jasmijn86 Geplaatst: 24 februari 2010 Delen Geplaatst: 24 februari 2010 Ik heb mijn voedsters niet geholpen, omdat ik deze ingreep toch wel heftig vind. Alleen is Bengel nu zo ontzettend vaak schijnzwanger en knorrig, ook ten opzichte van haar maatje, dat ik morgen toch ga bellen voor een afspraak. Ik vind het echt doodeng! Nog even wat vraagjes. - is het nodig dat ze echt helemaal naar binnen gaat na de ingreep? - kan ik haar gewoon bij Zwabber zetten of moet ik ze eerst uit elkaar houden?- verder nog tips voor de nazorg? Alvast bedankt Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Suzimoo Geplaatst: 24 februari 2010 Delen Geplaatst: 24 februari 2010 Hoi Jasmijn!Is het nodig dat ze echt helemaal naar binnen gaat na de ingreep? Mijn (zeer konijnkundige) dierenarts raadde een tocht/vocht- vrije schuur aan. Omdat ik die niet heb werd mij aangeraden om haar in een koele kamer in huis te zetten.Buiten kan ze zichzelf niet goed op temperatuur houden na de narcose. Bovendien mag er absoluut geen vuil in de wond komen. De buik van je voedstertje wordt tijdens de operatie kaal geschoren en er zit een flinke snee in.Kan ik haar gewoon bij Zwabber zetten of moet ik ze eerst uit elkaar houden?Dit is verschillend. Hangt af van het gedrag van beide konijnen. Accepteren ze elkaar wel? Het voedstertje ruikt een beetje vreemd na de operatie, soms reageert het rammetje hierop. Het rammetje mag ook niet aan de wond van het voedstertje zitten. Bij sommige stelletjes (ook in mijn geval) blijken de twee niet zonder elkaar te kunnen en kunnen ze eigenlijk de dag na de ingreep alweer bij elkaar. Andere stelletjes moeten opnieuw gekoppeld worden. Dit is dus niet iets wat je van te voren kan zeggen. In mijn geval gingen beide konijnen pas weer eten toen ze bij elkaar zaten. Ze hadden elkaar gemist en gingen elkaar meteen wassen.Verder nog tips voor de nazorg?Zorg in ieder geval dat je de dag van de operatie en de twee dagen erna thuis kunt zijn. Een goede nazorg en oplettendheid is erg belangrijk.Ik vond het ook prettig dat mijn vriend mij 's avond en 's morgens kon helpen met het toedienen van de medicatie. Ik hield haar dan vast en hij diende via een spuitje de medicatie toe.Een tip na de operatie is hooithee, in mijn geval was dat een groot succes. Vooral de natte hooi uit de hooithee werd met smaak opgegeten.Heel veel oude handdoeken heb je ook nodig. De eerste dagen mag ze niet op zaagsel/ stro. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
jasmijn86 Geplaatst: 25 februari 2010 Auteur Delen Geplaatst: 25 februari 2010 Bedankt, Suzanne!Ik heb net de afspraak gemaakt. Ik vind het echt verschrikkelijk eng. Lees de laatste tijd best wel vaak nare dingen over castraties van voedsters...Ik hoop dat alles goed gaat. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Snoef Geplaatst: 25 februari 2010 Delen Geplaatst: 25 februari 2010 Je moet maar zo denken dat niemand hier de goede ervaringen neerzet na een castratie...En dat je hier dus de gevallen leest waarbij het niet goed gaat...Ik heb Lily vorig jaar laten casteren en hoewel ze in het begin erg suffig was en niet wilde eten (dan ben ik al meteen weer overbezorgd), kan ik achteraf zeggen dat jet prima is gegaan. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Vivian Geplaatst: 25 februari 2010 Delen Geplaatst: 25 februari 2010 Hey Jasmijn! Droppie is nu 2 dagen geleden gecastreerd. Ik vond het ook ongelofelijk eng! Maar nu het ergste voorbij is valt het achteraf best mee. De eerste dag moet je vooral veel opletten. Maar alles verschilt natuurlijk per konijn. Bij Droppie bijvoorbeeld ging de medicatie toedienen erg makkelijk en bij Suzimoo niet. Wanner is je meisje aan de beurt? Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
jasmijn86 Geplaatst: 25 februari 2010 Auteur Delen Geplaatst: 25 februari 2010 Volgende week woensdag al. (3 maart)Ik hoop dat het bij mijn Bengel net zo goed gaat als bij jouw Droppie Ik heb zelf nog geen ervaring met het laten castreren van voedsters. Enkel met rammen, wat een veel eenvoudigere ingreep is. Dus daarom is het ook wel erg spannend. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Joseeke Geplaatst: 25 februari 2010 Delen Geplaatst: 25 februari 2010 Ida wordt komende lente/zomer ook gecastreerd. Het is heel belangrijk dat je na de castratie pijnstillers & dwangvoeding meekrijgt voor thuis.Daarnaast werkt iedere pijnstiller maar 12 uur bij een konijn --> zelfs de pijnstilling die ze na de operatie geinjecteerd krijgen bij de DA.Dit vanwege kun snelle metabolisme. heel veel succes volgende week woensdag Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
jasmijn86 Geplaatst: 25 februari 2010 Auteur Delen Geplaatst: 25 februari 2010 Bedankt iedereen.Ik zit nu alleen nog even te dubben waar ik haar dan ga laten.We hebben een verblijf in de garage. Dat is een onverwarmde ruimte.Net ietsje warmer dan buiten en geen wind uiteraard. Dit zou het makkelijkste voor ons zijn.Of dat ik haar toch naar binnen haal de 1e dag..... Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Vivian Geplaatst: 25 februari 2010 Delen Geplaatst: 25 februari 2010 Ik heb Droppie naar binnen gehaald, verwarming uit op mijn kamer en nu is het hier zo'n 15 - 19 graden, en buiten is het 10 dus net iets warmer. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Stamper Geplaatst: 25 februari 2010 Delen Geplaatst: 25 februari 2010 Ik heb Dribbel en Luna allebei laten castreren. Je moet ze na de ingreep echt binnen houden. Mijn nijnen vonden zich erg zielig en willen lekker verwend worden.Zorg voor een warme kruik waar ze eventueel tegen aan kan liggen als ze dat wil. En zorg inderdaad dat je dwangvoer en pijnstiller mee krijgt! Vraag er zelf om als ze het niet standaard mee geven. Voor Dribbel moest ik een dag later snel dwangvoer halen omdat ze niet zelf wou eten. En leg geen hooi in het hok maar doeken voor de wond.Verder is de castratie en genezing bij allebei erg goed gegaan! Ik heb geen vervelende dingen mee gemaakt maar was wel blij dat ik de eerste paar dagen thuis was om ze goed in de gaten te houden.Ik wens je veel succes en verwen ze maar lekker!! Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Stamper Geplaatst: 25 februari 2010 Delen Geplaatst: 25 februari 2010 Zie ook onder konijneninformatie op deze site. Daar heb ik ook destijds tips etc. afgehaald!!! Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Vivian Geplaatst: 25 februari 2010 Delen Geplaatst: 25 februari 2010 Hooi zal ik wel in de kooi leggen! Maar in een hoekje of in een ruif! Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
jasmijn86 Geplaatst: 25 februari 2010 Auteur Delen Geplaatst: 25 februari 2010 Oké, bedankt voor alle tips.Ik ga haar dan toch naar binnen halen eerst. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten