Ga naar inhoud

Vachtmijt & Pumbaa's wondje


Joseeke

Aanbevolen berichten

Gister heb ik lekker aangeknoddeld met alle konijnen in de tuin.

Op een gegeven moment schrok ik mij rot van Pumbaa's wondje op zijn linkerflank:

sdc11809.jpg

sdc11810.jpg

Ik dacht in het begin mss aan een bijtwond, maar aangezien Pumbaa & Zazou nog steeds ontzettend hecht zijn met mekaar, had ik dit snel uitgesloten. Als 2 ex-rammetjes eenmaal tot bloedens toe gevochten hebben, is de vriendschap helemaal over.

Na 'm verder onderzocht te hebben kwam ik erachter dat hij weer allemaal kleine witte huidschilfertjes op zijn onderruggetje heeft. Ook kan ik daar de vacht met bossen eruit trekken als ik wil. Dus met andere woorden --> de vachtmijt is weer terug!

Strax (na werktijd) ga ik Advocate bij de dierenarts halen, waarmee ik hem & Zazou weer ga behandelen. Advocate heeft dezelfde werkzame stof als Stronghold, maar is alleen iets goedkoper.

De wond komt zeer waarschijnlijk door een stuk kippengaas, wat aan de binnenkant met een scherpe punt uitgestoken heeft, maar dat weet ik niet zeker.

Het kan mss ook door jeuk komen, maar normaal krijgen ze van vachtmijt geen jeuk heb ik gehoord. Ik hou het iig goed in de gaten, want zodra de wond gaat verdikken, groter worden of veranderen ga ik gelijk naar de dierenarts. Nu zit er een mooie dikke korst op. Zolang Pumbaa 'm laat zitten onderneem ik verder geen actie. Even goed in de gaten houden & afwachten dus...

Ik moest dit even kwijt ;)

aangepast door Joseeke
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vachtmijt kunnen ze oplopen door een verminderde weerstand, via het hooi en stro.

Konijnen kunnen vachtmijt bij zich dragen zonder er zelfs last van te hebben.

Ik verwacht dat hij bij Pumbaa op is komen zetten door een verminderde weerstand.

Dat koude weer van afgelopen weken is hier de oorzaak van, verwacht ik.

Hij is ondertussen alweer 6 jaartjes oud, dus behoort niet meer echt tot de jongste ;)

Ik heb zowel hem als Zazou behandeld met Advocate (zelfde als Stronghold) vanavond.

Na 3 weken ga ik de behandeling herhalen & dan hoop ik dat meneertje er helemaal vanaf is :)

Zazou heeft nog nergens last van, maar uit voorzorg moet hij ook meebehandeld worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het toch eerst laten onderzoeken voordat je er vanuit gaat dat het vachtmijt is....

Pumbaa had vorig jaar precies hetzelfde en was onderzocht bij de DA.

Daar is toen vachtmijt uitgekomen.

Dit hele verhaal heb ik besproken met de DA toen ik vanmiddag de Advocate ging ophalen.

Het is dus bekend daar, dat ik deze behandeling gestart ben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kunnen binnenkonijnen ook vachtmijt krijgen?

Succes met de behandeling! Ik hoop dat hij er snel vanaf is.

Binnenkonijnen kunnen het ook krijgen ja, via de bodembedekking bijv.

Pumbaa heeft dit vorig jaar heel hardnekkig gehad.

Sindsdien hou ik zijn vacht goed in de gaten, waardoor ik er nu optijd bij ben, hoop ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uhm... ik ben niet nieuwsgierig hoor :whistle2:

1. Hoe kan je zien dat een konijn last van vachtmijt heeft?

2. Ze kunnen het dus ook hebben zonder jeuk te hebben?

3. En hoelang moet je ze nu behandelen?

Antwoorden op je vragen -->

1. Ze krijgen kale plekken en hun vacht valt met bosjes eruit. Op de kale plekjes vind je witte huidschilfertjes. Deze schilfertjes vind je ook op de haarwortels.

2. Kan, bij het ene konijn jeukt het meer dan bij de ander. Zazou had bijv. helemaal geen last van jeuk vorig jaar.

3. Het ligt eraan hoe hardnekking, hoevaak ze een behandeling nodig hebben. Sommige konijnen hebben baat bij 1 behandeling. Pumbaa heeft er vorig jaar 3 nodig gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

He, wat vervelend, hopelijk is hij er weer snel vanaf

En ja, hoe kom je er achter als ze niet krabben ofzo?

Dan krijgt je konijn op een gegeven moment kale plekjes en die je de vacht met bosjes eruit vallen.

Op deze plekjes & haarwortels vind je witte huidschilfertjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die wond is idd wel nasty. Ergens aan blijven haken zou je zo zeggen.

Dat denken wij zelf ook.

Door de drinkfles was er een gat in het kippengaas gekomen.

Hierdoor staken er scherpe randjes uit, waarvan wij dachten ze goed weggewerkt te hebben. Helaas niet dus...

Bas heeft zondag gelijk alles gecontroleerd en nu zeker alles goed weggewerkt, hopen we.

We hebben ons best gedaan en over een paar weken/maanden verhuizen de nijnen toch naar hun nieuw verblijf, waarvoor de beter & sterker gaas gekocht hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even trouwens een aanvulling, rechtstreeks van een betrouwbare bron (Loes ;))

Advocate is niet hetzelfde als Stronghold. De werkzame stof in Advocate is Imidacloprid, en in Stronghold Selamectine.

Sterker nog, Imdiacloprid is niet werkzaam tegen o.a. Cheyletiella, en laat dat nu net de meest voorkomende vachtmijt zijn bij konijnen..

Misschien handig voor in de toekomst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even trouwens een aanvulling, rechtstreeks van een betrouwbare bron (Loes ;))

Advocate is niet hetzelfde als Stronghold. De werkzame stof in Advocate is Imidacloprid, en in Stronghold Selamectine.

Sterker nog, Imdiacloprid is niet werkzaam tegen o.a. Cheyletiella, en laat dat nu net de meest voorkomende vachtmijt zijn bij konijnen..

Misschien handig voor in de toekomst.

Klopt idd! Ik heb effe gegoogeld ;)

Vorig jaar is de Advocate heel goed aangeslagen zowel bij Pumbaa als Zazou.

Vandaar dat ik dit keer weer hiervoor gekozen heb.

Mocht het dit keer niet helpen, weet ik waaraan het ligt.

Dank je wel :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ontdekte strax dat Pumbaa aan de rechterzijde ook zo'n wondje heeft.

Alleen daar zit zo'n dikke rode uitstekende korst op.

Vorig jaar had hij ook van die harde korsten op zijn huid.

Alleen waren deze wit, het leken wel een soort eeltplekken.

Ik vermoed dat de wondjes die hij nu heeft, van die opengekrabte eeltplekken zijn.

Herkent iemand van jullie dit in combinatie met vachtmijt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ondertussen ben ik erzelf achtergekomen ;)

Deze eeltplekken zijn idd ontstaan door de vachtmijt.

Daar is de vachtmijt juist gecontentreerd, vandaar de jeuk & dat hij het kapot krabt.

Mss logisch, maar ik was me gister toch wel een beetje geschrokken, want het zag er toch wel creepy uit.

Ik heb 'm gister even een lekkere kambeurt gegeven, wat meneertje kennelijk fijn vond :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .