Ga naar inhoud

Myxomatose en VHS


Veerle

Aanbevolen berichten

hallo iedereen,

Ik ben studente dierenartsassistente en ik heb als stageopdracht het bespreken van dodelijke virussen bij konijnen. Dus onder andere myxomatose en VHS. Op internet vindt men wel veel maar de details natuurlijk niet.

Wie weet meer en kan mij helpen?

Ik heb nog enkele vragen zoals: Waarom is de haas resistent? hoe werken de vaccinaties specifiek? enz...

Alle informatie is welkom,

Alvast bedankt!

Mvg, Crijns Veerle

Link naar reactie
Delen op andere sites

hazen zijn resistent omdat het virus alleen het Europees konijn ziek kan maken. Andere dieren, zoals hazen, andere wilde konijnensoorten, knaagdieren en andere zoogdieren worden er gewoonweg niet ziek van. Net als dat wij niet ziek worden van bijvoorbeeld niesziekte wat je bij katten ziet. het virus is gewoonweg niet geschikt qua bouw en/of werking om een haas ziek te maken. kijk anders hier maar even:

http://books.google.nl/books?id=xT9MWYDBIwEC&pg=PT363&lpg=PT363&dq=hare+resistance+vhd&source=bl&ots=DKR1X8L1em&sig=MSKZTa6omzbY92wNFPqdc3trNKA&hl=nl&ei=CzV-S4uDM9Hc-QaV3pHeCw&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=1&ved=0CAgQ6AEwAA#v=onepage&q=hare%20resistance%20vhd&f=false

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veerle, vind je daar geen review over in Pubmed ofzo? Over myxo en over VHS? Als je wil wil ik wel eventjes kijken voor je, ik kan aan de meeste artikels.

Ik heb er al eentje gevonden: 'Viral diseases of the rabbit' (is dan wel in het engels). Als je wil dan kan ik het eventjes voor je downloaden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij een vaccinatie krijg je een beetje van de ziekte ingespoten, zodat je lichaam antistoffen gaan maken tegen de ziekte. Als de ziekte dan heerst is het lichaam al antistoffen en heb je minder kans dat je ziek wordt.

Van de vaccinatie zelf wordt je niet ziek.

Dit artikel gaat dan wel over mensen, maar ik neem aan dat het bij dieren het zelfde werkt?

http://www.gezondheid.nl/medische-dossiers-infotxt.php?ditId=607&medischdossierID=205

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is vaccineren?

Vaccineren is een entstof (vaccin) in het lichaam inbrengen. De entstof bestaat uit dode of sterk verzwakte ziektekiemen (microben, virussen of bacteriën) of delen ervan.

Het immuunsysteem maakt antistoffen aan. Deze antistoffen blijven in het lichaam aanwezig.

Als de echte ziektekiemen je lichaam binnendringen, herkent je immuunsysteem die vlugger.

De antistoffen die je al hebt door de vaccinatie, kunnen de indringer onmiddellijk neutraliseren. Ook worden er veel sneller nieuwe antistoffen aangemaakt.

* lang leve google...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .