Ga naar inhoud

Heel veel eten..?


Numenor

Aanbevolen berichten

Hallo,

Mijn konijn Muffin (nog geen half jaar) weegt 1,5 kilo en krijgt nu deels SS en deels biks. De biks is bijna op en dan ga ik overstappen op alleen SS (misschien af en toe wat gemengd voer ter variatie). Volgens de 'richtlijn' zou ik Muffin dagelijks bijvoorbeeld 20 gram biks moeten geven en zo'n 10 gram SS. Op dit moment voer ik hem alleen twee (!!) keer zoveel, 's ochtends krijgt hij 20+10 en 's avonds ook. Ik ben hem meer gaan voeren naar mate hij wel gewoon steeds alles op at, óók zijn BDK's en zijn hooi. Daarnaast krijgt hij soms nog wel eens wat SS extra. Muffin krijgt nu dus eigenlijk voer voor een lichaamsgewicht van bijna 4 kilo. Het gaat hier om een konijn net een slagje groter dan een dwergkonijn, en hij is absoluut niet dik.

Is het goed om dit te blijven aanhouden, mits hij alles op eet of moet ik echt gaan minderen in hoeveelheden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Krijgt Muffin ook groenvoer? Dat is van invloed op de hoeveelheid biks die je kan geven. Hij zit natuurlijk nu wel op een leeftijd dat hij aardig uitgegroeid raakt, dus ik zou in ieder geval zijn gewicht in de gaten houden.

Er zijn gezondere manieren om je konijn wat variatie in zijn eten te geven dan gemengd voer, keuze genoeg uit groentes die geschikt zijn om te geven. (natuurlijk wel altijd op verantwoorde wijze geven.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij krijgt ook wel eens groen, ja, maar hij is nog niet zo oud en dit mochten we pas na een paar maanden op gaan bouwen. Zijn gewicht houden we wel in de gaten, ook of hij dik wordt, maar dat wordt hij niet. Misschien wel een idee om hem meer groen te gaan geven.

Ik ken de nadelen (en vooroordelen) van gemengd voer. Ben zelf van mening dat gemengd voer op zijn tijd geen kwaad kan i.v.m. eiwitten die toch nodig zijn voor de celbouw.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .