Ga naar inhoud

Plak poep?


2Mupjes

Aanbevolen berichten

Ons Britt loopt al twee ochtenden achterelkaar de eerste 20 minuten rond met een pluk stro aan haar kont als we haar naar buiten doen. Halverwege verliest ze die wel, maar ik maak me er wel zorgen over. Kan ze nu niet goed uitpoepen of blijft het in haar haar plakken? Ze is verder super vrolijk aanwezig, ze springt in de lucht en rent achter haar vriend aan. Verder drinkt ze genoeg. Het eten van beide is wel wat minder de laatste week.

Afgelopen vrijdag zijn ze beide geent tegen Myx. Zou dat er iets mee te maken kunnen hebben?

Heeft iemand hier ervaring mee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef gemengd konijnenvoer gemixt met dwergkonijnenvoer omdat ze de biks niet eten maar zo wel genoeg binnen krijgen. Ze eten liever mais en zaden etc. Verder krijgen ze af en toe een halve appel of een stuk droog brood en hooi. Ik voer ze 1 x per dag 2 handjes voer. 1 handje per konijn dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mais en zaden zijn helaas niet zo heel erg gezond voor konijnen. Er zijn verschillende soorten goede, lekkere biks die konijnen wel graag eten. Ook kun je variatie in hun voeding aanbrengen door ze dagelijks een gevarieerde groenschotel aan te bieden.

Ik voor zelf Sience Selective, maar ook hope farms supertrio is een erg goede biks om te geven. Mijn konijnen zijn zo gek op hun biksjes dat ze vaak ook de voerbak zelf inspringen om zo wat te kunnen stelen ;).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze eten idd ook wel gras, broccoli, blaadjes van het een of ander.. vind persoonlijk wel dat ze gevarieerd en gezond eten. Ze eten niet van dat gemengde voer met die gekleurde dingen die door moeten gaan voor wortel enzo.. wel de duurdere ipv de supermarkt. Dus met pitjes en dingetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel veel mensen denken zoals jij: Ze krijgen gevarieert voer, en zogenaamd dus gezond. Het punt is alleen, dat de biks juist niet zo gevarieert moet zijn. Ze eten er vaak alleen de lekkere dingen uit, en de zaadjes en pitjes waarvan jij denkt dat het gezond is, maken ze juist dik. Vaak heeft gemengt voer ook niet de optimale samenstelling. Beter en gezonder is het om alleen biks te voeren.

Ik denk dat er al een hoop opgelost is, als je over zou stappen op ander voer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is van het merk Kenner (wordt verkocht bij de Welkoop). Ik doe het altijd in een bewaarton dus heb de zak niet meer.

De konijnen zijn absoluut niet de dik.. ze lopen de hele dag vrij rond in een ren van zo'n 10 m2 en ze hebben een hok met twee etages en krijgen dus voldoende beweging.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kenner is opzich niet verkeerd, ik raad je wel aan om op alleen korrel (van kenner, hopefarms of science selective) over te stappen.

En het dwergkonijnenvoer weg laten. Ik werk zelf bij een welkoop, weet welk dwergkonijnenvoer je bedoeld. Dat is echt niet goed voor ze.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke bedankt voor de tip.. ben echter op gemegd overgestapt omdat ik steeds een bakje met biks moest weggooien omdat ze het gewoon nauwelijks aten.. ik maakte me zorgen dat ze te weinig zouden eten. Hoe zijn die maiskolven die ze bij de welkoop verkopen? of is mais ook niet goed voor ze?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Mijn konijn is bijna 5 jaar en sinds enkele weken heeft deze last van plakpoep. Stroo en hooi blijven aan haar kont zitten en langzaam wordt dit een bult. Vorige week hebben we dit verwijdert met warm water echter het begint opnieuw. Wat kan ik eraan doen? De andere twee konijnen hebben er geen last van en het voedsel is ook niet verandert, ze krijgen ook geen groen voer. Help!

Gaarne reactie. BVD. Charlaine

Link naar reactie
Delen op andere sites

Charlaine, het is handiger als je een eigen topic opent hierover.

Plakpoep kan komen door verschillende oorzaken, maar veel zijn toch een verkeerd voedingspatroon en overgewicht van het konijn. Misschien dat je in een eigen topic kunt toelichten hoe het voedingsschema van de konijnen er dagelijks uitziet.

Ook kunnen er nog enkele andere medische oorzaken zijn, maar daarvoor zul je meer informatie moeten geven en naar een konijnkundige dierenarts moeten gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dezelfde vraag aan jou als aan de ts. wat voer je en hoeveel (in grammen)

@ts: ik werk zelf ook bij de welkoop en ken het voer wat je geeft dus ook. helaas is het gemengd voer niet van betere kwaliteit dan wat je in de supermarkt koopt. ook de samenstelling van het dwergkonijnen voer is om te huilen helaas. met name de vezels is erg triest. (6% waar het minimum van goed voer bij 17% ligt, het gemengde voer zit op ik dacht 14% ook te laag dus)

Voor klanten vergelijk ik gemengd voer en het laten liggen van de biks altijd met een kind wat je voor een bord snoep zet en een bord met brood. Wat zal hij kiezen? juist het snoep! omdat een kind niet rationeel na kan denken dat dit niet goed voor hem is op lange termijn en gaat dus voor de korte termijn: snoep is lekkerder. De zaden en pitjes die jij als gezond zien hebben nauwelijks voedingswaarde voor en konijn. Simpelweg omdat ze het neit goed kunnen verteren. Daarnaast bevat het erg veel eiwitten waardoor de blinde darm keutels een vieze smaak schijnen te krijgen en ze die niet meer op eten. dit blijft in de vorm van plakpoep aan het kontje hangen.

Als je rustig aan overstapt op de juiste hoeveelheid biks gaan ze het vanzelf eten en waarschijnlijk ook hooi. Hooi is het allerbelangrijkste in een konijnendieet. Dit bevat vezels wat de darmpjes goed op gang houdt. Daarna komt nog een keer hooi, dan groenten en dan pas komt de biks. Biks van bijvoorbeeld kenner zou je 20 tot 25 gram per kg moeten geven. Dit klinkt heel erg weinig maar is echt ruim voldoende. Hier wordt twee keer per dag een dansje gedaan voor de biks. ze vinden het erg lekker! zal ik ze de keuze geven tussen gemengd voer of (gewone) biks dan zullen ze mischien wel voor het gemengde voer gaan, omdat ze hier de meusli in de voerbal als snoepje krijgen af en toe. Andere nadelige gevolgen van gemengd voer kan Dollie je trouwens alles over vertellen. Haar Indy kreeg ernstige blaasproblemen door het voer wat hij de eerste jaren van zijn leventje heeft gehad en is hier uiteindelijk aan over leden.

Mijn advies is dus ook om over te stappen op gewone biks. Kenner konijnenkorrel (geel label) is al een goede verbetering op het gemengde voer. Hope Farm super trio schijnt ook een erg goede korrel te zijn, maar iets minder geliefd bij konijnen (overstappen gaat soms wat moeizaam) ook zit dit niet in het asortiment van de Welkoop. Sepreme Science Selective is ook een zeer goed voer. (en verkrijgbaar bij Welkoop) het bevat veel vezels en ik ben nog geen konijn tegen gekomen die het niet lust. wel is dit prijziger dan gewone biks, echter hoef je er veel minder van te voeren. (de helft in gewicht namelijk 10 tot 15 gram per kg)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .