Ga naar inhoud

Jong konijntje met diarree


kimmeke299

Aanbevolen berichten

Ik heb sinds eergisteren een nieuw konijntje en deze was 2 dagen kerngezond maar sinds vandaag heeft hij last van diarree.

Ik heb gehoort dat dit bij jonge konijntjes dodelijk kan zijn dus ben ik direct informatie gaan zoeken over wat je eraan kan doen.

Maar omdat ik dus nogal gehaast ben vraag ik het maar snel hier even.

Het konijntje is 8 weekjes oud en krijgt alleen biks, water en heel veel hooi.

Hij heeft wel een grasprietje opgegeten toen ik hem buiten even liet rondrennen (het was wel op stenen maar er kwamen wat grasprietjes door de voegen)

Wat moet ik doen want ik wil mijn konijntje echt niet verliezen, want hij is superlief :love:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je konijn heeft al een dag diarree? Heb je er aan gedacht om een dierenarts te bellen en er eventueel heen te gaan? Een dierenarts die je konijn (en zijn ontlasting) onderzoekt is de enige die kan zeggen wat je moet doen. Ik zou als ik in jouw situatie zat meteen gaan!

Niet elke dierenarts heeft verstand van konijnen, hier vind je een lijst met 'konijnkundige' dierenartsen: www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/19037-lijst-konijnkundige-dierenartsen-vernieuwd.html

Ik hoop dat je ouders je willen helpen. Gelukkig heb je zelf al door dat er enige haast bij komt. Je kunt je ouders misschien vertellen dat konijnen erg gevoelige diertjes zijn die door darmproblemen razendsnel achteruit kunnen gaan.

Tenslotte: konijnen zijn erg gevoelig voor stress. Dus probeer je konijn heel rustig te vervoeren naar de dierenarts en zo weinig mogelijk op te tillen en dergelijke. Geef je konijn zo veel mogelijk rust.

aangepast door Suuzi
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het konijntje nu hooithee gegeven maar het is wel al een beetje te laat om naar de dierenarts te gaan. ):

Hij zit nu buiten kan ik hem beter binnen nemen?

Vandaag zal ik dus niet meer bij de dierenarts graken.

Wat is het beste dat ik kan doen ??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey!

Hoe zag de diarree eruit? Was het echt dunne ontlasting of leek het meer of hele zachte keutels die aan elkaar hingen?

En was het de hele dag hetzelfde of lagen er ook normale keutels tussen.

Het waren zachte keutels die niet meer rond waren maar net 1 groot drolletje.

Vanmiddag had hij het nog niet het is eigenlijk nog maar pas begonnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh dan is het wel belangrijk dat je naar de dierenarts kan! Het kan mischien komen daar het gras. Waar heb je je konijntje vandaan? Bij mijn jonge konijntje had ze ook altijd gelijk soort diaree als ze iets nieuws kreeg omdat ze hele zwakke darmen had ofzoeties, het was ook inteelt en ze was ook wat zwakker dan de rest.. Maar het is waarschijnlijk iets ergers dus je moet echt snel naar de dierenarts.. en neem dan wat ontlasting mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgensmij bedoel je blindedarmkeutels. Heeft hij er veel? Krijgt hij nu onbeperkt bix? (dat zou wel moeten eigelijk) Maar het kan zijn dat het teveel voor hem is dus je kan beter minderen met bix. Eet hij veel hooi? Wanneer ga je eens beginnen met het opbouwen van groentes?

Nee het zijn zeker geen blindedarmkeutels.

Momenteel krijgt hij niet veel bix.

Hij krijgt wel veel hooi, en hij eet ook wel veel hooi.

Ik was eigenlijk nog lang niet van plan om groentes te geven want ik was dus bang dat hij diarree zou krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh dan is het wel belangrijk dat je naar de dierenarts kan! Het kan mischien komen daar het gras. Waar heb je je konijntje vandaan? Bij mijn jonge konijntje had ze ook altijd gelijk soort diaree als ze iets nieuws kreeg omdat ze hele zwakke darmen had ofzoeties, het was ook inteelt en ze was ook wat zwakker dan de rest.. Maar het is waarschijnlijk iets ergers dus je moet echt snel naar de dierenarts.. en neem dan wat ontlasting mee.

Maar nu is het al te laat, nu kan ik niet meer naar de dierenarts :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over het beginnen van groentes te geven kan je lang over discuseren maar als een moeder jonkies heeft, eten de jongen gewoon met de moeder mee en eten dus ook het groen met haar mee (en dan moet het wel opgebouwd worden natuurlijk..) Bix is maar een bijzaak van het voer. Ik zal als dit allemaal over is wel alvast beginnen met groenvoer, want het eten van konijnen zit hem voornamelijk in hooi en groenvoer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zijn toch blindedarm keutels, zelfde als het plaatje wat ik stuurde alleen lagen die wat mooier in een streng. Normaal gesproken eet een konijn ze op omdat er nog erg veel voedingsstoffen inzitten.

Een jong konijntje is alleen vaak te druk met spelen enz dat hij ze vergeet op te eten! Daarom heb je ze denk ik gevonden. Zodra hij straks wat ouder is moet hij ze wel opeten.

Niets ernstigs dus als dat ze waren!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hou het maar goed in de gaten, de zachte keutels zijn dus blindedarm keutels en dat is voor een jong konijn geen ramp. Als hij wat ouder is zal je ze niet meer vinden want dan eet hij ze op.

Als je geen normale keutels vind straks moet je wel even naar de dierenarts toe! Maar kijk nog maar eens goed! Misschien liggen ze inderdaad onder het stro!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hou het maar goed in de gaten, de zachte keutels zijn dus blindedarm keutels en dat is voor een jong konijn geen ramp. Als hij wat ouder is zal je ze niet meer vinden want dan eet hij ze op.

Als je geen normale keutels vind straks moet je wel even naar de dierenarts toe! Maar kijk nog maar eens goed! Misschien liggen ze inderdaad onder het stro!

Ik vind geen gewone keutels.

Vandaag kan ik niet meer naar de dierenarts en morgen is het zondag dan zijn alle dierenartsen gesloten.

Zal mijn konijntje het overleven tot maandag of wat moet ik doen ??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .