Ga naar inhoud

HELP Snot


ancooreman

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

ik heb sinds een paar maanden een vriendje gekocht voor een konijntje dat we al hadden.

Het heeft ongeveer een maand geduurd, maar nu zijn ze beste vriendjes.

We hebben echter een groot probleem met ons nieuwe konijntje: al van de eerste dag dat we hem hebben niest hij. Het wordt erger en erger. In het begin was het gewoon niezen met droog neusje. Dat is dan overgegaan in een waterig neusje, maar de laatste 2 weken komt er zelfs wit spul (ik vermoed snot?) uit zijn neus en is de binnenkant van zijn pootjes vuil.

Ik ben er al 2 keer mee naar de dierenarts geweest. Die bevestigd mijn vermoeden van snot. De eerste keer heeft hij een inenting gekregen, en moest ik 1 keer per dag een vloeistof (gemaakt door dierenarts) in zijn mondje spuiten. Dit heeft NIETS geholpen. Ben dan teruggegaan, heeft opnieuw een inenting gekregen, en nu moet ik 2 maal daags 0,1 ml Bactrim geven. Ik doe dit nu al 8 dagen, maar zie nog steeds geen verbetering.

Ik ben zeker dat ik niet de eerste ben met dit probleem. Kan iemand mij advies geven wat ik nog kan doen?

Ik had ook al gelezen dat het evt een allergie zou kunnen zijn, maar dit betwijfel ik. De konijen zitten in een groot ijzeren park in de living. er ligt een laken op de grond (dus geen bedekking van hooi of korrels ofzo) en er staat een "toilet" (gevuld met korrels voor konijnen) in een hoekje. Hooi krijgen ze in een ruifje aangeboden. Het hok is eigenlijk altijd redelijk schoon. Ze hebben ook een mandje om in te liggen (schapewol) en wat houten speeltjes. Dat is het eigenlijk...

Ik hoop wat hulp van jullie te krijgen, want dit is echt zo zielig voor ons konijntje :(

Bedankt alvast,

An

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo An, hier hetzelfde probleem.

Onze DA in Gent heeft ons oogdruppels (3 tot 4 maal daags) en 2ml. enroxil per kg. konijn (2 maal daags) aanbevolen. De lokale DA hier wist bv. ook niet dat konijnen een dubbele dosis hiervan nodig hebben in tegenstelling tot bv. cavia's. Enroxil mag 30 dagen gegeven worden, een kuurtje van 14 dagen is meestal echt veel te kort! Verder behandel ik de andere nijnen preventief omdat 'snot' zeer besmettelijk is. Ook doe ik telkens oogjes, neusjes en pootjes schoonmaken met gekookt, afgekoeld water. Kooien, etensbakjes en al het overige in de omgeving maak ik schoon met heet water en Dettol; al het mogelijke om herbesmettingen te kunnen voorkomen! Hopelijk heb je hier al iets aan!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet je zeker dat jouw dierenarts echt konijnkunding is? Ik ben zelf nl een konijntje verloren aan snot omdat ze niet de juiste behandeling kreeg van de DA... Mijn tweede konijntje is er gelukkig van genezen, nadat we bij een andere DA zijn geweest.

Bekijken anders deze lijst eens, of er een goede DA bij je in de buurt zit:

http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/19037-lijst-konijnkundige-dierenartsen-vernieuwd.html

Het is belangrijk dat snot op de goede manier behandeld wordt, en hoe sneller je er bij bent, hoe beter het te behandelen is. Snot is nl. erg hardnekking bij konijnen.

Als het een allergie zou zijn, dan niezen ze meestal alleen maar en hebben ze geen snotneus.

Voor meer informatie kun je mijn weblog-artikel eens lezen, hierin staat beschreven hoe het snot bij mijn konijn verlopen is en hoe het behandeld is: Het verloop van snot

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier ook een konijntje dat al 2X snot heeft gehad. Hij is er elke keer vanaf gekomen met Baytril, wat hij 10 dagen gehad heeft (dit kan natuurlijk wel verschillen per konijn en hoe hardnekkig het snot is)

Verder heb ik er niet veel aan kunnen doen. Gelukkig heeft hij het niet doorgegeven aan de andere konijntjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .