Ga naar inhoud

Gedrag is anders dan normaal


Jorieke

Aanbevolen berichten

Ter info: onze konijnenbende is verdeeld in 2 groepen.

Groep 1:

Groot hok, inclusief ren (sinds 2 dagen, ze zaten hiervoor in een te klein hok, maar liepen wel dagelijks los in de tuin)

Bestaat uit 4 kleine konijntjes, die vandaag precies 8 weken oud zijn.

Groep 2:

Groot hok, exclusief ren.

Bestaat uit moeder Annie en 3 jonge konijntjes uit het tweede nest (deze konijntjes zijn a.s. zondag 4 weken oud).

Nu het probleem:

Van groep 1 (4 stuks, 8 weken oud) doet één konijntje anders dan de rest.

Voorheen was het één groepje van 4 konijnen. Ze speelden stuk voor stuk leuk met elkaar en zochten elkaar ook constant op. Lagen met z'n viertjes in een hoopje te slapen enzovoort.

Maar nu lijkt het er op, alsof 1 konijntje uit de groep ligt. Hij (voor het gemak even 'hij', het kan ook een 'zij' zijn) zit steeds in een hoekje, terwijl de andere 3 rond huppelen en lol lijken te hebben.

Ik heb hem net even opgepakt en nagekeken. Het lijkt erop alsof hij wel diarree heeft gehad. Er zat een beetje poep op zijn vacht. Maar voor de rest heeft hij een heel schoon kontje. Er liggen voor de rest ook geen rare keutels in het hok, dat heb ik net helemaal nagekeken.

Gisteravond en vanmorgen heeft hij ook goed gegeten.

Zojuist heb ik ze allemaal een klein stukje appel gegeven, maar terwijl er 3 konijntjes direct aanvielen, blijft hij zitten staren naar het stukje appel en nam geen hapje.

Dat ie niet direct aanvalt, kan natuurlijk ook komen, omdat ik hem net heb vastgehouden en van top tot teen heb nagekeken. Misschien moet ie eventjes bijkomen.

Als ik 'm wil pakken, dan is ie wel heel druk.

Vanmiddag hebben alle konijnen even met z'n allen in de ren gezeten, dus alle 8. Dat gaat hartstikke goed (ik blijf dan zelf ook voor alle zekerheid IN de ren zitten, om eventueel in te grijpen, mocht het fout gaan).

Zeven konijnen gingen heel leuk met elkaar om. Spelen, achter elkaar aanrennen, oortjes schoon likken, aan elkaar snuffelen. Maar dat ene konijntje gaf geen kik. Die bleef dus rustig in een hoekje zitten.

Nu vraag ik me af of dit normaal is.

Hij is nu 8 weken oud, heeft misschien zijn broers/zussen niet meer nodig en is als eerste het nest aan het verlaten. Logische gedachte?

Of vond hij het misschien iets te druk in zijn ren/hok, met zijn moeder erbij + nog eens 3 broertjes/zusjes die jonger zijn?

Of kan er iets anders aan de hand zijn?

Ik ga zo nog even een stukje wortel proberen of witlof of rucola. Daar zijn ze ook dol op, dus als ie niet ziek is, zou ie moeten eten, nietwaar?

Zijn er nog andere dingen waar ik op kan letten, behalve keutels & kontje?

Of maak ik me zorgen om niets en is dit gewoon normaal konijnengedrag?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ter aanvulling...

Na het versturen van mijn eerste vraag, heb ik gelijk even een beetje rucola in het hok gelegd.

Overigens waren alle 4 de konijnen druk bezig met het eten van hooi, ook het konijn wat 'anders' doet.

En ook de rucola is goed ontvangen, het 'andere' konijn eet ook gewoon.

Wat me wel opvalt, is dat hij zich de hele tijd aan het schoon likken is. Hij zit constant z'n pootjes te likken.

En ook ter info: ze hebben niet iets anders gekregen dan normaal. Ik ben nog niet gaan uitbreiden met groenvoer. Biks is nog hetzelfde, groenvoer ook.

Heb nu wel andijvie gekocht (ter uitbreiding), maar dat hebben ze nog niet gekregen.

Dus eten doet hij wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat is makkelijk gezegd, maar wat denk je dan dat er aan de hand is?

Hij eet normaal, hij beweegt wel. Alleen hij is niet samen met zijn broers/zussen. Hij zit apart, terwijl de andere 3 lekker tegen elkaar aanliggen.

Hij lijkt mij eerder 'verstoten' dan dat ie ziek is.

Bij het andere nest is het eigenlijk ook zo.

Twee van de drie kleintjes zitten constant bij hun moeder, terwijl er eentje lekker in het nachthok zit. Alleen. Maar iedereen eet goed, iedereen heeft normale keutels.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hierom

Het lijkt erop alsof hij wel diarree heeft gehad. Er zat een beetje poep op zijn vacht

Zojuist heb ik ze allemaal een klein stukje appel gegeven, maar terwijl er 3 konijntjes direct aanvielen, blijft hij zitten staren naar het stukje appel en nam geen hapje.

Als ik 'm wil pakken, dan is ie wel heel druk.

Verder zeg je dat ze altijd met z'n 4en lagen en dat deze zich afzonderd.

Kans is dat er maag/darm problemen zijn.

Oppakken is dan niet fijn want dat doet zeer en wil vluchten.

Aangezien je nijn met 8 weken in de gevarenzone zit betreft dikkebuikenziekte/trommelzucht, coccidiose, e-colli etc is de kans aanwezig dat nijn niet lekker is.

idgv zou ik dit willen uitsluiten door de da zodat ook ik weet dat ik geen fouten maak en achteraf niet een vervelend gevoel heb, had ik maar...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net nog even gekeken en ze liggen nu weer alle 4 bij elkaar.

Hij heeft ook prima gegeten (appel aten ze al met 4 weken, bij hun moeder. Ik had niet eens door dat ze vaste voeding aten, maar opeens zag ik die kleine schooiers het lekkere groenvoer 'pikken' en meenemen naar een ander plekje in het hok)

Vandaag heeft ie in ieder geval qua groenvoer andijvie, rucola, witlof, klein stukje appel en klein stukje wortel gegeten. Daarnaast ook nog hooi en biks. En hij drinkt ook aan het flesje, zag ik.

En hij lag zojuist dus -zoals ik al zei- lekker in een hoekje met z'n broertjes/zusjes.

Ik kijk het dus nog eventjes aan. Ik heb het geluk dat een kennis van mij dierenarts is en ik altijd kan bellen in het weekend (door de week verwijst hij me altijd gewoon door naar mijn eigen dierenarts, maar voor 'spoedjes' in het weekend, maakt ie altijd tijd).

Ik controleer morgenochtend z'n kontje nog even en de keutels in het hok (vanavond lag er geen bijzondere keutels, alleen normale. En zijn kontje was ook helemaal schoon).

Alleen dat constant likken aan z'n pootjes vind ik raar. Maar dat doet de moeder ook altijd (viel me vandaag op, die is zichzelf de hele dag aan het mooi-houden) en een ander klein konijntje is ook constant aan z'n neusje aan het krabben en pootjes likken.

Dus dat zal dan wel normaal zijn, nietwaar?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn gedrag vandaag is niet normaal....heb je zelf ook gezien en opgemerkt.

Konijntje is 8 weken kan stess hebben zonder dat jij het beseft, een darm verstopping ( reden om niet te eten en te keutelen) zou op de loer kunnen liggen naast coc.

Zeker de jongen en moeder niet meer samen voegen ondankt dat jij denkt het gaat goed dit veroorzaakt stress maar dit hadden we je al eerder gezegt. Meen ik mezelf te herineren....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tuurlijk maakte ik me zorgen, hij gedroeg zich anders.

Maar inmiddels is ie weer 'normaal'.

Ik kan me overigens niet herinneren dat iemand tegen mij heeft gezegd dat ik ze niet samen kon laten zijn. Maar als dat stress oplevert... dan doe ik dat niet meer.

Het leek in ieder geval heel gezellig in die ren, met z'n achten bij elkaar.

Eten en keutelen gaat inmiddels weer goed. Dus dat is volgens mij een goed teken.

Maar ik blijf het natuurlijk wel in de gaten houden.

Wat is coc?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarin schrijf jij ook het volgende:

Nee de jongen zullen elkaar niet slopen, het gaat om moeder en wat die kan en zal doen

En daarom ging ik er vanuit dat het mogelijk was, als je er maar bij blijft...

De moeder doet niets, die vind het allemaal prachtig. Speelt met alle konijntjes. Daar maak ik me ook geen zorgen over.

Heb ze ook aan elkaar laten wennen, hoor. In eerste instantie zat er een scheiding tussen. Maar ze gingen zo aan elkaar lopen snuffelen, neusjes door dat hekje heen, dat ik het gewoon even geprobeerd heb.

En het ging hartstikke goed

Maar als het toch (voor mij onzichtbare) stress oplevert bij één van de konijnen, dan doe ik het niet meer.

Ik ging er gewoon vanuit dat het goed ging.

Er zijn vier konijnen die dag en nacht in een groot hok zitten, inclusief ren.

En dat gunde ik het andere groepje ook. Hun hok is ook wel groot, maar er zit geen ren aan vast. Dus liet ik ze even in de nieuwe ren huppelen. Nogmaals: in eerste instantie zónder de andere groep. Met scheidingshekje er tussen.

Ik zit er ook tussen, blijf er bij zodat alles in de gaten gehouden kan worden. En er was absoluut geen raar gedrag, zelfs niet van het ene konijntje waarvoor ik dit topic opende. Die zat er bij en keek er naar.

Ben net nog een keer wezen kijken (omdat ik gewoon goed in de gaten wil houden of alles goed blijft gaan met het "probleemkind") en ze liggen nog steeds met z'n viertjes bij elkaar.

En nu ik zojuist het andere topic nog eens terug lees, heeft dit konijntje blijkbaar altijd al een beetje alleen gezeten. Want in dat andere topic heb ik het ook over 3 actieve en 1 minder-actief konijntje. Gaat om hetzelfde konijntje. Alleen was ik vergeten dat hij eerder dit 'gedrag' heeft gehad.

Hij zal wel wat moeite hebben met wennen aan een nieuwe omgeving. Want destijds ging het ook om een nieuwe omgeving, een nieuw hok.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar ik lees ook dat wanneer konijnen 'binken', dat dat een uiting is van 'happy zijn'.

En alle konijnen waren van die gekke sprongetjes aan het maken. Ze likten elkaars oortjes schoon, ze snuffelden aan elkaar en renden huppelend rondjes in de ren. Verstopten zich in lente-tunnels en het leek echt een vrolijk stel.

En moeder deed vrolijk mee. Heb totaal geen raar gedrag gezien. De eerste keer begon er één kind uit het eerste nest op z'n moeder te rijden. Toen heb ik ze direct uit elkaar gehaald. De tweede keer deed ie dag niet meer en waren ze volop aan het springen.

Het zag er vrolijk uit. Sorry dat ik dan niet zie dat het stress is...

Weet je, ik probeer alle informatie die ik maar kan vinden op me in te laten werken. Heb de afgelopen tijd -sinds ik online ben op dit forum- talloze topics geopend met vragen. Vaak genoeg om advies gevraagd. Sorry dat het soms dan niet allemaal opgeslagen wordt in mijn hersens en dat ik misschien over bepaalde reacties heen lees.

Ik probeer het goed te doen, hoor. Ik zit nog steeds met 8 konijnen, terwijl 4 konijnen vandaag weg mochten. Heb inmiddels al een aantal mensen afgewezen, omdat ik er geen 100% goed gevoel bij heb.

Ik open direct een topic, als ik ook maar een piep klein beetje twijfel over bepaald gedrag. Maar soms heb ik heel erg het gevoel dat ik aangevallen word, omdat ik iets verschrikkelijks stoms doe. Sorry dat ik niet perfect ben...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou meid mijn hoofd is 1 grote vergiet dus je bent niet de enigste ;-)

En je kunt beter te veel vragen dan te weinig.

De reden dat ik me zorgen maak is dat ik zojuist een nest heb afgegeven door ernstige darm problemen. Dit is zeer snel verlopen.

Gedrag is het 1e symptoom van ziekte daarna kan het snel de verkeerde kant opgaan. Als het eenmaal mis is dan is het ook moeilijk terug te draaien omdat de darmen dan al te lang stil liggen.

Het likken vind ik een aanwijzing, dat zie je zelf ook.

Wat ik me afvroeg wat voor een ondergrond de ren heeft?

Alleen naar de achterkant kijken is niet genoeg. Gas vorming (vergrote buik) mager, klotsende buik, temperatuur (even op meten) ademhaling dat soort dingen moet je goed in de gaten houden.

2 van mijn overleden jonge had geen diaree en waren voor het oog het sterkst.

Bij mij zit de schrik er behoorlijk in op het moment en zou zelf met dit dier naar de DA gaan. Als herhaling, om medische problemen uit te sluiten.

aangepast door meloen
Link naar reactie
Delen op andere sites

De ondergrond van de ren zijn stenen. Ik hou die dagelijks schoon, omdat vier konijnen behoorlijk wat keutels neerleggen.

Ze zijn nog niet zindelijk (daar ga ik pas mee beginnen als een deel naar nieuwe baasjes is en ik 'mijn team' samengesteld heb, lijkt me makkelijker om dat te doen met alleen eigen konijntjes).

Ik veeg dagelijks de keutels op en maak het daarnaast 1x per 2 dagen schoon met alleen water (geen schoonmaakmiddelen)

Ik zal het konijntje nog beter in de gaten houden.

Vanmorgen zaten ze met z'n viertjes te wachten op eten. En ze vielen allemaal direct aan, toen de bakjes neergezet werden. Eten en drinken gaat goed en dat is toch het belangrijkste waar je op moet letten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vandaag niet echt iets vreemds gezien aan het konijntje.

Hij gaat -net als alle andere konijnen- zowat door de tralies heen als ik aan kom lopen met eten (blijf het een mooi gezicht vinden: 2 groepen van 4 konijnen die mijn geluidje herkennen als ik de tuindeur open doe en met vreetwerk hun kant op kom)

Hij is dus ook gewoon gaan eten.

Alleen blijft ie af en toe een beetje in een hoekje zitten. Niet echt zielig, maar meer alsof ie alles eens rustig op zich in wil laten werken.

De hond van de buren was behoorlijk aan het blaffen, misschien dat ie daar een beetje van geschrokken is? Dat is gewoon een stress-gevoelig konijntje is?

Keutels waren normaal, kontje schoon. En toen ik 'm even oppakte om te knuffelen, deed ie weer gewoon rustig (gisterochtend was ie een beetje druk toen ik 'm oppakte)

Hij liet zich lekker aaien en knuffelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien is het wel gewoon een rustig konijn?

Onze Fien( de FH dame) is ook het rustigste konijn wat ik ooit heb gehad

Ligt de gehele dag te relaxen en als ze dat niet doet zit ze alles wat maar eetbaar is op te vreten:whistle2:

Dus relaxen of eten, ze is echt mijn luie draakje en gewoon kerngezond hoor...

Maar goed, met zulke kleintjes altijd extra op blijven letten natuurlijk, het kan zo om slaan...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .