Ga naar inhoud

Probleem dwangvoeren


Pixel&Floppy

Aanbevolen berichten

Ik weet het allemaal niet meer!

Ik zit met het volgende: Floppy, mijn voedster, is gistermiddag gecastreerd. Het bleek dat de baarmoeder al iets ontstoken was en dat vond de DA heeft bijzonder voor een konijntje van 7 maanden. Het was een zware operatie met veel bloedverlies.

Thuis gekomen hadden we het advies dat als Floppy om 19.30 uur nog niks had gegeten, dat we moesten beginnen met dwangvoeren. Zo gezegd zo gedaan. Een drama, want ze wil het echt niet hebben. Om 20.00 uur dierenarts gebeld en Cisaral opgehaald om de eetlust op te wekken.

De hele nacht om de 2 uur geprobeerd te dwangvoeren, opzich 3 of 4 cc gaat er wel in. Daarna wil ze echt niet meer slikken en wordt het een gevecht. Ze gaat trappen en wil weg. Dat trappen is absoluut niet goed voor de wond. Gelukkig ziet deze er nog goed uit en is dicht.

Ze zit maar een beetje in een hoekje en als je haar opjut gaat ze wel wat lopen. Ze ziet er niet extreem sloom uit. Ze zit iets rechtop en de ogen zijn open. Als je andijvie of witlof voor houdt dan gooit ze het weg. Ze trekt het echt uit je handen.

Mijn grote vraag is eigenlijk: hoeveel dwangvoer moet ze binnen krijgen. Ze weegt 1,6 kg. Kan het zijn dat ik haar te veel lastig val?

Heb net de spoedeisende hulp gebeld, een vervangende kliniek, en die man vond dat ik niet kon verwachten dat dat beestje zomaar at en ik moest haar een paar uur met rust laten en goed observeren. Maar kan dit? Moet ik niet iedere 2 uur iets geven? Die man klonk erg lacherig en makkelijk, dus die bel ik zeker niet meer. Hij vond het wel meevallen. Moest gewoon even niks geven en als het vanmiddag nog niet beter was gaf hij wel pijnstilling. Nou heel fijn, maar dat heb ik dus zelf ook in huis. Wat moet ik hiermee?

Vanochtend om 7 uur weer pijnstilling gegeven, genaamd Metacam.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien naar een andere DA? Is er niet iets wat ze altijd heel erg lekker vond wat ze dan wel eet?

Ik had ergens gelezen dat als ze 24 uur niks eet en niet keutelt de darmen dan niet meer werken enzo en dat het dan heel gevaarlijk kan zijn. ( Ik weet niet hoeveel hier van waar is hoor.. maar ik zou het gewoon blijven proberen.. niet geschoten is altijd mis! ) Drinkt ze wel uitzichzelf?

Sterkte ermee nog.. laat even weten hoe het is gegaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn meisje is donderdag gecastreerd en wilde daarna ook niet eten. Gelukkig gaat het dwangvoeren hier wel, dus daar kan ik je geen tips voor geven.

Ze wilde gisteren nog steeds niet eten en ik heb toen de DA gebeld. Naast de pijnstilling die ze al kreeg, heb ik ook Metocloral moeten geven. Twee uur later begon ze weer te eten. Misschien dat je kan vragen of je dat ook kan krijgen.

Met dwangvoeden kan het helpen om haar in een handdoek te wikkelen trouwens. Dan lukt het vaak wat beter.

Succes ermee

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel erg bedankt voor de reacties!

Vanaf vanochtend rondgebeld en eindelijk een goede dierenarts gevonden. (Is natuurlijk nog afwachten). De dierenarts zei dat we onze vervangende dierenarts konden bellen, maar na de mededeling van ons dat we daar niet heen willen en dat er geen keutel uitkomt, was de eerste reactie: dit is niet goed, om half 5 ben ik op de kliniek. Kijk daar heb je wat aan. Het is even wachten, maar dat uurtje kan er dan ook nog wel. Zit toch al de hele nacht en dag in de stress. Ik probeer zoveel mogelijk te doen, maar heb er niet heel veel verstand van. Heb alleen de kennis die ik hier lees of ergens anders.

Straks bij de dierenarts zal ik gelijk even vragen naar Metocloral, bedankt voor de tip Emilyrose. Alles wat we kunnen bedenken om te eten dat heeft ze al liggen. Zelfs de meest ongezonde dingen zijn we nu aan het proberen. Al is het maar wat. Het dwangvoeden proberen we ook al in een handdoek, maar mijn idee is dan weer: je zit op een gegeven moment toch vol als er niks uit komt. In dat opzicht vond ik het weer logisch dat ze niet wil eten. Maar natuurlijk absoluut niet goed! Drinken doet ze ook niet uit zichzelf. Inmiddels heeft ze wel wat druk rond gehupst. Dus wel levendig en ze is zich constant aan het wassen nu. Dat is geloof ik toch wel goed? Ja hoop nu overal iets positiefs in te zien.

Ik had inderdaad ook in mijn hoofd dat als 24 uur de darmen stil liggen het helemaal fout is, daarom was ik vanochtend zo wanhopig. Had zo'n rot gevoel na dat bericht van die vervangende arts. Deze was duidelijk niet konijnkundig. Ga dat echt aangeven bij mijn eigen dierenarts, echt slechts en onbeschoft. Was daarna helemaal in shock.

Bedankt voor de steun! Ben benieuwd hoe het straks gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wilde je succes wensen, maar zie nu dat het allang half 5 is geweest. Ben benieuwd hoe het gaat. Goed dat je hebt rondgebeld.

Ik hoop echt voor je dat je meisje gauw weer opknapt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jaja inmiddels zijn we weer thuis. Haar maag was helemaal leeg en de darmen werkte nog wel maar niet actief. Hij heeft er antibiotica, darm stimulerend middel en vocht toegediend. Ze was 2 ons afgevallen (woog 1,6 kg). Ze is nog wel actief gelukkig, dus dat is een goed teken. Binnen 24 uur moeten er keutels uit gaan komen. Hij verwachte dat dit vrijwel zeker zou gebeuren. De wond ziet er gelukkig uitstekend uit en het heelt goed. Is er gelukkig nog iets positief.

We moeten haar nu even met rust laten, vooral bij laten komen. Vanaf een uur of 8 gaan we weer iets proberen te dwangvoeren. Zelf blijven we pijnstilling en Cisaral geven. Mocht er binnen 24 uur niks gebeuren dan moesten we weer terug komen. Sowieso gaan we maandag weer even naar onze eigen dierenarts.

We zijn hier samen in ieder geval weer iets gerust gesteld. Hopelijk slapen we vannacht weer iets en gaat het over een paar uur iets beter met Floppy.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die van mij deed het ook heel slecht na de castratie. Bij mij hielp het voeren van basilicum en peterselie.

Dwangvoer kun je heel vochtig houden, en in kleine beetjes geven.. Dus liever elke 2-3 uur 5ml dan elke 5-6 uur 15ml.

Fijngesneden andijvie en gesneden sla werkt ook beter dan grotere bladen van de krop.

Broodkorstjes kun je ook proberen en als je ss voert, kun je die brokjes over de lengte splijten en voor het bekje houden.

Water zal ze niet uit een hoog bakje of flesje drinken, probeer het liever met een schoteltje of iets van gelijke hoogte als een schoteltje.

Bij mijn andere konijn heb ik dwangvoer/bikspap gemaakt en dat met een plastic lepeltje min of meer in zijn bekje gegoten. De helft zat in z'n vacht, maar hij ging zichzelf wassen, dus kreeg zo alsnog een deel binnen...

Voor pijnstilling zou je ook kunnen vragen om tolfedine, dat geef je 1x per dag met injectie. Dat ging bij mijn voedster 100x beter/makkelijker dan vloeibaar via het bekje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inmiddels gaat het beter met Floppy! Om 8 uur hebben we haar gedwangvoerd, maar het wilde niet echt. Toch merkte je dat ze levendiger was. Na wat rondhupsen zat ze een tijd heel stil en maar te turen en we zitten op de bank en we denken: wat is dat voor lucht! Haar hele kont smerig, dus dat was even een klus om netjes en voorzichtig schoon te maken. Vervolgens hupst ze haar wc in en gaat hooi eten!! Ja 4 spiertjes, maar goed, ik heb een vreugde dansje gedaan. Gelukkig ging er daarna nog iets tijm naar binnen. Vervolgens kwam er weer een lucht voorbij, dus 3x raden. Nou ik maak het met alle liefde schoon. Nu proberen we aan het eten te houden. Net heeft mijn vriend nog een babyhapje gegeven. Na veel lezen van hier begrepen we dat ze dat ook wel lekker vinden. Hoor net dat ze toch een paar ml binnen heeft gekregen.

Wij gaan zo proberen te slapen en dan maar weer vroeg de wekker zetten. Wil denk morgenochtend toch nog pijnstilling geven en wil haar achterwerk in de gaten houden.

Nog bedankt Lonka voor het meedenken, basilicum en peterselie ga ik morgen gelijk in huis halen. Heb net gelijk de andijvie in stukjes gesneden. We moeten haar echt nog pesten met eten, dus alle beetjes helpen. Op de een of andere manier gaat het geven van pijnstilling wel, dat slikt ze gelukkig zonder veel moeite door. Dat schaaltje water is ook een goed idee, want drinken doet ze nog niet. Had al wel een lager bakje neergezet, maar dat wil niet.

Emilyrose, bedankt voor je steun!! Dat helpt echt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig gaat het nu beter. Lief dat je het vraagt. Ze heeft vannacht weer met haar maatje samen gezeten, dat vinden ze toch gezelliger. Alleen moeten we nu wel goed opletten om de keutels in de gaten te houden. Vanochtend om 5 uur de Cisaral gegeven en om 7 uur de pijnstilling. Ze eet steeds een paar sprietjes hooi en tijm, niet veel dus blijven we bijvoeren. Jammer genoeg drinkt ze helemaal niks. We geven nu water via een spuitjes en dat gaat aardig. Er is net 2 ml in gegaan, niet veel maar iets.

Ik heb alleen nog wel een vraagje. Gister gaven we om te dwangvoeren Critical Care, alleen dat ging er echt niet meer in. Daarom waren we overgestapt op de Olvarit babyhapjes. Gelukkig ging dit iets beter en vandaag heeft ze zelfs een paar ml binnen gekregen. Alleen las ik dat die babyhapjes niet zo goed zijn. Klopt dit? Kan het kwaad dat ze alleen dat binnen krijgt, vanwege de voedingsstoffen? Haar groenten, kruiden, biks en papje van biks wil ze niet. Wat is slim?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier ook olvarit gegeven als dwangvoer. Ik meng er dan wel altijd het poeder dat onder in de zak SS zit doorheen, zodat ze in ieder geval wat vezels binnen krijgt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .