Ga naar inhoud

Pasteurella bij Christo en Josefien


heidi-77

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ondanks de vele topics maak ik toch even een topic aan over mijn 2 konijnen met pasteurella, niet zozeer omdat ik veel wil weten, maar meer om te kijken naar welke behandelmethodes jullie kennen.

Josefien is enkele weken geleden behandeld tegen pasteurella, enkel hebben de enrofloxoral drops niet het gewenste effect gehad....

Vandaag een bezoekje gebracht aan de dierenarts, de dierenarts denkt toch aan chronische pasteurella, aangezien de enrofloxoral drops niet werkten bij Josefien. Christo heeft er duidelijk ook last van en daarom wil de dierenarts dat ik nu ga behandelen met penicilline, Penstrep-ject. Dit moet ik de komende 14 dagen zowel bij Josefien als Christo injecteren.

De DA vertelde me dat er risico's aanzitten, maar dat dit de enige optie is als enrofloxoral niet werkt. Ook zei ze me dat de medicijnen niet ingenomen mogen worden via de mond, aangezien dat dodelijk kan zijn voor de konijnen, maar het wel gewoon kan met injecteren, aangezien het dan niet in het maag-darmkanaal komt. Dit is ook de reden waarom penicilline volgens haar bijna niet op konijnen wordt gebruikt en ook dat om deze reden de bacterie niet resistent kan zijn.

Bij de dierenarts heb ik moeten oefenen met injecteren, zodat de ze me alles haarfijn kon uitleggen en kon zien hoe ik het deed, ze had een speciaal water in het spuitje gedaan en daarmee heb ik geoefend. Zometeen ga ik de eerste dosering doen.

Christo krijgt 1x daags 0,45 ml (weegt 2,265 kg)

Josefien krijgt 1x daags 0,50 ml (weegt 2,57 kg)

Voor zover de huidige behandeling van mijn schatjes, over 2 weken moeten ze weer op controle.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn eerste nijn heeft ook baytrill gehad, maar goed, dat heeft ook niet veel zoden aan de dijk gezet hoor. Uiteindelijk bleef het toch steeds terugkomen, als hij maar een beetje stress had ofzo, was hij weer ziek. En uiteindelijk zat het ook in zijn hersenen enzo. na 5 jaar vechten is hij overleden, maar er zijn ook echt wel konijnen die heel oud worden met chronische snot hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het verhaal in mijn weblog had je volgens mij al gelezen? Daar staan alle medicijnen in die Nijn destijds gehad heeft;

- Doxoral (AB), ongeveer 4 of 5 weken

- Duplocilline (ook een vorm van peniciline, moet inderdaad ook geinjecteerd worden om dezelfde reden), ongeveer 2 maanden

- Enrofloxoral (AB), tijdens de laatste 2 weken van de duplocilline behandeling

Daarnaast kreeg hij neusdruppels (rhinigenta) en ook een tijdje oogdruppels (Gentapolycort)

Ik heb hem zelf nooit geinjecteerd, mijn vriend deed dit altijd, maar hij zei ook dat dit op zich prima ging.

Het is zo'n vreselijke ziekte, zo moeilijk te behandelen... Hopelijk zijn je konijnen er nu snel vanaf!

Hier is Nijn na ruim 1 jaar gelukkig nog steeds helemaal in orde en is het niet meer teruggekomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier helaas ook 2 nijnen met chronisch snot (de binnenkonijnen).

We hebben ook van alles geprobeerd:

Doxoral, enrofloxoral, duplo spuiten, 2x daags neus uitspoelen met zoutoplossing.

Eerst een aantal kuurtjes doxoral geprobeerd.

Daarna met duplo begonnen. Duplo hebben we heel lang om de dag gespoten, tijdens de duplo ook een aantal weken doxoral gegeven en 2x per dag neus spuiten maar zodra we stopten kwam het altijd weer terug.

Nu gaat het heel wisselend, de ene keer hebben ze nergens last van en de andere keer zitten ze helemaal vol. We geven ze nu als het te erg word af en toe een kuurtje doxoral en daarnaast neus spuiten maar vaak is het niet nodig.

Ik hoop ook dat ze nog lang bij ons mogen blijven want ze zijn nog hartstikke jong (2 en in mei 2 jaar).

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Laura, klopt die had ik al helemaal door zitten spitten.

Ik hoop dat het snel beter gaat, tis nu niet dat ze continue benauwd zijn, maar hoor ze regelmatig piepen en dan hebben ze ook een nat neusje. De leeftijd weet ik niet van de 2 het zijn alletwee konijnen van de straat!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi, ik spuit (met injectienaald) nu mijn ene konijn al een paar weken met duplucilline voor snot/niezen (als gevolg van pasteurella) De ander is er met 3 maanden lang 2 keer per dag baytril (volgens mij zelfde als enrofloxoral) van af gekomen. Bij het konijn wat nu duplocilline krijgt wordt het nu gelukkig steeds minder, terwijl ze wel in erg slechte conditie is. Nog even volhouden dus. Mijn vorige konijn heeft ook 2 keer flink snot gehad door pasteurella en daarna zelf abcesvorming, maar dit is uiteindelijk ook goed gekomen. Alleen kan het soms echt flink lang duren, daar ben ik wel achter gekomen. Een paar weekjes is nog niks... De aanhouder wint. Succes ermee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toevallig vandaag een artikel gelezen door een dierenarts geschreven met verschillende medicijnen en hoe goed het werk en hoe je het moet gebruiken.

Informatie komt uit het kleindier magazine, nr. 2 van 2010.

De behandelduur moet 30-50% zijn van de tijd dat het konijn snot heeft. (Stel konijn heeft het 4 maanden, dan moet je 2 maanden behandelen).

Enrofloxacine (bijvoorbeeld baytril), wordt oraal gegeven.

Voordelen: veilig voor konijnen.

Nadelen: Duur en werkt niet 100% tegen snot.

Penicilline (bijvoorbeeld duplocilline).

Mag niet oraal worden gegeven, wordt per injectie gegeven.

Voordeel: Goedkoop, hoeft niet dagelijks gegeven te worden (om de dag). Zeer effectief tegen snot.

Nadeel: Konijnen kunnen stoppen met eten en kan (zelden) dodelijk zijn.

Tetracycline's (bijvoorbeeld doxoral)

Door drinkwater helpt het niet, per injectie wel goed werkzaam tegen snot

Voordelen: goedkoop en veilig voor konijnen.

Nadelen: Niet duidelijk hoe vaak het bij konijnen gegeven moet worden. Bij andere dieren is dit eens in de 3 dagen, waarschijnlijk kan bij konijnen hetzelfde aanhouden worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm ik zit even in de stress,

vind net het volgende in de kooi:

P1050304.JPG

Ik weet dat het van Josefien is, zij heeft rood bij haar poepgat zitten....

Ook zijn de keutels lichter (volgens mij van Christo):

P1050305.JPG

Heb de dierenarts net gebeld, die is nu de andere DA aan het bellen en belt me zo terug.... vind het wel eng zo. Had vanochtend al gebeld omdat ze minder eten.... ik maak me zorgen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aangezien ik het niet vertrouwde, vond dat er teveel bloed lag, ben ik dus meteen naar de DA gegaan. Wat bleek bij de DA was haar kontje mooi schoon, maar haar urineweg was bloeddoorlopen en pijnlijk.

Het lijkt er dus op dat Josefien een blaasontsteking erbij heeft. Heb dan nu ook Metacam gekregen en moet maandag terug op controle en dan gaan we een foto maken van haar blaas om te kijken of er een blaassteen zit. Gelukkig zijn het de darmen niet, dus nu moet ik wel blijven spuiten.

Het middel wat ik nu geef, Penstrep-ject werkt 24 uur, dus moet volgens de DA echt elke dag op een vast tijdstip.

De dierenarts die me nu hielp heeft ook alles overlegd met de konijnkundige DA van de praktijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat vrij goed met de kleintjes, ik hoor ze nu bijna niet meer piepen met ademhalen, dus ik denk dat de medicijnen hun werk doen. Josefien pakt de metacam ook goed en beide eten inmiddels ook weer beter, daar ben ik ook blij om.

Het spuiten gaat vrij goed, Christo is opstandig en wil mij steeds bijten zodra ik hem ga spuiten, maar daar hebben we de oplossing voor gevonden, hij mag op een wilgentakje bijten. Josefien spuiten gaat heel makkelijk, we zetten haar op tafel, pakken het nekvel, spuit erin en klaar. Hebben er nu ruim een week opzitten, moeten nog spuiten tot en met dinsdag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een update...

Na 2 weken injecteren is de Pasteurella nog niet over, met name bij Christo is het niet over. Hij heeft een rood neusje, ademt snel en je ziet zn neusvleugeltjes ook helemaal flapperen. We gaan dan nog 2 weken door. Dit ook om resistentie tegen de medicijnen te voorkomen. Dus nu mag ik ze nog 2 weken plagen....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .