Ga naar inhoud

Elkaars wond likken?


heuhj

Aanbevolen berichten

We hebben sinds een aantal weken een tweede konijn. Het gaat best goed, ze zijn heel lief samen in de kooi, spelen veel met elkaar en wassen elkaar al regelmatig. Maar een week geleden hadden ze ineens een flink gevecht. Even later zaten ze alweer rustig bij elkaar alsof er niets aan de hand was.

Een paar dagen geleden ontdekten we bij het nieuwe konijn een flinke snee. Er zat geen bloed , maar het leek wel een snee die eigenlijk gehecht had moeten worden, maar nu al dicht is met een soort open wond als gevolg (zie foto)

dsc0550h.th.jpg

Nu zit het andere konijn steeds aan de wond te likken, en toen we vandaag de wond bekeken zat er een beetje bloed aan. Is dat likken slecht voor de wond? Kans op ontstekingen?

Na het weekend sowieso maar even langs een dierenarts, lijkt ons wel verstandig.

aangepast door heuhj
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 vrouwtjes, de ene 4 maanden, de andere is bijna 3 maanden oud. Zijn niet gesteriliseerd.

Het konijn lijkt het niet altijd even fijn te vinden als er aan de wond wordt gelikt. Oja, de wond bevind zich ongeveeer bij het rechterachterpootje. Misschien beter om ze tijdelijk apart te zetten?

aangepast door heuhj
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn geen zusjes dus? Kan zijn dat ze af en toe ruzie hebben omdat de hormonen gaan werken. Ik ben een beetje voorzichtig met apart doen, want soms gaat 1 dan het hok als territorium zien en ziet de ander als deze er weer bij gezet wordt als indringer.

Castreren wil wel helpen. Maar om dat nu direct te doen lijkt me niet nodig. Likken is een teken om te zeggen dat ze de ander lief vinden, dus niet slecht bedoeld. Als de ander echter likt als de wond open is/gaat kan dat zorgen voor bacteriën in de wond.

Ik zou even naar de DA bellen om te overleggen wat wijsheid is. Je kunt misschien hun hok even verdelen in 2 stukken door gaas ertussen te doen. Dan kunnen ze elkaat wel zien, ruiken en aanraken maar krijgt het konijn met de wond even rust. En kan de wond helen. Dit gaat vaak snel hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toevallig heb ik hetzelfde probleem. Ik ga maandag de dierenarts bellen.

Mijn rammetje wast mijn voedster erg vaak. Heel erg lief. Maar nu zag ik laatst dat hij haar ook kleine beetje gaf op haar hoofdje. Niet agressief ofzo, het leken wel een soort liefdesbeetjes. Ik wist niet zo goed wat ik moest doen. Ingrijpen of niet?

Want mijn voedster heeft een hele dikke vacht en ze leek het niet erg te vinden want ze ging niet weg.

Maar nu zag ik vandaag dat ze een wondje op haar hoofd heeft.

Mijn rammetje wast haar nog steeds en ook op haar hoofdje. Het lijkt mij niet dat het wondje nu makkelijk gaat helen. En wat nou als hij haar weer van die beetjes geeft?

Dus ik ga maandag de dierenarts bellen want ik weet ook niet goed hoe ik dit aan moet pakken. Verder is mijn voedster even fit en vrolijks als anders.

Als ik mijn dierenarts heb gesproken, zet ik het antwoord ook hier op het forum.

Succes ermee!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zojuist mijn dierenarts gebeld en het probleem voorgelegd. Zij vond het erg sneu om ze uit elkaar te halen. En stelde daarom voor om het nog een 3-4 weken aan te zien. De wond mocht niet groter worden!

aar zolang de wond er schoon en uitziet en niet erger wordt wil ze het nog even aanzien. Misschien geneest de wond minder snel maar wel goed.

Dus dit ga ik doen. Het is een beetje moeilijk maar ik wil het wel op deze manier proberen. Want ook ik vind het zielig om ze uit elkaar te halen als het misschien ook op deze manier werkt. Dus ik ga ik dit proberen.

Ik hoop dat dit ook voor jou werkt heuhj. De wond van mijn konijn is ongeveer 1cm2.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .