Ga naar inhoud

Snel castreren schadelijk?


dorah

Aanbevolen berichten

Hoi, ik lees bijna overal dat castreren van 'n rammetje het beste is na pas 6 mnd., maar lees soms ook dat het al na 3 mnd kan.

Ik weet dat eerst de balletjes moeten zijn ingedaald, maar zodra dit het geval is, vraag ik me af of het dan toch beter zou zijn 'n half jaar te wachten, of dat het konijn er verder geen schade van ondervindt als je het eerder laat doen.

Ook raadde de DA mij aan om naderhand 6 weken te wachten, maar hier op BB las ik dat 2 wkn ook voldoende is.

Ik doe alles het liefst zo snel mogelijk, omdat ze dan bij elkaar kunnen.. kan dat problemen geven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De meningen lopen daar, net als bij veel andere onderwerpen trouwens, nog al uiteen. zo zou je bij een hond moeten wachten totdat ze een keer loops is geweest voordat je ze laat steraliseren. Maar er is nu weer onderzoek dat dat niks uit maakt.

Een rede om later te castreren is bv dat ze dan volledig zouden volgroeien, maar volgens mijn DA maakt het niet zoveel uit. Voor de narcose is het beter als ze iets ouder zijn, maar ze krijgen bij een castratie meestal lang niet zoveel narcose als bij een echte operatie. Ik laat ze helpen als ik balletjes vind, dat is gemiddeld tussen de 16 en 20 weken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat van dat groeien klopt wel een beetje. de ballen scheiden namelijk ook hormonen af, onder andere groeihormoon. maar wanneer de ballen verwijderd worden nemen andere hormoonklieren dit gedeeltelijk over, dus het zal nauwelijks iets schelen qua groeien. en zelfs als het wel scheelt, is dat niet schadelijk voor de gezondheid van je dieren.

overige nadelige effecten weet ik verder niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn dierenarts heeft me ook aangeraden om minimaal 4 weken te wachten om gecastreerde mannen bij de dames te zetten.

Ik volg het advies gewoon op. Wil geen risico lopen op weer een nestje. (zijn begonnen met 2 konijnen, hebben er nu 5)

Ikzelf ben van mening dat je het beste kan wachten tot het konijn volwassen is. Bij mijn mannen was het erg goed te merken. Ze schoppen hun hok open om bij een vrouwtje te komen. (maandag gaan alle ballen eraf, de jongste is nu 5 maanden)

Sterkte met je beslissing.

Groetjes

Addie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerst werd idd geadviseerd om rammetjes te castreren rond de 6 maanden, als ze zowat uitgegroeid zijn.

Te vroeg castreren zou idd gevolgen kunnen hebben voor de verdere ontwikkeling, maar deze info blijkt ondertussen achterhaalt te zijn.

Ze zijn er achtergekomen dat het helemaal geen kwaad kan om je konijn gelijk te laten castreren, zodra de balletjes zijn ingedaald.

Over een aantal weken haal ik 2 x-FH's.

Zodra hun balletjes zijn ingedaald worden ze gecastreerd, waarna ze gezellig bij mij komen wonen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn rammetje is gecastreert met 11 weken, maar dat had een reden. Ik zal zo even een link plaatsen waar je dat kunt lezen.

Hoewel ik het heel spannend vond is hij er toch goed uitgekomen, en hij groeit ook nog steeds prima:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De ballen hoeven eigenlijk zelfs niet ingedaald te zijn, die kunnen ook met een speciaal instrument verwijderd worden. Maar een konijn is pas vruchtbaar vanaf dat moment, dus voordien heeft het weinig nut. Merlot is met 12 weken geholpen en bij hem waren ze gedeeltelijk ingedaald. Merlot heeft trouwens duidelijk een breder hoofd dan Clicquot, kijk maar eens op mijn profielfoto, vermits dat tweelingen zijn, kan je duidelijk vergelijken. Geen twijfel mogelijk wie de ram is.

Het enige nadeel wat Merlot er aan heeft overgehouden is dat hij de voorkant van de achterkant niet kan onderscheiden ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn ervaring is dat evt.nabloedingen vele malen minder is bij rammen die op jonge leeftijd gecastreerd worden. Wij casteren gemiddeld 5 rammen per week.

De echte volwassen rammen hebben wat stuggere testikels en al veel meer bloedvaten rondom dit gebied. dit omdat ze dus al sexueel actief zijn.

Ook herstellen de jongere rammen snellen van de narcose.

Wij houden 4 weken aan na de castratie, dit om zeker te weten dat er niets meer kan gebeuren, nazoeken op internet, op voor mij, betrouwbare sites levert ook dit advies op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik geloof ook wel dat dat al kan hoor met 2 weken...maar ik denk ook wel dat het per ram een beetje verschilt..sommige zijn namelijk sneller geslachtsrijp, wij kunnen vanuit de praktijk natuurlijk geen enkel risico lopen dus qua veiligheid houden wij 4 weken aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onze ram wordt maandag geholpen, advies is 2/3 weken...

maar als ik dit allemaal lees vraag ik me af wat het nou werkelijk is??

Ik zet er een dame bij van 8 weken, en Cooper zou dan 2 weken "geholpen zijn...

wat moet ik nou?

Twee weken is veilig, een ram ischijnt na enkele dagen al niet meer vruchtbaar te zijn, maar de extra tijd wordt ook aangehouden om de ram te laten herstellen en om de hormonen wat uit te laten razen.

Echter zou ik adviseren om Cooper niet direct te koppelen met een konijntje van 8 weken. Het is beter voor het jonge konijntje om te wachten tot ze 4 maanden is. Ze is dan beter is staat zich te verweren tegen het rijden en beter bestand tegen de stress die een koppeling met zich mee brengt.

aangepast door Laura1984
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh was ik even vergeten van dit forum...

De 1 zegt dit de ander dat en dan weet je het niet meer...

Toen ik mini kocht scheen dat ook niet te kunnen, maar ging prima! ze hebben heel veel ruimte dus het kleintje kan weg komen als ze wil, mini deed dat ook maar zocht voornamelijk Cooper op om bij hem te liggen...we hebben ze nooit zien rijden!!

Cooper is een Franse dus een joekel en Mini een kleintje die met 7 weken bij ons kwam...en niks geen problemen gehad..

Vroeger hadden we ook konijnen thuis en ook nooit problemen gehad..

Mij gaat deze vraag dus puur om wanneer ze niet meer vruchtbaar zijn......dus na 2 weken is het ergste geweest...dat wilde ik weten en dan kan gewoon zijn dochter komen als ze oud genoeg is om het nest te verlaten...

Dankjewel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh was ik even vergeten van dit forum...

De 1 zegt dit de ander dat en dan weet je het niet meer...

van dit forum?? Denk dat over het algemeen iedereen wel redelijk op een lijn zit hoor, meestal wel in ieder geval.. neem eens een kijkje op bv.bokt.nl, daar zegt iedereen wat anders en gaat het er zeker niet zo vriendelijk aan toe dan hier...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .