Ga naar inhoud

Tanden trekken, ervaringen gevraagd!


Kimm_

Aanbevolen berichten

Eén van onze konijntjes heeft sinds een paar weken last van een voortand die scheef groeit. We hebben nu in twee maanden de tanden al drie keer moeten laten knippen. Aangezien dit veel stress met zich meebrengt voor ons schuwe konijn is het geen optie hiermee door te gaan. (Of over te gaan op het slijpen wat natuurlijk beter is, maar net zoveel of nog meer gedoe). Sowieso is de tand één week na het knippen al weer een last met eten en zo. Ook zijn vacht ziet er niet uit omdat hij zichzelf niet goed kan wassen.

Nu willen we dus de tandjes laten trekken. Ik heb een aantal dierenartsen gebeld voor de prijs, en bijna overal ligt deze tussen de 80 en de 90 euro, prijzig! Maar we hebben het er natuurlijk wel voor over. Alleen heb ik net dus een dierenarts gebeld die als prijs 45euro opgaf, en die in de lijst van konijnen.nl als konijnkundig staat opgegeven, maar toch had ik bij deze arts aan de telefoon een minder goed gevoel dan bij alle andere. De assistente had namelijk nooit van tanden trekken gehoord bij konijnen, en de eerste persoon aan wie ze het vroeg (ik kon het redelijk goed horen) reageerde ook wat verbaasd. De tweede persoon die ze vroeg reageerde wel normaal en gaf ook de prijs. Ik vroeg of ze deze handeling vaker uitvoerden en toen zei de assistente dat ze wel vaak deden knippen maar dat dit niet zo vaak voorkwam.

Van de andere dierenartsen heb ik geen details over hoe vaak ze de behandeling uitvoeren..

Ik ben een beetje in dubio, wat moet ik doen? Het prijsverschil is echt enorm!

Heeft er misschien iemand van jullie positieve (of negatieve) ervaringen met tandentrekken bij een dierenarts regio zuid-/midden limburg (heerlen/sittard en omstreken)? Alvast bedankt!

Ik hoop gewoon dat de dierenarts die we uiteindelijk kiezen genoeg ervaring heeft en dat alles goed gaat en dat er niet nog een stuk wortel blijft zitten of zo!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij een dierenarts zitten vaak assistentes en/of stagiaires, die de telefoon aannemen. Die zijn lang niet altijd konijnkundig. Je zou die praktijk nog eens kunnen bellen en vragen naar een konijnkundig assistente of arts. Wellicht geeft die je meer vertrouwen.

En je kunt natuurlijk altijd vragen, hoe vaak ze zo'n behandeling doen. Of zoek een konijnenopvang of -fokker in jouw buurt en vraag waar zij hun konijnen laten behandelen. Succes met het vinden van een kk da, van wie jij je zeker voelt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou haar snijtanden (en dan alle 4 + 2 stifttanden) zeker niet laten trekken bij een DA die er geen ervaring mee heeft.

Hiervoor heb je echt een DA nodig die deze ingreep al meerdere malen heeft uitgevoerd.

De tanden (en bijhorende wortels) van een konijn zijn niet te vergelijken met die van een hond of kat. In het slechtste geval weten ze niet eens dat ze alle snijtanden moeten trekken, vergeten ze de stifttanden, breken er stukken af waardoor de tanden opnieuw aangroeien maar echt totaal verkeerd,...

De 'goedkopere' DA waar je het over hebt, zou ik persoonlijk niet doen. Het feit dat ze tanden knippen ipv van slijpen is al verkeerd.

Ik ben voor het trekken van de tanden, zeker in situaties als deze. Maar dan moet je zeker naar een DA gaan die ervaring heeft, dan komt het vast goed.

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt! We gaan inderdaad niet voor de goedkopere dierenarts, heb ook nog even met mijn ouders overlegd en zij waren het er ook over eens.

Ik hoop dat er nog iemand hier is met ervaringen met een dierenarts hier in de regio op het gebied van tanden trekken, iemand? Een positieve ervaring zou de keuze al een stuk vergemakkelijken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .