Ga naar inhoud

konijntje wil niet drinken..


LieveFluffy

Aanbevolen berichten

hoi hoi,

De dierenarts heeft gisteren bij mijn konijntje een haakje aan zijn rechterkies weggehaald. Nu heb ik dwang voeding meegekregen en Ciseral drops. Het dwangvoeden gaat wel goed. Alleen hij eet en poept nog steeds bijna niet. Hij eet wel wortel,en een beetje hooi. Maar drinken heb ik hem nog niet zien doen.. Weten jullie misschien wat ik het beste kan doen? misschien tips om mijn konijn toch het nodige vocht binnen te laten krijgen?

groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je een pipetje of een spuitje in huis?

Dan kun je proberen of je wat water in zijn mondje kunt spuiten wat hij dan op kan drinken.

En heb je al hooithee gemaakt? Het schijnt dat dat ook nog wel eens helpt tegen niet etende konijnen.

Net als peterselie trouwens!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja een spuitje heb ik wel in huis.. ik wou dat ook al gaan proberen, maar het lukt me niet alleen, omdat die teveel tegenstribbeld. Dus moet even wachten todat mijn moeder thuis is voor hulp.

Hooithee heb ik eigenlijk nog nooit van gehoord..:$maar zal eens googlen en kijken of dat misschien werkt. Bedankt voor de tips!

groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel voorzichtig spuiten, steeds een klein beetje tot de spuit leeg is.. zodat hij niet teveel in een keer door hoeft te slikken, maar dat spreekt voor zich! Als hij verder wel wilt eten kun je komkommer geven of andijvie goed nat maken, dit geeft extra vocht

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja doe steeds een klein beetje.. maar weet alleen niet hoevaak ik dit moet doen? om het uur een beetje water via het spuitje geven?

Ja komkommer lust die niet.. ik heb wel brood natgemaakt en hem dat gegeven, gisteren at die dat nog.. maar vandaag dan weer niet.. alleen wortel en hooi dan..

Link naar reactie
Delen op andere sites

normaal drinkt een konijn volgens mij 50 ml per kg lichaamsgewicht, ongeveer. Dus met een paar ml per uur geven kun je het iets rekken, maar hij zal toch uitgedroogd raken als hij niet vanzelf gaat drinken.

Ik zou dan morgen zeker even de dierenarts bellen.

Bij mijn konijn is ook een keer een haakje verwijderd, maar die at, dronk en keutelde 's avonds gewoon weer normaal. Mij lijkt het wel lang duren bij jouw konijn, aangezien hij gister al is geholpen.

Had hij misschien ook een wondje in zn mond? Heb je het idee dat hij pijn heeft?

Link naar reactie
Delen op andere sites

een wondje weet ik niet zeker meer.. door alle stress ben ik vergeten of die dat had.. maar heb hem net dan een wortel stukje gegeven en dan steeds in water stoppen..dus daar krijgt die dan ook een beetje vocht mee binnen..en straks probeer ik het dan met de spuit inderdaad..want hij drinkt nog niet zelf..

en eten, vooral veel hooi en wortel dan..Ik merkte wel dat zijn buikje rommelde toen die het wortelstukje at.. hij is opzich wel actief zeg maar..maar niet zoals normaal. En ja pijn, is moeilijk te zeggen..denk toch wel een beetje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb toen alleen antibiotica gekregen, omdat mijn konijn een wondje had. Ik zat toen nog bij een niet konijnkundige DA en heb toen ook geen pijnstilling meegekregen. Ik wist er toen ook nog te weinig van af en het is gelukkig allemaal goed gekomen, maar ze at en dronk ook meteen toen ze terug kwam.

Kun je misschien je DA nog bellen?

Waar woon je ergens?

Link naar reactie
Delen op andere sites

nee ze zij wel dat ze hem daar al pijnstillers hadden gegeven.. heb wel dwangvoeding meegekregen en ciseral drops.

Pijnstillers werken maar 12 uur bij een konijn, hou hem vannacht dus goed in de gaten.

Heeft hij al gekeuteld? Hoe vaak en hoeveel cisaral drops geef je?

Link naar reactie
Delen op andere sites

het zijn kleine keutels en niet plakkerig.. die cineral drops moet 4 x per dag 1/2 ml..en die heeft die voor vandaag allemaal gehad..maar soms twijfel ik of die alles wel goed binnenkrijgt, want ben echt geen held met die spuit en hij is nogal wild met dat soort dingen.. maar hij smekt wel dus volgens mij krijgt die wel wat binnen.. ja hou hem vannacht in de gaten en geef hem water met de spuit..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad wat Zaza zegt, de spuit wat verder naar binnen.

Wat hier altijd werkt, is een handdoek over het konijn, hoofdje eruit laten steken. Met 1 arm vasthouden en met de andere hand de medicatie geven. Bij mij blijven ze zo rustig zitten.

Maar geef je nu 1 of 2 ml?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb hem net wat water gegeven.. hij likt het wel op, ook van mijn broek af wat ik had geknoeid.. alleen hij is zo wild. ga zo proberen met de handdoek truuk.. en zal de spuit dan wel iets verder naar binnen doen..

nee een halve mililiter mag die er maar van hebben.. dat staat zo op het doosje?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .