Ga naar inhoud

Wie o wie kan me helpen


cecil

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Ik heb een konijntje van 9 week oud, een nhd.

Hij eet goed biks, hooi en drinkt goed water.

Snuf is erg actief en erg speels.

Nu heeft hij sinds 3 dagen opeens plak poek, allemaal kleine platte plakkerige keuteljtes die allemaal blijven vast plakken en ik kom wat tegen in de kooi.

Ook kwam ik 1 keer het tegen in de vorm van een trosje.

Nu denk ik zelf ook dat het de nachtkeutels zijn, alleen komen deze dus bij hem pas tegen 12 uur smiddags!! ( nomaal komen deze toch snachts en sochtend vroeg?) dit vindt ik zo raar.

Wie o wie kan mij helpen????

Ik ben ongerust omdat ik mijn vorig konijntje al naar 2 week ben verloren aan een hersenbloeding.

Ook haart mijn konijn nu al iets uit (hij staat binnen) is dit al normaal voor tijd van het jaar?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen,

Alvast bedankt.!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

als je ongerust bent kan je altijd de dierenarts bellen.

Mijn konijnen haren nu ook al uit(die staan buiten) dus dat kan.

Plakpoep eet je konijn meestal op omdat dat gezond voor je knijn is.

Ben je met een nieuwe groente of voer begonnen, zou ik daar mee gaan stoppen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou

Hij heeft nog geen groente of fruit gehad.

Ook is er geen verandering in het biks of hooi.

Nu lees ik dat het een kwesie is dat je konijn te veel voer krijgt en daarom de blinde darm keutels niet meer eet.

Alleen is mijn konijntje nog maar 9 week dus mag meer voer ivm de groei.

Nu is mij vraag dan ook heoveel voer geen ik een konijntje van 9 week?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het klinkt als blindedarmkeutels inderdaad (die we hier vaak afkorten als BDK) en je dus teveel biks geeft. Hoeveel voer geef je hem nu? Het is handig om het af te wegen. Wat The email female zegt, is een goede inderdaad. Dan geef je een hoeveelheid biks gelijk aan het gewicht wat ie straks ong gaat wegen, en geef je ook niet teveel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi,

Het is dus een nederlandse hangoor drwerg konijn.

Maar ik heb ook gelezen dat een jong konijn juist extra biks moet.\Hoeveel kan ik hem het beste geven, en heo vaak over de dag verdeeld?

Ik heb een tomatenpuree blikje waarmee ik het afmeet.

Hij krijgt sochtens en savond een half blikje.

Dit kreeg hij bij de fokker ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook een hangoordwerg maar van 8weken en soms heef ik hem groenten en hij heeft ook soms een platte,lange en gewoon andere poep maar dat is van een beetje te veel groente.En dan haal ik groente uit zijn kooi en dan is het weer normaal.En jij heeft hem geen groente dus ik denk dat het beste is om dierenarts te bellen of gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoeveel weegt je NHD nu Cecil ?

Lijkt me handig om dat eens te wegen en te vergelijken met het gewicht dat hij zou moeten wegen met 9 weken..

Om nu aan te raden minder biks te geven is best wel link misschien..

Voor hetzelfde geld mankeert dit konijntje iets anders of weegt het zelfs te weinig en dan wordt de aanvoer van biks beperkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi allemaal.

Ik heb mijn konijntje bij een nhd fokker weg, een hobby fokker die echt bij de nhd vereniging is aangesloten.

Ik geef mijn nijn gewoon biks, dus geen gemeng voer.

Nu heb ik dus gelezen dat de blinde darm keutels 4 uur na een maaltijd geproduceerd worden.

Hij heeft er dus alleen sochtends last van en savonds na het eten niet want dan vindt ik de keutels niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar heb je gelijk in...dat bedacht ik me ook, tot deze reactie

hoi,

Het is dus een nederlandse hangoor drwerg konijn.

Maar ik heb ook gelezen dat een jong konijn juist extra biks moet.\Hoeveel kan ik hem het beste geven, en heo vaak over de dag verdeeld?

Ik heb een tomatenpuree blikje waarmee ik het afmeet.

Hij krijgt sochtens en savond een half blikje.

Dit kreeg hij bij de fokker ook.

Gezien het feit dat Cecil duidelijk haar huiswerk heeft gedaan (complimenten hiervoor Cecil !) ga ik er vanuit dat het inderdaad om een echte NHD van een fokker gaat...

Maar 't is waar...

Zeker is dat niet...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor een normale afgepaste portie biks geldt 25 gram per kilo konijn.

Als je de raad van The Email Female op volgt kom je dus uit op 50 gram per dag ongeveer ?

Toch zou ik hem/haar eerst eens wegen alvorens een jong konijn op dieet te zetten..

Er zitten hier ook NHD fokkers die je vast wel kunnen vertellen of het gewicht van je konijn overeenkomt met de leeftijd.

Ik weet ook niet of bijv coccidiose eruit kan zien als blindedarmkeutels..en als er haren bij zitten kan het ook zijn dat dat het probleem is...

Dan is goed raad geven én opvolgen per forum best een beetje riskant.

aangepast door ZaZa
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook 2 nhd'tjes. Ze moeten ongeveer 1500gr gaan wegen. Eentje weegt hier meer en de ander is nog in de groei maar ik vermoed dat deze kleiner blijft.

Als je ze gewone biks geeft dan zou 2x een half blikje goed moeten zijn. Tenminste als je het over het kleinste blikje tomatenpuree hebt.

De voedster die hier nog in de groei is laat soms ook wel eens bdk liggen. Ik vind ze hier gelukkig ook niet elke dag. Ik geef ze nu SS en dan geef ik toch de 15 gr per kg. Ze eten hier allebei wel heel veel hooi. Zo'n 2.5 kg per week.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .