Ga naar inhoud

konijn reageert weinig


holly

Aanbevolen berichten

Ik ging vanavond met mijn konijntjes knuffelen en toen merkte ik dat één van mijn konijntjes heel weinig reageerde. Normaal is hij heel enthousiast en vol energie en rare sprongen, maar nu zat ie stil in een hoekje en reageerde amper als ik hem aaide (wat ie normaal toch minder op prijs stelt). Hij ging alleen een beetje verzitten. Ogen waren vrijwel dicht en zijn oren hingen anders dan normaal. Dus ik maak me best wel ongerust. Wel de dierenarts gebeld die denkt dat het komt doordat hij misschien weinig gegeten heeft, doordat ons andere konijn hem de kans niet gaf (maar dat geloof ik niet, aangezien hij zijn mannetje wel staat en meestal ons andere konijn (vrouwtje) wegduwt) of dat ze misschien ruzie gehad hebben (we hebben ze nu een half jaar en nooit wat gemerkt qua ruzie, maar het zou kunnen aangezien hij haar niet echt om zich heen wilde). We hebben hem op advies van de arts apart gezet, dus hij staat nu voor een nachtje in de schuur, ook om in de gaten te houden of hij goed eet/drinkt/poept.

Maar ik maak me toch nog wel ongerust. Iemand ervaring met een konijn dat ineens weinig reageert en adviezen? Of eventuele dingen waar ik op kan letten. Misschien dat hij toch een beetje last heeft van alle regen van vandaag? Het leek ook wel alsof hij een beetje zat te bibberen toen we hem apart zetten, maar misschien ligt dat ook wel aan de stress van het verplaatsen en de nieuwe omgeving?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar je hoeft niet perse iets te horen voor gas, dat was bij mij ook niet zo.. Kan het niet zijn dat ie in diepe slaap was? Ik heb dat ook een keer gehad met een konijn van mij. Oren waren een beetje in der nek, ogen half dicht en ze reageerde amper. Toen ze eenmaal wakker was wist ze niet hoe snel ze weg moest rennen. Niet dat ik je hiermee wil geruststellen, want dat van mij duurde maar een paar minuten.. Weetje al of hij poept en eet enzo? Ik zou zijn buik even masseren en kijken hoe hij daarop reageert. Als ie blijft zitten vind hij het lekker maar als hij weg wilt lopen dan doet het hem pijn en dan kan je beter stoppen volgensmij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is een beetje moeilijk te zeggen of hij nog eet en drinkt want hij zat samen met ons andere konijn en het leek wel alsof er evenveel gegeten was als normaal. Mijn moeder zei dat hij smiddags ook nog nergens last van leek te hebben.

Hij zit nu apart in de schuur, dus nu kan ik goed in de gaten houden wat hij eet en drinkt. We hebben hem bewust niet helemaal naar binnen gehaald omdat hij normaal altijd buiten zit en het bij ons binnen toch een stuk warmer is. Denk dat hij daardoor alleen maar meer van slag zou raken.

Ik heb verder niet aan zijn buik gezeten, maar verder niks horen rommelen ofzo. Hij huppelt sowieso weg als ik normaal gesproken aan zijn buik zit, dus dat zegt nu waarschijnlijk ook niet zo veel.

Ik heb net nog bij hem gekeken en hij zag er al iets meer alert uit. Maar als hij morgen nog steeds niet reageert ga ik zeker langs de dierenarts!

Ik ga hopen dat hij inderdaad gewoon ergens van geschrokken is en dat ie een nachtje rust nodig heeft.

Heel erg bedankt voor jullie reacties!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou toch even proberen zijn buikje te voelen... gewoon even voor de zekerheid of deze gewoon normaal soepel aanvoelt en niet hard of juist overdreven zacht! Zit hij nog in het hoekje?? Of rent hij wel weer vrolijk door het hok?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou hiermee direct naar de spoeddierenarts gaan. Het kan bij konijnen heel snel gaan. Bij een hond of kat zou ik ook nog even de nacht afwachten, maar ik weet uit ervaring dat bij een konijn dat zich ziek toont echt haast geboden is. Kijk ook goed naar zijn temperatuur; hij kan door ziekte in shock komen en een te lage temperatuur krijgen, hetgeen levensgevaarlijk is. In het geval van ondertemperatuur moet je hem direct op een kruik zetten en zo snel mogelijk naar de DA.

Hoop voor je dat het meevalt, maar ik zou echt naar de dierenarts gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij heeft vannacht gegeten en gedronken en ook wat (natte) keutels gelegd. Heb hem nu een half uurtje geleden weer los gelaten bij ons andere konijn en hij ziet er een stuk beter uit. Hij ging meteen weer enthousiast rond huppen, zich wassen en met ons andere konijn (en met mij) knuffelen, dus dat lijkt me een goed teken!

Ik ga hem zeker nog goed in de gaten houden en misschien vannacht weer even apart zetten om goed zijn eet/drink/keutel gedrag in de gaten te kunnen houden. Maar het ziet er nu een stuk beter uit gelukkig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .