Ga naar inhoud

Huidirritatie maar welke? (na abces spoelen)


Bunny06

Aanbevolen berichten

Ik weet dat vies niet steriel is, zoals ik eerder zei...

Ik heb 2,5 week lopen spoelen en na die tijd moest ik het zonder honingzalf gaan doen, dus het begon al half dicht te zitten toen ik wou gaan spoelen en het vocht kon niet goed meer weg waardoor het zich ophoopte en erg pijnlijk werd waardoor Bugs dus gedesorienteerd werd en alleen maar naar links kon en viel.. Ik kreeg het alleen met heel veel moeite er weer uit maar daarvoor moest ik er nog tig keer in prikken en dan met schuddende beweging proberen de weg vrij te maken voor het vocht.. Dat was de laatste keer dat ik het probeerde want dat hij zijn evenwicht niet meer kan houden vanwege het niet weg kunnen stromen van het vocht, in ieder geval niet snel genoeg (liep minuten eraan te werken om het beetje bij beetje weg te kunnen krijgen) waardoor hij er heel erg veel last van had..

Kan er geen 1 ontdekken.

De uierzalf heeft ; petrolatum, paraffinum liquidum, lanolin oil, triclosan, cymbopogon nardus.

Heb 2 dagen olie gebruikt wat voor 90% uit mink oil en 10% uit bijenwas bestaat met dezelfde functie als honingzalf.

Honingzalf: Staat niks in de gebruiksaanwijzing, ook niks over de bijwerkingen...

Op internet : Gesteriliseerde honing, aloe, calendula, zinkoxide, medilan en vit. a,c en e.

aangepast door Bunny06
Link naar reactie
Delen op andere sites

Huid zit normaal aaneengesloten over het vlees. Als het open ligt, komt er zuurstof onder de huidlaag. Omdat jij al langere tijd en meerdere keren per dag spoelt, kan de huid rond de wond 'verweken'. De huid wordt zacht en kan afsterven, omdat er weinig tot geen doorbloeding plaatsvindt in dat stukje huid.

Wondranden, die langere tijd openliggen, kennen dit verschijnsel ook. Uiteindelijk zal zich wel nieuwe huid vormen, die over de wond gaat groeien, maar dat heeft tijd nodig. In de tussentijd zul je op moeten letten, dat het niet gaat infecteren.

Let ook op voedsel, suiker-rijk voedsel belemmert het genezingsproces

Link naar reactie
Delen op andere sites

en even gewoon nederlands... tetracycline is een breed-spectrum antibioticum. Dit betekent, dat het meerdere verschillende bacteriën doden kan. Vaak werkt een antibioticum maar op 1 soort in, wat mogelijk is als de precieze bron bekend is.

Breed-spectrum ab wordt alleen gegeven, als de precieze bron niet bekend is en/of als er meerdere soorten/vormen van infectie kunnen zijn.

De reden, dat het niet samengaat met Ca2+ is, dat de Ca de werking van deze vorm van ab teniet doet. (Hetzelfde geldt ook voor ijzer, zink en aluminium.)

trimoxazol is gewoon een andere soort ab dan tetracycline. Ze zullen als het goed is nooit gelijktijdig worden voorgeschreven.

aangepast door Lonka
Link naar reactie
Delen op andere sites

dat vind ik juist raar. De huid was gewoon kaal maar wel mooi glad en ineens zit er zo'n dikke grote korst.

De huidflapjes die 'over' bleven na het inkrimpen van het abces zijn al afgestorven, vorige keer in maart. In april was de korst zo dik dat toen ik die eraf haalde, gelijk een gat had ipv flapjes.. Het is niet de wond zelf die geirriteert is maar ietsjes verder op..

Ik heb gisteravond nog Wilhelminapark een email gestuurd en dit kreeg ik terug:

-------------------------------------------------

De wratachtige woekering lijkt meer een korst dan een wrat. we zien wel eens op honingzalf dat er een gelige korst op de wond ontstaat. Lijkt op deze korst. Als alternatief zou je een wondzalf zoals surolan op de wond/kost kunnen aanbrengen icm met antibioticum. Ik zal in dit geval injecties met duplocillline aanraden. Omde dag een injectie gedurende een paar weken.

---------------------------------------------------------

Maar het komt over alsof hij denkt dat hij het abces nog heeft terwijl ik duidelijk had gezegd dat het al 1,5 week geleden is dat hij dicht is gegaan.

Ik ga hem zo een email sturen over de hele toestand van Bugs en dan kijken wat ze ervan vinden.

p.s. ik had vanochtend gebeld met mijn kkda.

Helaas moest ik tussen half 5 en 5 uur smiddags terug bellen omdat zij dan een telefonisch spreekuur deed ofzo. Dus ik bellen tegen kwart voor 5.. Had ze het nog erg druk met het telefoneren waardoor ik haar nog niet heb gesproken, ze zou me terug bellen.

Dus ik heb niet langs kunnen gaan, ook omdat ik nog niet gebeld ben. Maar de assistente die zei mij tegen sochtends al dat ze de hele dag al vol zaten.. En omdat ik toen zei dat ik misschien alleen een zalfje op hoefde te halen was het verstandiger om eerst met mijn da te spreken. Dus ja..

Wat vinden jullie van sorulan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

als wilhelmina dierenkliniek dit aanraadt, zou ik het zeker proberen. Ik vind trouwens, dat jouw da hier niet zorgvuldig handelt... Wel (laten) toezeggen dat ze zal terugbellen, maar vervolgens niets van zich laten horen... eigenlijk scheept ze jou voor het weekend af met niets.....

Als ze 's ochtends nou hadden gezegd, dat ze er vandaag geen aandacht meer aan zouden besteden, dan had jij tenminste nog een hele dag gehad om een andere da te zoeken. (Iets wat ik denk ik zowiezo zou doen als ik jou was)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik naar de foto's kijk dan lijkt het een beetje wat Ollie onder zijn kin had....maar danhad hij de drogere vorm.

Ollie is toen behandeld met Hubiscrub desinfekterende shampoo en om de dag een injektie duplocilline.

Je kon de haren er zo afhalen en was een beetje geel en koekerig....alleen bij Ollie was de huid eronder vuurrood en dat zie ik bij jouw niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Update,,, Ben net gebeld!

Mij belt ze altijd rond 8 a 9 uur savonds maar omdat de telefonische spreekuur smiddags was, verwachte ik iets van binnen 1,5 uur terug gebeld te worden.

Maar des al niet te min..

Zijn huid is inderdaad gewoon normaal, rustig.

En mijn da vertelde me net dat het waarschijnlijk een .... (uitsprekend als Tjelle) kan zijn.

Aangezien die vaak tevoorschijn komen als er een plek is die een verminderde weerstand heeft, wat bij mij door het spoelen van het abces kan komen.

De symptomen lijken er wel op. Het is een mijt.

Maar ik kan dan het beste een afschraapseltje laten maken, maar dat kan pas dinsdag dan, is dat een probleem?

Ze vroeg gelijk of ik ook plekjes had.. Heb wel eens wat jeukjes maar dat komt grotendeels omdat mijn huid droog is. En of ik in contact ben gekomen met besmette dieren maar ik weet niet tot wanneer ik dan moet terug rekenen.

Wat als het mijt is, dan zit het overal toch? Door mijn hele kamer heen?:beurk::oh:

Link naar reactie
Delen op andere sites

DSC00480.jpg

Zag er net iets leuks in:

hartje.jpg

Ziet er toch nog positief uit :he:

Trouwens.. Zolang zijn abces weg blijft, zou ik ook alvast zijn oog kunnen laten amputeren en hem laten castreren in 1 keer. Maar dan mocht het uitslag geen mijt zijn.

Maar ik twijfel. Ik wil het heel graag doen. Kost dan 350 euro samen.

Maar stel, ik maak de afspraak om hem te laten opereren, zul je net zien dat hij een dag van tevoren het abces weer heeft.

Is het verstandig om gewoon nog even een paar weekjes te wachten om te kijken of het abces terug komt of gewoon opereren nu het kan?

Straks komt zijn abces terug en dan is er misschien (misschien) geen redden meer aan en dan heeft hij net een zware operatie gehad, dat is ook heel erg lullig!..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zal waarschijnlijk de cheyletiella mijt bedoelen. Dat is een veelvoorkomde vorm van mijt.

Hoe ziet een behandeling hiervan eruit?

Alles ontsmetten, qua omgeving en mijn andere 2 nijntjes en Bugs zelf behandelen met een parasietdodende middel?

Heb heel toevallig deze week nog van die stomme pipetjes gekocht van beaphar omdat ik dacht dat hij alle wormen zou bestrijden maar de belangrijkste pakt hij niet. Het bestrijd voornamelijk de uitwendige parasieten. Zou dit misschien werken bij hun op dit moment? Heb alleen mijn andere 2 konijnen gedaan, Bugs niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ontwormen lukt sowieso niet effectief met beaphar pipetjes. Ontwormen doe je het besat met vloeibare panacure die je bij de dierenarts kunt verkrijgen.

Mijt wordt doorgaans behandeld met ivermectine injecties of stronghold pipetjes in de nek. Maar aangezien jou konijn daar een wond heeft zullen de injecties het meest effectief zijn.

De dierenarts kan adv een huidschraapsel onder de icroscoop zien of het om mijt gaat. Ziet ze daar niks in kun je haar nog vragen om het schraapsel op kweek te zetten om het evt op schimmels te testen.

Je zult idd de kooien, evt kleedjes, voerbakjes, speeltjes knuffels e.d allemaal goed schoon moeten maken.

Ik zou nu zelf even niks toedienen en niks starten totdat het schraapsel is gemaakt. Zo kan aan de hand van de uitkomst daarvan een gerixchte behandeling gestart worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik las dat het bestreden word door selamectine. Het hoort wel tot dezelfde groep (mectine?) maar heeft het hetzelfde effect?

Dan hebben mijn andere 2 dus wel baad bij dat ik het na 3 week weer moet herhalen of niet?

En alles schoon maken met dethol?

En wanneer schoonmaken, mocht het mijt zijn, tijdens de behandeling/ervoor/erna?

Hoe krijg ik het uberhaupt voor elkaar om alles te ontsmetten.

Mijt kan overal zitten, tussen mijn papieren, in mijn bureau, achter de plinten, opberghokken.. En tapijt. Ik moet dan nieuwe fleecedekens kopen en deze weg gooien? Mijn hele kamer :s.. Kunnen ze dan ook in mijn kleding zitten? Kleding kast staat 1,5 meter van Bugs af en maar op zijn min. 30cm van de ren van mijn andere 2... Hun ren loopt door de halve kamer heen :P

Word nu al panisch als ik eraan denk hoe ik alles schoon moet krijgen :O

aangepast door Bunny06
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik doe ook nog niks verder maar ben wel graag voorbereid.

Is het mogelijk dat het eventueel een mijt is dat tussen het hooi zit?

Heb vaak zo'n 2 a 3 verschillende pakken hooi want de 1 vind dat lekker en de ander weer dat.

Bugs vind berg weidehooi lekker, maar dit geef ik ze al 3x een pak van 2,5 kilo dus als het daarin zat, had hij er eerder last van moeten hebben.

Ik heb ook nog een pak staan die ik niet zo vaak gebruik omdat het allemaal kort gesneden is en compact, niks mis mee, maar dat gebruik ik alleen als het andere hooi bijna op is, zoals nu.. Het staat er al een tijdje maar hooi gaat niet snel kapot zolang het droog bewaard word. Dat pak heb ik weer gebruikt sinds ongeveer een week ofzo, misschien langer, gewoon af en toe een pluk ervan.

Is dat mogelijk?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe ziet een schimmel eruit bij konijnen?

Die korst op zijn kop kon ik door aan beide zijden het omhoog te drukken eraf halen.

Het was een dunne/stevige korst, beetje koekachtig, met aan de binnen/onderkant iets dat leek op kristalletjes.

Alsof het onder de korst heeft lopen broeien of zoiets. Zijn huid is nu ook best droog.

En als ik zeg maar 3cm van de 'haargrens met schilfers/kruimels' kijk tussen het haar, zie ik geen schilfers.. Af en toe 1 echt heel klein, niet van die vlokken.

En op het kleine wondje, wat al genezen was, van het abces zat ook een korstje. Waarom specifiek op dat plekje een korst terwijl het gewoon normale huid weer was? Kunnen mijten door de huid, in als het eronder eventueel nog open is, naar het abces kruipen?

Ik hoop dat ik morgen gelijk heen kan..

aangepast door Bunny06
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Vanmiddag dus bij de da geweest en ik had vandaag weer een andere da als wat ik normaal heb en de vorige keer.

Maar dat maakt verder niet uit, ze was wel aardig :P

Ze heeft Bugs bekeken. Zijn huid ziet er goed uit, haren groeien terug.

Ze heeft nog even in zijn bekje gekeken om zijn kiezen nog een keer te controleren maar ook zij zag niks verontrustends.

Toen ze hem ging pakken om hem op de weegschaal te zetten, zei ze wel dat hij mager was..

Dat wist ik al maar ik krijg hem niet dikker.

Hij krijgt al 30gram voer per dag, altijd hooi, sochtends groen.. Misschien dat ik fruit erbij kan geven voor wat meer suikers?

Hij was 1,19 en 16 april ook al 1,20.. Hij is altijd rond dat gewicht geweest terwijl ik hem zeker al vanaf 16 april 30gram per dag voer en hij word niet zwaarder.. Maar goed.

Verder heb ik nog gevraagd of ze wist wat voor bult het was op zijn kop, en dan bedoelde ik meer of dat het abces weer is.

Maar hierover vertel ik bij

http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/34603-bugs-heeft-gezwel.html?highlight=

Link naar reactie
Delen op andere sites

Owja.. De schimmelkweek staat nu sinds 17 mei maar voor de juiste resultaat moet het tot maandag staan maar tot nu toe is hij nog negatief?.. Nog geen tekenen van schimmel in ieder geval dus waarschijnlijk is het echt een reactie op het lactetrol of honingzalf o.i.d.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee ik heb hem nog geen panacur kuur gegeven. Zijn vacht is zich net weer aan het herstellen.

Was panacur injectie of oraal? Want injectie lijkt me niet echt handig nu zijn vacht net weer hersteld.

En dan moet ik gelijk alle 3 de konijntjes doen toch met ontwormen? Anders heeft het geen effect dacht ik.

Ik geef hem nu ad libitum, even kijken wat hij eet. Hij krijgt SS.

Heb vanavond tegen 6 uur het bakje vol gedaan en meestal was de 30 gram nu al wel op maar nu lag er nog veel in maar kan zijn door een beetje stress van vandaag?

Maar ik denk niet dat het kwaad kan als hij nu 'tijdelijk' ad libitum krijgt. Hij kan wel wat extra's gebruiken.

Er staat mij trouwens ook nog iets van bij dat hij een dieetvoeding, voor ik hem meenam, kreeg.

Iets lichter van kleur dan gewoon bix.. Ik kan nog wel even vragen wat het was en waarom.

aangepast door Bunny06
Link naar reactie
Delen op andere sites

Had vandaag nog mijn da gebeld over ontwormen maar ze zeggen dat er nog niks is voor ontwormen bij konijnen? :o

Ik zei dat het panacur was en dat het ervoor gebruikt werd maar dat gebruiken ze alleen voor E.C.

Wat moet ik doen? Gewoon panacur kuur aanvragen?

Ik had trouwens het idee dat de da dat zei, tijdens het overleggen met de assistente, diegene is waar ik echt het gevoel bij heb dat die er heel veel weet van konijnen. de kkda is deze week nog op vakantie en volgende week is ze er weer. Moet ik wachten op haar?

aangepast door Bunny06
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .