Ga naar inhoud

Moeder Konijn Ziek


Aileen

Aanbevolen berichten

Hallo,

Heb een rasloze dwergvos konijn van 8,5 jr en ben vanavond direct naar de dierenarts moeten gaan toen ik ontdekte dat het slecht ging met d'r. Ze lag op haar zij in het hok buiten en was erg stil voor haar doen. Ik wist meteen dat dit niet klopte. Ik tilde haar uit het hok (normaal laat zij zich nooit oppakken) en heb haar meegenomen naar de dierenarts.

De dierenarts heeft haar onderzocht en kwam tot de conclusie dat zij buikkrampen heeft (gas). Ook had ze diarree dat aan haar kont vast zat. Ze is meteen gewassen en heeft 2 injecties gehad. Een voor de buikrampen en een voor tegen de pijn.

De dierenarts liet zien dat als hij haar buik masseerde dat Konijn haar achterpoten ging strekken naar achteren.

Maar goed, Ik heb dus critical care poeder gekregen met spuitjes om haar te dwangvoeren en een vloeibare medicijn dat ik ook moet geven met een spuitje.

Ze zit nu binnen in een konijnenkooi en mij valt op dat zij haar achterpoten slecht kan gebruiken.

Ze loopt (het is meer kruipen) alsof ze niet veel kracht heeft aan haar achterpoten. Kan dit toch met gas te maken hebben? Mijn gevoel zegt dat het er niet mee te maken heeft?

Verder heeft ze thuis direct uit zichzelf gegeten en kijkt alert om haar heen. Dat vind ik een goed teken. Dus ik hoef haar in ieder geval vandaag niet te dwangvoeren. Eens kijken hoe het morgen gaat!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het medicijn wat je het meegekregen, wat is dat voor medicijn? Als haar buikje harder aanvoelt dan normaal, en je kan iets horen borrelen (dat hoeft niet want dat was bij de mijne ook niet) dan is het waarschijnlijk gas. Mijn konijntje met gas kon op het gegeven moment ook niet meer staan op zijn achterpoten, dus dat kan wel kloppen. Dus nu moet je hem alleen dat medicijn geven en masseren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het medicijn wat je het meegekregen, wat is dat voor medicijn? Als haar buikje harder aanvoelt dan normaal, en je kan iets horen borrelen (dat hoeft niet want dat was bij de mijne ook niet) dan is het waarschijnlijk gas. Mijn konijntje met gas kon op het gegeven moment ook niet meer staan op zijn achterpoten, dus dat kan wel kloppen. Dus nu moet je hem alleen dat medicijn geven en masseren?

Over masseren zei de dierenarts er niets over.

Hij had wel aan haar buik gevoeld en ook geluisterd met stethoscoop. Daarna concluseerde hij dat zij buikkrampen heeft.

Het medicijn die ik heb gekregen heet: cisaral drops

De naam komt me niet bekend voor en je weet ben al een hele tijd lid van dit forum en weet dat er vaak verkeerde medicijnen worden gegeven?

Hoop iig dat dit de goede is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Cisaral drops dat is een medicijn dat je konijn weer aan het eten maakt volgens mij ( ik weet het niet 100% zeker.. ) , ik heb hier ook nog 2 potjes staan van Cisaral drops.. ik denk dat je 2 x per dag gedurende 10 dagen haar medicijnen moet geven ?

8.5 jaar is ook een goeie leeftijd.. hoe zwaar is je konijn ? hoeveel centiliter moet je geven aan je nijn ?

Sterkte !!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Cisaral drops dat is een medicijn dat je konijn weer aan het eten maakt volgens mij ( ik weet het niet 100% zeker.. ) , ik heb hier ook nog 2 potjes staan van Cisaral drops.. ik denk dat je 2 x per dag gedurende 10 dagen haar medicijnen moet geven ?

8.5 jaar is ook een goeie leeftijd.. hoe zwaar is je konijn ? hoeveel centiliter moet je geven aan je nijn ?

Sterkte !!

ik moet het 2x daags 0,5 ml geven. en dit 5 a 6 dagen blijven geven (staat op het stickertje) maar de dierenarts vertelde dat ik ermee kan stoppen als zij goed eet en goed keutelt.

Ze weegt ongeveer 1 kilo (maar niet meer) en is een smalle konijn.

Ja 8,5 jaar is ook al best oud, en vanavond toen ik haar zo zag liggen dacht ik dat ze het niet ging redden. Ze is in haar hele leven nog nooit ziek geweest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee ciseral drops is om de darmen te stimuleren. Pijnstilling zorgt ervoor dat je konijn eet meestal. Maar bedoel je dat je vaak verkeerde medicijnen meekreeg? Mijn konijn met gas kreeg antibiotica ook.. is je dierenarts wel konijnkundig, en zo niet, waarom stap je niet over op een konijnkundige?

Nee ik heb nooit verkeerde medicijnen mee gekregen, maar ik bedoelde ermee dat ik vaak op het forum las dat anderen wel eens vaker verkeerde medicijnen mee kregen vandaar dat ik hier vroeg of ik een goede heb (je weet maar nooit?). Voor alle zekerheid.

Ik heb bij dat dierenkliniek alleen maar positieve ervaringen en ja deze is konijnkundige dierenarts is want de afgelopen jaren hebben ze ons goed geholpen met de konijnen en ook alle vragen die ik in het begin stelde over de konijnen klopten allemaal.

Alleen met buikkrampen enz heb ik nog niet eerder meegemaakt bij me konijnen.

aangepast door Aileen
Link naar reactie
Delen op andere sites

ze weegt 1 kilo, en je moet haar 0.5 geven ?

dat is best veel mijn Zwerver ( 1.75 ) moet ook 0.5..

mm, en de dagen is minder dan wat ik moet doen..

ik zou als ik jou was wel gwn door gaan die dagen,, ook al stopt ze.

voor de zekerheid ;)

Ik zal haar morgenvroeg, voor dat ik dat medicijn ga geven voor zekerheid eens wegen.

Op het doosje staat iig 0,25 tot 0,5ml per kg lichaamsgewicht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk meteen aan E. Cuniculi als ik dit lees.

1 van de syptomen is onder andere het stilvallen van de darmen.

Hou heel scherp in de gaten of ze weer normaal kan bewegen als de pijn weg is. Is dit niet het geval zou ik zelf heel hard terug gaan naar de DA omdat ik dan bang zou zijn dat het E. Cuniculi zou zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

daar was ik er eerst ook bang voor, maar ze valt niet om ofzo.

Konijn heeft vandaag netjes gekeutelt en gegeten. Dus geen plakpoep meer :) en dwangvoeren is gelukkig niet nodig. Het gaat de betere kant op met haar. Ook haar achterpoten zijn weer steviger. Nog niet zoals het moet, maar ze is in ieder geval al weer bijna helemaal de oude!

Vandaag nog dat medicijn gegeven en straks weer.

Ze kan zich ook weer wassen en krabben (nog niet helemaal vanouds, kost haar nu nog even wat moeite) en kranten slopen :) Ben trots op me meisje!

Straks gaat ze verhuizen naar de bijkeuken, daar is geen verwarming. Ze is aangesterkt en kan nu weer aan de kou wennen na 16 uur binnen hebben gezeten. Ze verblijft daar totdat ik 100% zekerheid heb dat ze helemaal beter is.

Ze heeft alleen nog niet echt rond gelopen, helaas! Ze is erg bang binnen en durft niet uit haar kooi te komen. Ze zit nu ook zielig in de hoek. Maar ja, dat heeft ze altijd al gehad als ze binnen moest zitten, dus dat is oud nieuws voor ons ;)

Als het morgen nog beter gaat, dan laat ik haar buiten rond lopen dan kan ik ook beter zien hoe ze haar achterpoten gebruikt.

Ik doe dit liever niet nu, want ze laat zich niet pakken en wil niet onnodig stress veroorzaken bij haar. Dit is al erg genoeg voor d'r.

Wat ben ik trots op d'r!! Op die leeftijd ziek en dan nog opknappen! De dierenarts vertelde dat hij denkt dat het wel goed zou komen omdat we er op tijd bij waren. Hij zei zelf ook al dat konijnen niet veel kunnen hebben en daarom juist belangrijk is om niet af te wachten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oja, Breezer is vanmiddag 1 uurtje binnen geweest en hij wist Konijn te opvrolijken. Ze werd levendiger en wilde hem gaan wassen, kroop over hem heen zoals ze altijd deed en sliepen naast elkaar!!

Helaas is de kooi maar 1 meter, veel te klein dus!! Maar dat gebruiken we ook alleen in spoedgevallen. Breezer past er dus niet in, want als ie languit ligt dan neemt ie d ehele kooi al in beslag! Dus hij is weer naar buiten, beter voor hem. Het moet maar even zo.

Af en toe laat ik die 2 bij elkaar komen zodat ze elkaar blijven kennen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijn loopt nu los in de tuin. Ze ging meteen rond rennen omdat ze zich op haar gemak voelt in haar eigen tuin. Ze liep/rende wel alsof ze een beetje dronken is. Een beetje wankel dus.

Maar ze is al 2 uurtjes los en ze is nu nog minder wankel. In eerste instantie denk je dat alles weer heel normaal is maar door goed te kijken zie je toch dat het nog niet helemaal 100% is.

Ik ben alleen aan het twijfelen of ik haar vannacht gewoon buiten kan laten in de ren en het hok, samen met Breezer uiteraard! Want Konijn voelt zich dan wel op haar gemak omdat dit haar vertouwde omgeving is.

Ik moet haar vanavond, rond 11 nog dat medicijn geven, maar ben alleen bang dat ik haar dan niet te pakken krijg. Het hok is ook onpraktisch, dus zo een dat je een konijn niet ff snel kan pakken.

Ik denk nog na, heb nog even de tijd :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoewel ik ook altijd vrij snel geneigd ben te denken aan EC bij dergelijke symptomen, denk ik dat dat hier niet het geval is. Raffi had laatst ook verkeerde groente gegeten, had last van gas als gevolg en hij kon zijn achterpootjes toen ook minder goed gebruiken. Steeds strekken en 'flapperen' ermee. Mogelijk heeft dit iets met de pijn te maken? Zich niet echt lekker en sterk genoeg voelen om vrolijk rond te hupsen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoewel ik ook altijd vrij snel geneigd ben te denken aan EC bij dergelijke symptomen, denk ik dat dat hier niet het geval is. Raffi had laatst ook verkeerde groente gegeten, had last van gas als gevolg en hij kon zijn achterpootjes toen ook minder goed gebruiken. Steeds strekken en 'flapperen' ermee. Mogelijk heeft dit iets met de pijn te maken? Zich niet echt lekker en sterk genoeg voelen om vrolijk rond te hupsen?

Hoi "snoef" ;)

Dat is ook wat de dierenarts zei. Ik kon eerst niet de link brengen met gas en zwakke achterpoten?? Maar goed, ben er van uit gegaan dat het wel zo kan zijn. Want de dierenkliniek weten veel over de konijnen. Hij zei ook als hij haar buik masseerde dan "gleden" de achterpoten naar achteren. Heeft met pijn te maken zei de dierenarts.

Maar goed, nadat ze 2 spuiten heeft gehad is het ook wat minder geworden en iedere dag gaat het ook steeds beter. EC is het idd niet, want de klachten (op zwakke achterpoten na) lijken daar niet op.

Maar goed, hoe het vandaag ging durf ik nu met 99% zekerheid zeggen dat het goed komt :)

Heb besloten om haar nog in de berging te houden. Zo kan ik haar beter pakken. Dus beter zo! morgen middag kan ze weer de hele middag samen met breezer buiten rond hupsen.

thnx voor je antwoord :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .