Ga naar inhoud

Gewicht konijnen


L&L

Aanbevolen berichten

Ik heb het forum zojuist uitgebreid doorzocht en daar zie ik staan dat konijnen in de soort die ik heb tussen de 800 en 1600 gram mogen wegen, maar vanavond eens de konijnen sinds lange tijd gewogen.

Het mannetje weegt 1550 gram dus dat zou goed zijn, maar het vrouwtje weegt 1815 gram is ze nu te zwaar. Ze oogt namelijk niet te zwaar, maar is wel een aardig groot verschil met het mannetje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn Yara (Black&Tan) moet onder de 2.7/3 kilo zitten en weegt ook ruim 3,5 kilo. Ook haar vind ik niet te zwaar, maar ze heeft wel een wammetje. Je hebt ook van bepaalde 'rassen' dat er ook forsere versies van tussenzitten :P Kun je het ruggengraatje nog wel voelen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn Yara (Black&Tan) moet onder de 2.7/3 kilo zitten en weegt ook ruim 3,5 kilo. Ook haar vind ik niet te zwaar, maar ze heeft wel een wammetje. Je hebt ook van bepaalde 'rassen' dat er ook forsere versies van tussenzitten :P Kun je het ruggengraatje nog wel voelen?

Het ruggengraatje voel ik bij de dame en heer nog steeds goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

toch is ieder konijn anders.. krijgt ze genoeg beweging?

Hoeveel voer geef je ze? en welk voer?

En is ze misschien niet ook groter dan het mannetje?

Het is zeker zo dat ze genoeg beweging hebben, waar racespectakel elke dag als ze eruit mogen. Ze hebben ook een tuin van 65m4 voor hunzelf.

De dame is niet groter dan het mannetje trouwens en ze eten samen elke dag een bak andivie, zak selderie en een aantal stengels groen. Voor de rest water en heel erg veel hooi. Geen biks, snoepjes of andere troep. Soms krijgen als alternatief een Tarweare per konijn of een kwart Mariakaakje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zijn richtlijnen hè, er kan wel eens een konijntje zijn die wat meer weegt. Zolang jij ziet dat ze niet te dik is en genoeg beweegt zal het wel goed zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ruggengraatje voel ik bij de dame en heer nog steeds goed.

De ruggegraat voelen is bij konijnen een miskende lijdraad om overgewicht te bepalen. Zelfs bij konijnen met een erge vorm van obesitas kun je de ruggegraat nog voelen, dat komt door de bouw. Daarbij zal vet ook niet snel op de rug gaan zitten.

Het is belangrijker dat je de ribben nog kunt voelen als je ze bijvoorbeeld optilt, ze moeten niet al te erg uitsteken/voelbaar zijn maar het moet ook niet zo zijn dat er een extreme vetlaag overheen zit waardoor je ze niet kunt voelen. Ook moet de lijn tussen het gedeelte van de abdomen (als je een konijn in 3en deelt > middelste stuk) in een soepele lijn moeten lopen met de heupen en het heupbot aan de bovenkant niet te erg uitsteken (dit merk je vooral bij ondervoedde konijnen).

Zolang jij zelf niet het idee hebt dat ze te dik zijn is het prima.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel voor je aanvulling en het loopt allemaal netjes in een lijn bij de beide dus dat zal allemaal wel helemaal goed zitten. Ik hoef me dus dan nergens druk over te maken begrijp ik. Althans niet qua gewicht betreft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .