!) dat Nala iets giftigs eet zou je binnen twee uur, maar het liefst binnen een uur (gewoon zo snel mogelijk) een papje van lauw water met Norit kunnen geven. Norit bindt giftige stoffen aan zich en is niet schadelijk voor konijnen.

Het kan zijn dat ze nu geen vergiftigingsverschijnselen vertoont (zou erg fijn zijn!), maar er kan door vergiftiging ook schade ontstaan aan de nieren. Daar is ten eerste niet echt iets aan te doen en ten tweede uit zich dat vaak pas veel later (maanden).

Twee van onze konijnen hebben ook van de clematis gegeten. Norit er in en we hebben niets aan ze gemerkt gelukkig.

De clematis moest het veld ruimen....

(PS Ik heb dit antwoord gegeven om een toekomstig geval voor te zijn, niet om je ongerust te maken!)

Succes met Nala!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij wordt het gebruik van norrit afgeraden voor konijnen......het is wel schadelijk volgens mij ontrekt het het vocht uit de darmen nml....misschien dat iemand anders met meer verstand hierop kan/zal reageren.....

Trouwens ik zou zelf niet zomaar met dat soort middelen gaan rommelen zonder overleg met een KK-DA!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou norrit zeker nooit gebruiken voor je konijn, kunnen de darmen van stilvallen. Laat staan zelf mee dokteren.

Buiten dat is een clematis niet giftig maar ook geen plant om te voeren zeg maar.

Je kunnen er diaree eff van krijgen dat is met een hooi dieet en geen groen zo weer opgelost.

Een konijn kan niet overgeven mocht ie iets daadwerkelijk giftig heben gegeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch bijzonder dat ik van zowel twee KK-DA's en van de 'ziekendeskundige' van asiel Goofy de tip kreeg om Norit te geven.

En bijzonder dat er toch ook diverse kenners zijn die zeggen dat Clematis wel giftig is.

Dus Nathalie B: ik heb het niet zelf bedacht, maar drie deskundigen geraadpleegd. Eerst diverse telefoontjes gepleegd over clematis en vervolgens over of ik iets kon doen.

Fijn dat je er zelf wel zoveel verstand van hebt. (En ja, ik voel me aangevallen. Dat heb ik gelukkig niet vaak.)

Heel gek dat ik het beste met mijn konijnen voor heb en met die van een ander. Maar ik zal denk ik maar niets meer op deze site zetten. Stel je voor dat andermans konijn er iets door oploopt.

aangepast door MelanieB
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry voor de late reactie!

ik heb in ieder geval met geen van de adviezen wat gedaan! alhoewel Nala de dag erna flink wat diarree had heb ik verder niets aan haar gemerkt dat ze ergens last van had! hooi eet ze als geen ander volgens mij, en drinken ook. Had wel even een flesje hooithee opgehangen (voor de eerste keer) maar ze leken er niet echt van onder de indruk!!

@Melanie - soms doe je het toch nooit goed, ondanks de allerbeste bedoelingen! wat bij de een kan, kan bij de ander weer niet en andersom! wat dat betreft is ook geen een konijn hetzelfde lijkt het wel!! ik wilde je toch bedanken voor je reactie!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .