Ga naar inhoud

Stuffy heeft E.Cuniculi


Anouschka

Aanbevolen berichten

Stuffy heeft E.Cuniculi en word hier uiteraard voor behandeld haar toestand is nog wel erg slecht. Over de ziekte zelf en medicatie weet ik voldoende maar ik heb nog wel een paar vragen waar ik het antwoord niet op kan vinden.

Hoelang moet ze gescheiden blijven van de andere konijnen?

Op welke manier moet ik de kooi waar ze uit komt schoonmaken, moet deze ook ontsmet worden?

Hoeveel weken, maanden of jaren kunnen ze de ziekte bij zich dragen voordat de ziekte tot uiting komt? Kan ze dit al sinds haar geboorte hebben? Ze is nu bijna 4 jaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen hebben de parasiet ec. Altijd bij zich, het komt alleen ter uiting bij bijvoorbeeld stress.

Voor hoelang heb je medicatie(panacur?) meegekregen? Eet ze nog wel goed?

Ik weet eigelijk niet hoelang je ze gescheiden moet houden, ik zou ze zowieso uit elkaar houden tot de medicatie gestopt is en ze weer helemaal beter is.. Zaten ze hiervoor ook bij elkaar? Is het andere konijn ook behandelt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stuffy moet minimaal 4 weken panacur hebben en dan zien hoe het gaat en hoeveel langer ze nog door moet gaan.

De andere 2 konijnen moet ik 2 weken panacur geven ze hebben altijd samen gezeten 1 van de andere konijnen is een dochter van haar (oepsnestje) een vriendin van mij heeft een dochter en een zoon van Stuffy de dochter die zij overgenomen had is een paar maanden geleden ingeslapen omdat haar achterhand plots verlamd was en ze binnen een paar dagen vermagerde...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had ze helemaal niet uit elkaar gehaald.. Besmetting heeft waarschijnlijk sowieso al plaatsgevonden en je dient de andere konijnen dan ook 2 weken te behandelen (als ze bij elkaar zaten tenminste) Lees nu net dat je hier al mee bezig bent. Ik weet dat veel BB'ers ze wel uit elkaar halen, maar ikzelf heb dit in overleg met de DA niet gedaan, omdat Fluffy (had ook EC) veel steun heeft gehad aan Binky en het uit elkaar halen misschien ook voor stress kon zorgen, maar aangezien je ze al uit elkaar gehaald hebt weet ik niet hoelang je dit moet volhouden.. Dit kan ze inderdaad al sinds haar geboorte hebben, ik denk ook dat dit altijd zo is met konijnen die EC hebben, alleen komt het pas tot uiting wanneer de weerstand laag wordt, of je konijn opeens veel stress krijgt e.d. En als de behandeling afgelopen is kan het weer terugkomen als je konijn opnieuw stress o.i.d. krijgt.

Veel succes met de behandeling!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ooh op die manier, dan is het inderdaad verstandiger om ze uit elkaar te houden, vooral vanwege het trapje.. dat is wel erg gevaarlijk ja. Of het besmettelijk is voor andere dieren weet ik niet.. Het is wel overdraagbaar aan mensen, maar daar hebben ze dacht ik nog geen gevallen van gevonden las ik op internet :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom bij de club van de EC patiënten, maar het is geen leuke club.

Ik wou mijn koppeltje niet uit elkaar halen, maar ik heb de zieke toch binnengehaald gisterenavond omdat ik vreesde dat het temp verschil te groot zou zijn.

Ik heb mevrouw gisteren even bij meneer gelaten en het was zo gek, het leek alsof ze hem negeerde. MIsschien stinkt hij door de medicijnen?

Het gaat van het ene konijn over op het andere via de urine, hoe zit dat dan met mensen vraag ik me af? Mensen kunnen het krijgen als ze verzwakt zij, bv mensen met AIDS of i.d.

Ik vraag me af, konijnen die wél in elkaar's buurt zitten, maar niet bi elkaar kunnen, is het dan ook besmettelijk?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Had nog een vraag maar die was ik net vergeten te stellen, is het ook besmettelijk voor andere dieren zoals katten en chinchilla's?

Volgends mij is dit niet mogelijk, zeker weten doe ik het niet.

Ik zou haar in ieder geval gescheiden houden van de andere konijnen.

@ceedeerom,

Zoals Jasmijn(jsmn) al gezegt heeft, het is overdraagbaar via de baarmoeder en via urine, dus op een meter of 3 van elkaar is het niet overdraagbaar, als ze alleen met een hekje van elkaar uit elkaar zijn(en dus wel kunnen sproeien) is het wel overdraagbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vaak is EC als het tot uiting komt al niet meer overdraagbaar.

Incubatietijd enzo.

Bovendien is het dus besmettelijk VOOR het zich vertoond.

Dus uit elkaar halen vanwege EC is geen reden.

Mijn dieren zijn uit elkaar omdat mijn ram de voedster bleef opjagen en zij daarvoor weg probeerde te slepen.

Als de konijnen nog goed overweg kunnen zou ik ze juist bij elkaar houden, dan kunnen ze elkaar warm houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Behandel de nijnen die met de zieke in aanraking zijn geweest altijd mee, en dan zit je aan de veilige kant. Blijf dus ook de andere dieren in de gaten houden, en controleren op ziekteverschijnselen.

Heel veel succes! EC is idd een hele nare ziekte. Ik heb er in februari een nijn aan verloren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vaak is EC als het tot uiting komt al niet meer overdraagbaar.

Incubatietijd enzo.

Bovendien is het dus besmettelijk VOOR het zich vertoond.

Dus uit elkaar halen vanwege EC is geen reden.

Mijn dieren zijn uit elkaar omdat mijn ram de voedster bleef opjagen en zij daarvoor weg probeerde te slepen.

Als de konijnen nog goed overweg kunnen zou ik ze juist bij elkaar houden, dan kunnen ze elkaar warm houden.

Volgends mij klopt dit niet helemaal.. Je kunt namelijk toch ook geen ander nieuw konijn erbij zetten als het oude konijntje al EC heeft?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vaak is EC als het tot uiting komt al niet meer overdraagbaar.

Incubatietijd enzo.

Bovendien is het dus besmettelijk VOOR het zich vertoond.

Dus uit elkaar halen vanwege EC is geen reden.

Mijn dieren zijn uit elkaar omdat mijn ram de voedster bleef opjagen en zij daarvoor weg probeerde te slepen.

Als de konijnen nog goed overweg kunnen zou ik ze juist bij elkaar houden, dan kunnen ze elkaar warm houden.

Ik heb ze niet uit elkaar gehad omdat ik bang zou zijn dat ze de andere konijnen nu nog zou besmetten want dit is allang gebeurd zit zitten al jaren samen. Ze zijn uit elkaar gehaald omdat Stuffy onder temperatuur had en dus op een warmere plek moest zitten en omdat er een trap in de kooi zit en ik bang ben dat ze naar beneden valt door het rollen en omvallen.

Maar er is hier ook niemand die een antwoord weet op de vragen die ik stelde? Kan er zelf namelijk niets over vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar er is hier ook niemand die een antwoord weet op de vragen die ik stelde? Kan er zelf namelijk niets over vinden.

Het kan besmettelijk zijn voor katten, katten kunnen elkaar onderling ook besmeten evenals honden, maar het komt veel meer voor bij konijnen.

De enige manier dat het kan overgebracht worden is door de urine, dus als je kat/chin niet in hetzelfde hok zit als het konijn, is de kans niet bestaande

Als je zoals ik konijnen buiten hebt, en je kat gaat daar wel eens buurten, is er natuurlijk een kans maar nogmaals, het komt héél weinig voor.

Ik heb deze info van Engelse sites. Als je goed Engels verstaat wil ik de links wel geven. Ik lees op het ogenblik zowat alles wat ik te pakken krijg, logisch he!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .