Ga naar inhoud

diaree


stef1969

Aanbevolen berichten

hallo,

sinds zondag ben ik de bezitter van 3 grote franse hangoren.

deze zitten elk in een apart hok,nu hebben 2 van de konijnen wat diaree

maar ze zijn speels en eten en drinken goed.

ze krijgen biks en hooi, de eerste 2 dagen hebben ze elk een schijfje oud stokbrood gehad, zou het daardoor kunnen komen? ik ben er nu mee gestopt en geef nu enkel biks hooi, en water

kunnen jullie me een beetje raad geven?

dank je wel

stef

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe oud zijn ze ?

Diarree kan bij konijnen verschillen ernstige en minder ernstige oorzaken hebben.

Stress door een verhuizing of koppeling kan diarree veroorzaken omdat konijnen een zwak darmstelsel heeft.

Gaat het om jonge konijnen is het belangrijk om aan Coccidiose te denken en zal je de weg moeten volgen richting dierenarts.

Oudere konijnen kunnen het ook hebben, maar kan bijv het geven van groenvoer een oorzaak zijn. Stoppen met groenvoer en eventueel alleen water en hooi zou dit dan oplossen.

Verder is van belang hoe de diarree er uit ziet.

Zijn het bijv geen blindedarmkeutels ? (ziet eruit als een trosje druiven)

Mogelijk is bij jou de oorzaak dat ze ander voer hebben gekregen dan ze gewend waren.

Vraag de vorige eigenaren wat ze daar kregen en geef hen dat ook...vermeng dat uiteindelijk met een beetje van je eigen voer, net zo lang tot ze volledig op jouw voer over kunnen gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe oud zijn ze ?

Diarree kan bij konijnen verschillen ernstige en minder ernstige oorzaken hebben.

Stress door een verhuizing of koppeling kan diarree veroorzaken omdat konijnen een zwak darmstelsel heeft.

Gaat het om jonge konijnen is het belangrijk om aan Coccidiose te denken en zal je de weg moeten volgen richting dierenarts.

Oudere konijnen kunnen het ook hebben, maar kan bijv het geven van groenvoer een oorzaak zijn. Stoppen met groenvoer en eventueel alleen water en hooi zou dit dan oplossen.

Verder is van belang hoe de diarree er uit ziet.

Zijn het bijv geen blindedarmkeutels ? (ziet eruit als een trosje druiven)

Mogelijk is bij jou de oorzaak dat ze ander voer hebben gekregen dan ze gewend waren.

Vraag de vorige eigenaren wat ze daar kregen en geef hen dat ook...vermeng dat uiteindelijk met een beetje van je eigen voer, net zo lang tot ze volledig op jouw voer over kunnen gaan.

heeft helemaal gelijk

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb de konijne gekocht op een dierenmarkt,

de kwekers zeiden dat ze biks voerden, dus gewoon biks geven was ok volgens hun.

het zijn dieren die iets ouder dan een jaar zijn.

maar ze eten heeeeeel veel hooi bijna de ganse dag trekken ze aan de hooi ruif en zie je ze eten.

ze zien er gezond uit verder,het is niet waterige diaree, maar gewoon niet de mooie vaste korrels meer een brok brei.

ze kunnen wel onbeperkt biks eten, is dit misschien verkeerd?

groetjes en dank u wel

Stef

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onbeperkt biks is inderdaad niet goed, kan heel goed dat het dus inderdaad blindedarmkeutels zijn. die eten ze niet op als ze teveel voer krijgen.

Beste kun je ze even wegen en dan 20-25 gram per kilo konijn geven.

Behalve als je Science selective voert, dan hebben ze genoeg aan 10-15 gram per kilo konijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onberperkt is wel teveel inderdaad

Als het blindedarmkeutels zijn kan de oorzaak inderdaad liggen bij het teveel voeren. Konijnen horen deze keutels op te eten omdat hier belangrijke stoffen in zitten die ze niet kunnen missen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een dierenmarkt...Hmmm...

Weet niet precies of dat een fokkershow geweest is, maar waarschijnlijk niet...

In dat geval kan je er niet volledig vanuit gaan dat het gezonde konijnen zijn.

Houd dat in je achterhoofd...en bedenk waar je grens ligt om een dierenarts te bezoeken.

Weet je welk geslacht ze hebben en heb je dat zelf ook al gecontroleerd ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onbeperkt biks is inderdaad niet goed, kan heel goed dat het dus inderdaad blindedarmkeutels zijn. die eten ze niet op als ze teveel voer krijgen.

Beste kun je ze even wegen en dan 20-25 gram per kilo konijn geven.

Behalve als je Science selective voert, dan hebben ze genoeg aan 10-15 gram per kilo konijn.

Sorry dat ik hier op reageer....maar het is per kilo volwassen gewicht :bounce:

dus 150 gram bix per konijn( FH) naast hooi.

Jonge dieren in de groei moeten vaak nog leren hun blinde darm keutels op te eten.

Mag ik je wat aanvullende vragen stellen?

Wat wegen deze kanjers? Nu

Ze groeien 800 gram gemiddeld per maand :mdr:

En worden 6 kilo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je gelijk in Cindy, maar de dieren zijn ouder dan een jaar en ik was even vergeten dat FH's nog wat langer door kunnen groeien. Goed dat je het nog even aanvult.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .