Ga naar inhoud

konijntje opgenomen bij de dierenarts


Mangootje

Aanbevolen berichten

Willen jullie duimen voor mijn konijntje Jones? Gisteren madenziekte ontdekt, ze is vannacht bij de dierenarts gebleven en ze is de nacht doorgekomen, maar nog erg sloom dus ze moet nog een dagje blijven.

Ik was juist al erg bezig wat ik kon doen om vliegen weg te houden ik dacht ik ben mooi vroeg in t seizoen, en vorige week hadden alle konijnen een checkup gehad tijdens de entingen. Ze heeft wel een probleem met dr achterwerk, maar dat controleerde ik regelmatig en dan waste ik het of smeerde t in of knipte wat haar weg. Eerst dacht ik dat t van de plakpoep kwam, maar ik begon de laatste tijd te twijfelen of t niet dr blaas is, want er zat niet echt poep aan maar meer smurrie van de urine. Ik had al gevraagd of er niet op blaasontsteking gecontroleerd moest worden maar de dierenarts die zei dat t niet echt zin heeft, want hij dacht dat t misschien was waar wel meer konijntjes last van hadden van een soort sludge, drap in de blaas. Dan zou je dat met een echo moeten bekijken maar hij vond t nu nog niet nodig. Ik denk dat ie wilde kijken of t zo al wat beter werd. Had ik nou maar wat meer aangedrongen, want hierdoor is ze wel een doelwit geworden voor een vlieg. Ik controleer haar regelmatig maar niet dagelijks omdat ze er heel erg gestresst van wordt en dan wil je dr ook af en toe ontzien. Ik let dan wel goed op andere signalen. Nou denk ik had ik maar een keertje extra gekeken. Ik heb gisterenavond heel de kooi en ren uitgedaan maar gelukkig niks gevonden en de andere konijntjes zijn ook oke. Heel de kooi was geen enkele made. Dus de vlieg heeft ze echt op haar gelegd. En de dierenarts zei dat dat binnen een paar uur raak kan zijn. Ik had er wel over gelezen maar omdat ik er op let denk je dat t niet zal gebeuren. Ben wel blij dat ze niet in de kooi zaten heb ik nog een beetje t idee dat ik dat wel goed heb gedaan en goed schoon gehouden. Maar ik voel me schuldig dat ik bij haar niet eerder heb ingegrepen. Ik twijfelde al over dr klachten en ik had moeten aandringen op verder onderzoek. De arts is echter wel konijnkundig, en ze zijn daar ook niet zuinig met onderzoeken of zo, dus dat is eigenlijk wel raar dat t dan toch zo is gegaan. Ik heb wel de laatste maanden veel pech gehad met dieren dus misschien wilde hij t eerst zo proberen om mij de kosten te besparen. (maar die vallen nu dus tien keer hoger uit. Maar goed wat nodig is is nodig en daar bezuinig ik niet op wat mijn diertjes betreft.) De da gaf wel aan dat je altijd op vliegen moet letten, wat ik ook doe, maar hij waarschuwt dus eigenlijk ergens voor terwijl hij niet verder een onderzoek heeft gedaan wat het waarschijnlijk had kunnen voorkomen. Voel me echt heel schuldig, stomme rotvliegen. Zo wordt het dierenhouden echt minder leuk gemaakt. Ik ga t ook nog wel met hem bespreken als ik er weer ben, volgende week ofzo want ik heb nu een andere collega getroffen. Heb heel de nacht slecht geslapen en ik maak me echt zorgen of ze t wel gaat halen, maar goed ik ben niet zo erg, ik vind het voor haar erger. Ik was juist zo blij met deze dierenartsen, nadat ik jaren geleden een slechte had getroffen, en nu ga ik weer twijfelen, omdat t pas ook mis ging op een zeldzame manier bij mijn caviaatje. Duimen jullie voor haar?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal ook voor je duimen.

De hondenkennel waar ik stage heb gelopen en nu nog regelmatig over de vloer kom, die gebruiken een heel sterke citronella (pure, dus nog van die bruinige, die wit wordt als er water bij komt) om de vliegen weg te houden en het ruikt ook fris (wel duur).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt allemaal,tja voel me een beetje een slecht baasje, maar ik weet ook dat ik juist veel voor mijn diertjes overheb en heel erg probeer op te letten mocht er iets aan de hand zijn. Dat t dan juist toch misgaat, daar baal ik ontzettend van.

Kaatje kim bedankt voor de tip, ik zal er eens naar kijken. Ik ga morgen allemaal touwtjes aan cd's maken en in de ren hangen. Die schittering schijnen vliegen ook erg vervelend te vinden. Maar het helpt misschien allemaal een beetje, maar ik denk dat als je een konijntje hebt met een zwakke plek dan kan je nog zo goed de boel in de gaten houden, met warm weer kan dit toch gebeuren binnen een paar uurtjes. Dus mensen, als je konijn snel een vies achterwerkje heeft of iets dergelijks als wat mijn konijn heeft, hou ze extra extra extra goed in de gaten. Ik deed t ook, maar volgende keer ga ik nog extra goed controleren.

Ik heb trouwens gisteren de ren met de tuinslang uitgespoten als voorzorg, misschien is t ook een idee om dat met heel warm weer wat extra te doen, want met warm weer is t toch zo weer opgedroogd, maar maden kunnen niet tegen water. Mocht er dan toch vliegen in je ren komen die eitjes proberen te leggen spoel je t meteen weg. Het is maar een idee, maar ik kan me voorstellen dat t scheelt.

aangepast door Mangootje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben net gebeld, ik mag dr vanmiddag op gaan halen. Ze is nog erg sloom en eet nog niet zelf dus ik moet dr nog dwangvoeren. Ze is er dus nog niet. Ik ben er nog een beetje bang voor dat het alsnog allemaal teveel voor dr gaat zijn, want konijnen kunnen absoluut niet tegen pijn en stress, maar ik ga mijn uiterste best voor dr doen om haar er bovenop te helpen. Tenzij het echt lijden wordt, maar dan had de dierenarts het wel aangegeven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ohh wat fijn dat je haar op mag halen. Wellicht dat als ze thuis is ze ook al wat meer eetlust krijgt, maar anders inderdaad dwangvoeren.

wat die citronella betreft: in kennels gebruiken ze dure spray daarvoor, en die is echt heel goed, maar zelf thuis zou je het ook kunnen proberen met een fles javaanse olie. Dat ruikt ook heel erg sterk naar citronella maar is veel goedkoper. het ontsmet misschien niet zo goed als die ze in kennels gebruiken, maar het is ook minder chemisch en ruikt even goed naar citroen.

je moet er alleen wel op letten dat de nijnen er niets van kunnen binnekrijgen, dus goed nasoppen met water.

verder moet je je echt niet schuldig voelen. Je was er al alert op, dus het is echt niet zo dat je slordig bent geweest.

alleen soms gaat zoiets misschien sneller dan je verwacht en kom je er te laat achter.

dat betekent echt niet dat je een slecht baasje bent!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt, ik probeer t ook los te laten. Ik denk dat t ook niet zo snel gebeurd zou zijn als zij niet een zwakke plek gehad had om t zo maar te noemen. Want anders had ik er wel meer in de kooi gevonden en er was niks te zien. Maar ik vind t hartverscheurend dat ze nu zo moet lijden. Ik ga denk ik toch van die smerige vliegenstrips in de ren hangen. en ik had al wat afrikaantjes gezaaid daar schijnen vliegen een hekel aan te hebben. Ik ga cdtjes ophangen. En dit konijntje hou ik so wie so voorlopig binnen. Ik weet nu wel zeker dat ze iets aan dr blaas heeft dus als ze het redt moet de dierenarts daar iets aan doen, want als dat verholpen kan worden heeft ze ook geen zwakke plek meer die vliegen aan kan trekken en dan zal dit ook zeker niet zo snel gebeuren.

Ik ga zo luzerne halen en wortelloof, bij de dierenarts proberen ze t meestal met brokjes en hooi, maar ik merk thuis meestal dat juist lekkere dingen ze soms wel net weer aan de gang krijgt. De dierenarts zei dat ze sloom was, dat vind ik een beetje eng. kan van de pijn zijn, maar ze wilde de pijnstillers toch af gaan bouwen omdat ze daar juist ook weer sloom van kan worden. Ik wil juist dat ze zoveel mogelijk pijnvrij gehouden wordt. Dus ik ga t nog even navragen. Heb net ook wat vragen opgeschreven, omdat ik altijd wel heel veel vraag, maar thuis denk je meestal toch van shit ik ben nog wat vergeten te vragen. Ik hoop dat ze thuis wat meer op dr gemak is, maar ik weet dat ze hier ook altijd een hekel aan heeft om binnen te zijn. maar ik hoop dat t dr toch goed doet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze is lekker thuis en ze zeiden bij de dierenarts dat ze nog niet zo fit was en nog niet zelf at enzo en toen ik thuis kwam begon ze meteen te eten!! Joepie!! Nog niet echt veel van dr brokjes maar van een stukje brood en wortels en wortelloof, nou ja als ik daar haar mee weer aan t eten ga krijgen vind ik t best. Ik zal er nog wel bij dwangvoeren totdat ik haar ook echt dr brokjes zie eten. Tegenwoordig krijg je trouwens ook een betere spuit bij t dwangvoer oleee dat zou tijd worden haha....

Ben echt een beetje opgelucht, ze is er nog niet, maar ik heb wel goede hoop dat t goed komt. Dat ze daar zo tam was en hier meteen eet, is dan toch misschien t verschil van de vertrouwde omgeving. Ook al vind ze hier binnenzitten ook niet leuk, het is bekender als bij een dierenarts natuurlijk. Ik hoop dat de stijgende lijn blijft doorzetten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

als ze uit zichzelf groenvoer en hooi eet, zou ik haar niet dwangvoeren. Doe dat pas als je haar 12 uur achter elkaar niet ziet eten.. Dwangvoer geeft stress, wat ook niet goed is...

oh ja, als je een heel verhaal tikt, laat dan af en toe een regel wit ertussen.. dat leest iets makkelijker ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

okee sorry zal ik doen.

Nou op zich vond ze het dwang voer net heel erg lekker dus had ze geen stress. Als ze t echt niet wil en haar eten blijft toenemen dan stop ik er wel mee, maar ik wil dalijk nog wel een beetje bijvoeren ter ondersteuning. Maar ik denk dat ik er snel mee kan stoppen.

Oh ik ben echt blij, ook een beetje onder voorbehoud maar toch alvast stiekum opgelucht, want volgens mij gaat t goedkomen!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja voorlopig blijft ze binnen en ik ga de blaas laten controleren, dat wil ik dinsdag bij de controle afspreken.

We kunnen op zijn minst proberen om het te verhelpen, een konijn dat een risico loopt gaat zo bij mij niet meer naar buiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inmiddels heb ik dr ook brokjes zien eten. Dus bijvoeren doe ik niet meer. Wel af en toe wat lekkers zoals wortel, wortelloof of witlof, maar geen andere groenten want daar kan ze niet goed tegen.

Ze poept en plast goed, dus ik denk dat ik eigenlijk ook wel met de cisaral kan stoppen. Maar we gaan toch morgenvroeg op controle dus dan hoor ik dat wel. Ze stribbelt ook enorm tegen met het geven van medicijnen, dus wel een teken dat er weer flink wat pit inzit haha, alleen een beetje lastig om het toe te dienen.

Ze zit ook wel aan dr wondjes volgens mij, dus ik probeer t even in de gaten houden dat ze t niet zelf kapot gaat maken ofzo. Misschien dat t wat jeukt omdat t aan t genezen is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De controle was goed, en we gaan donderdag een echo maken van dr blaas. Hoop dat we het probleem op kunnen lossen. Er waren vorige week al meerder gevallen van madenziekte, hadden ze nog niet verwacht. Dus extra goed opletten ook al is t niet superheet weer.

De reden dat ie niet meteen een echo gemaakt had was idd dat heel veel konijntjes blaaszand hebben (meer wel dan niet) maar doordat ze het goed uitplassen het geen probleem hoeft te zijn. Nou ik vind t bij Jones duidelijk een probleem dus we gaan nu toch die echo doen, het moet opgelost worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De echo was goed, we gaan dr blaas proberen onder controle te houden met een minimale hoeveelheid metacam en vochtafdrijvers.

Alleen vandaag een dipje, ze had aan wat wondjes gezeten en daardoor twee flinke abcessen. Dus ik kon weer naar de dierenarts. Komende dagen toch maar weer antibiotica en insmeren met betadine en open houden. De huid ziet er niet super uit, maar ja ze kan er ook bij dus ik vraag me af hoe lang t gaat duren voor het weer genezen is als ze er niet de hele tijd vanaf blijft. En ze werkt zo verschrikkelijk tegen met het toedienen van medicijnen en het zalven dat me af en toe de moed in de schoenen zakt. Ben zelf al ziek en stress is nu even niet goed, maar daar heb je toch last van als je je telkens zorgen maakt om je huisdiertjes. Ik hoop dat er geen abcessen meer komen en dat het nu verder geneest.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou aan de da een kapje kunnen vragen, zodat ze niet bij de wondjes kan.

voor het toedienen van medicijnen zou je haar in een handdoek kunnen wikkelen. (vasthouden als een baby...)

als je hulp hebt, zou je haar af kunnen leiden met wat basilicum of witlof terwijl je haar zalft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .