Ga naar inhoud

Help!! Diarree... schijnzwanger...?


Suzimoo

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal..

Ik Heb sinds afgelopen zondagavond een oppaskonijntje genaamd Gizmo. Mijn vriendin is op vakantie, dus heeft ze haar konijntje bij mij gebracht.

Het gaat (volgens mijn vriendin) om een voedstertje, van zo'n 7 jaar oud.

Gisteren vond ik grote zachte drolletjes in de kooi. Ik denk diarree? Het leek niet op de blindedarm keutels die ik wel eens bij Tinka en Gijs gezien heb. Misschien van de stress??

Ik heb ze in ieder geval wat minder voer gegeven en wat meer hooi en stro.

Verder loopt ze vandaag continu stro en zaagsel in haar mond te vervoeren. Ze is echt heel druk in de weer en de hoek waar ze het in legt mag ik ook niet bij. Dan valt ze me aan.

Komt dit door de geur van Tinka en Gijs?

Wat moet ik hier nu mee... ik maak me echt een beetje zorgen...

Groetjes,

Susanne

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ze een snippertje andijvie gegeven gisterenochtend, omdat ik uit ervaring weet dat je dat kunt opbouwen. Achteraf misschien niet zo slim. Ik wilde ze gewoon iets lekkers geven, maar goed.. dat ter zijde.

Is het normaal dat een konijn op die leeftijd schijnzwanger is? Is dit erg...? Ik bedoel... hoe gaat dat nu verder dan? Vergeet ze dat straks gewoon weer?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt in het forum zoeken op 'schijnzwanger' en de verhalen van anderen lezen :)

Schijnzwanger is bij een voedster niet afhankelijk van leeftijd. Het kan goed zijn, dat ze het op d'r heupen heeft gekregen door de geur van jouw konijnen. Niet ernstig, zolang het bij een enkele keer blijft. En aangezien ze over een tijdje weer terug gaat naar het huis van je vriendin, is de kans groot, dat het bij een enkele keer blijft.

Voor nu is het belangrijk, dat je het nestje gewoon laat liggen. Ze zal het nest op een gegeven moment plattrappen of links laten liggen. Als dat het geval is, kun je het met het schoonmaken van het hok gewoon weghalen. Haal je het voor die tijd weg, dan zal ze gewoon een nieuw nest gaan maken.

Omdat ze voor een nestje bouwen ook eigen haar gebruikt, kan ze een kale plek maken op haar buik of zijkant. Dit is niets om je zorgen over te maken, dat haar groeit vanzelf weer aan. Pas als je bloed/wondjes gaat zien is het raadzaam om een da te raadplegen.

Plakpoep/diarree kan idd van teveel biks zijn of groente (als ze dat niet gewend is). Je zou kunnen proberen 'drogere' groente te geven. Dus leg andijvie eerst een kwartiertje op een theedoek, een stukje witlof of een takje wortelloof is ook minder vochtig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .