Ga naar inhoud

Castratie Nijntje


Choco en Nijntje

Aanbevolen berichten

Al wat beter denk ik...

Ze heeft gisterenavond een beetje dwangvoer onder protest toch binnen gekregen, maar na 5 minuten viel ze bijna in 't slaap waar ze zat.

Nu ziet ze er heel wat levendiger en alerter uit dan gisteren en ze laat zich ook niet meer zo zwaar doorzakken als je haar oppakt.

Ik heb haar vanochtend Metacam gegeven en dat heeft ze braaf en vrij enthousiast opgelikt.

Als ik haar eten voor hou neemt ze nog niets aan, maar ik denk dat ik haar net betrapt heb op het eten van hooi. Ik zag haar tandjes malen...

Ik heb ook de eerste keuteltjes gezien.

Ben er nu toch al iets geruster in dan gisterenavond, maar ik hou haar nauwlettend in het oog. :yes:

Oh ja, als we haar nu aaien begint ze echt te knarssetanden, dat is toch ook een goed teken niet ? Als het van de pijn zou zijn zou ze dat toch constant doen ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat goed met Nijntje, ben best trots op haar !

Ik had haar gisterenmiddag in de garage gezet omdat ik het gevoel had dat ze door de warmte binnen zo loom was, in de garage was ze onmiddellijk wat vinniger. Ze zit daar ook heel wat rustiger, binnen hebben we nl 2 mannetjes parkieten en die kwetteren vanaf ze wakker zijn tot het licht uit gaat 's avonds... :mdr:

Gisteren begon ze na de kervel toch ook wat andijvie en hooi en stro te eten.

Gelukkig is Nijntje een goede eter en ik had op voorhand al bedacht dat als ze eetprobleempjes zou hebben dat kervel dan wel de truc zou zijn... :mdr:

Tegen de avond zagen we haar wel terug knarssetanden wat toch echt op pijn leek, we hebben haar voor de zekerheid nog wat Metacam gegeven.

Nadien at ze steeds meer, wel veel stro (?), maar je ziet haar echt vooruit gaan.

Ze keutelt ook steeds meer, ik denk dat we het ergste gehad hebben. :yipi:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nijntje eet terug alles wat we haar voorschotelen.

Haar wonde ziet er heel goed, maar ze heeft duidelijk nog wat pijn.

Eenmaal per dag Metacam zoals de DA voorschreef is blijkbaar toch te weinig...

Fijn dat ze het zo goed doet.

Aan wat merk je precies dat ze pijn heeft?

Metacam wordt idd meestal 2 maal daags gegeven bij konijnen.

Het is nog steeds niet duidelijk hoelang het precies werkt bij konijnen en het wordt daarom in sommige gevallen zelfs vaker dan 2x per dag gegeven.

Het is wel zo dat er sinds een tijdje door sommige konijnkundige DA'en bekeken wordt hoe konijnen reageren op 1 hoge dosis per 24u.

Als je even kan zeggen hoeveel Nijntje weeft, welke dosis je moet geven en welke metacam je hebt (hond of kat). Dan kijk ik even of ik je verder kan helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nijntje weegt zo'n 2,4 kg, ze krijgt 2,4 ml Metacam voor honden, normaal 1x/dag 's ochtends.

Het is enkel tegen de avond dat we denken dat ze pijn heeft.

Ze ligt dan rustig, maar wel te knarssetanden en heeft dan de oogjes half gesloten.

Haar keutels zijn nu terug de normale grootte en hoeveelheid denk ik.

Kunnen we dan stoppen met de Cisaral ?

Bij de Cisaral begint ze serieus tegen te werken, vindt ze blijkbaar niet zo lekker als de Metacam... :mdr:

Weet ook nog niet goed hoe en wanneer ze terug naar buiten kan met dit weer...

aangepast door Choco en Nijntje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nijntje weegt zo'n 2,4 kg, ze krijgt 2,4 ml Metacam voor honden, normaal 1x/dag 's ochtends.

Het is enkel tegen de avond dat we denken dat ze pijn heeft.

Ze ligt dan rustig, maar wel te knarssetanden en heeft dan de oogjes half gesloten.

Haar keutels zijn nu terug de normale grootte en hoeveelheid denk ik.

Kunnen we dan stoppen met de Cisaral ?

Bij de Cisaral begint ze serieus tegen te werken, vindt ze blijkbaar niet zo lekker als de Metacam... :mdr:

Weet ook nog niet goed hoe en wanneer ze terug naar buiten kan met dit weer...

2.4 ml?!

Ben je echt zeker dat je die voor honden hebt... dus die met een concentratie van 1.5mg/ml?

Van wie heb je die dosering gekregen? Hij is namelijk extreem hoog...

Als het de Metacam voor katten was, zat je al een de hoogste dosering... nu is hij nog eens 3x zo hoog. Ik kan het dus niet goed plaatsen..

Cisaral kan je best rustig afbouwen. Ik weet niet hoeveel keer je per dag geeft, maar dat dus telkens verminderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2.4 ml?!

Ben je echt zeker dat je die voor honden hebt... dus die met een concentratie van 1.5mg/ml?

Sorry, klopt inderdaad niet... :$

We hebben zo'n smal spuitje meegekregen van het merk Metacam en daar moeten we de vloeistof in optrekken tot 2,4 kg (kilogram klinkt nu ook wel raar :mdr:).

Maar hier bedoelen ze natuurlijk het gewicht van je huisdier mee...

Cisaral was dan weer 1 ml, 3x daags.

aangepast door Choco en Nijntje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat fijn dat het al weer veel beter gaat met je konijn! Spannend is dat he! Had ik ook bij mijn konijn, maar het belangrijkste is dat ze keutelen en dat je ze goed warm houdt en goed pijnstilling geven hoor! Want als het uitgewerkt is en ze hebben nog pijn dan gaan ze ook weer slechter eten en kom je heel snel in een negatieve spiraal. Zeker met de huidige wind en vorst lekker in die garage van 16C houden! Na zo'n ingreep hebben ze even minder energie, omdat heel veel energie naar de wondheling gaat. Wat ook helpt en waar ze vaak gek op zijn bv zijn peterselie, brandnetelblad en smalle weegbree. www.baroen.nl

Zie hieronder.

Succes! groet Cecile.

Aardbeiblad helpt bij het stoppen van diarree.

Agrimonie werkt samentrekkend, ontstekingremmend en heeft versterkende eigenschappen. Het kan bijvoorbeeld gebruikt worden bij diarree en dysenterie (bloeddiarree), maar ook bij leverstoornissen. De plant bevat ijzer, vitamine B en K. Het is ook een diureticum (een urineproductie bevorderend middel).

Basilicum heeft onder andere de volgende eigenschappen: urinedrijvend, koortsverlagend, kalmerend, bacteriologisch, ontsmettend, schimmelwerend en krampstillend.

Het kan medicinaal gegeven worden, maar ook als tussendoortje naast de hoofdvoeding

Berkenblad

De inhoudstoffen van berkenblad zijn: Flavonoïden, etherische olie, bitterstoffen, looizuur, saponine en vitamine C.

Te gebruiken als thee om de urinewegen te spoelen bij bacteriële - en ontstekingsziekten van de urinewegen. Maar ook bij niergruis en kleine blaasstenen.

Bladselderij werkt kalmerend en bloedzuiverend. Het stimuleert de spijsvertering en het bevordert het urineren. Het stimuleert de melkproductie en helpt bij gewrichtsontsteking, nier-, blaas- en galstenen. Heerlijk aromatisch kruid

Braamblad werkt stoppend bij lichte diarree, werkt helend bij ontstoken slijmvliezen en het reinigt het bloed. Bevat stekeltjes.

Dille is een heerlijk aromatisch kruid en helpt bij overtollige darmgassen en andere spijsverteringsproblemen. Het werkt eetlustopwekkend, krampoplossend en versterkt het immuunsysteem. Is rijk aan vitamine C.

Driekleurig viooltje kan helpen bij darmontsteking en bij problemen aan de luchtwegen. Het heeft een bloedreinigende werking.

Duizendblad werkt samentrekkend en wordt uitwendig gebruikt bij huidontstekingen. Tevens kan de plant worden gebruikt bij blaasontsteking en helpt bij spijsverteringsstoornissen, doordat het de galaanmaak bevordert en een krampstillende werking heeft.

Framboosbladeren werken samentrekkend en hebben versterkende eigenschappen. Ze werken op de spieren van de baarmoeder en wanneer ze in de laatste periode van de zwangerschap gegeven worden, leidt dat tot een meer gemakkelijke bevalling.

Tevens stimuleren ze de melkgift tijdens het zogen, heeft ontstekingsremmende eigenschappen en kan de lichaamstemperatuur bij koorts verminderen. Bevat veel vitamine C.

Bij verkoudheid, hoest en spijsverteringsstoornissen kun je een aftreksel van de bladeren maken, af laten koelen en te drinken geven.

Kamille heeft een samentrekkende, darmgasverdrijvende, pijn- en krampstillende en antiseptische werking. Van de gedroogde bloemen trek je een thee (5g bloemen op 50 cl water). De afgekoelde thee kan je in de drinkfles of drinkbak van je dier doen. Of meng de gedroogde bloemen door het voer.

Paardenbloem behoort tot de familie van de korenbloemgewassen, smaakt goed, is rijk aan vitaminen en heilzaam.

Het bevat mineralen en sporenelementen, eetlustopwekkende bitterstoffen en vitamine A, B, C en D.

Het werkt: Ontgiftigend, urinedrijvend, tegen maag- en darmproblemen en tegen gebrek aan eetlust.

Goudsbloem werkt ontstekingsremmend, antiseptisch, wondhelend, krampoplossend en galdrijvend.

Gedroogd pepermuntblad kan worden gebruikt bij maag- en darmproblemen. Het heeft een breed werkingsgebied. Ze werkt onder andere desinfecterend, bevordert genezingsprocessen, is eetlustopwekkend en krampoplossend.

Inhoudstoffen: Etherische olie (menthol), flavonoïden, looizuur, bitterstoffen en B vitaminen.

Peterseliestelen kunnen spijsverteringsbevorderend en eetlustopwekkend werken.

De korenbloem is een heerlijk eetbare bloem. Korenbloemen kun je geven ter afwisseling, maar ook in geval van ontstekingen en oogbindvliesontsteking.

Rozenbottel, gesneden

Rijk aan vitamine C, A, B1 en B2

Smalle weegbree is een ideaal aanvullend voer voor de gezondheid en het welbevinden van uw dier. Het heeft een hoog voedingsgehalte, is licht verteerbaar en kan daarom gebruikt worden ter stabilisering van het spijsverteringssysteem. In het bijzonder bij maag- en darmbezwaren.

Het bevat slijmstoffen, looizuur, kiezelzuur, vitamine C en antibiotische stoffen.

Het kan worden gebruikt bij maag- en darmziekten. Het werkt eetlustopwekkend, spijsverteringsbevorderend, diarreeremmend, kiemdodend en ontstekingsremmend.

Varkensgras

Bij chronische diarree, problemen met het darmkanaal, darmslijmvliesontsteking, bij infecties in de mond en heeft een regulerende werking op de dikke darm.Tevens heeft het een urinedrijvende werking en kan gebruikt worden bij blaasontsteking.

Weegbree is een ideaal aanvullend voer voor de gezondheid en het welbevinden van uw dier. Het heeft een hoog voedingsgehalte, is licht verteerbaar en kan daarom gebruikt worden ter stabilisering van het spijsverteringssysteem. In het bijzonder bij maag- en darmbezwaren.

Het bevat slijmstoffen, looizuur, kiezelzuur, vitamine C en antibiotische stoffen.

Het kan worden gebruikt bij maag- en darmziekten. Het werkt eetlustopwekkend, spijsverteringsbevorderend, diarreeremmend, kiemdodend en ontstekingsremmend.

Zwarte bessenbladeren zijn vochtdrijvend, maagversterkend, ze stimuleren de lever, de milt en de nieren. Ze verdrijven ureum en urinezuur uit het lichaam.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry, klopt inderdaad niet... :$

We hebben zo'n smal spuitje meegekregen van het merk Metacam en daar moeten we de vloeistof in optrekken tot 2,4 kg (kilogram klinkt nu ook wel raar :mdr:).

Maar hier bedoelen ze natuurlijk het gewicht van je huisdier mee...

Cisaral was dan weer 1 ml, 3x daags.

Oké, dat heldert wat op.

Maar in dat geval krijgt ze een erg lage dosis. Dat spuitje meet in de onderhoudsdosering voor Honden en die ligt lager dan wat je 'standaard' aan een konijn geeft.

In dat geval mag je haar 's avonds gerust nog een dosis geven. Voor het beste effect, neem je best 12u tss de 2 dosissen.

Cisaral afbouwen... dus vandaag nog maar 2 keer, morgen één keertje en dan kan je gerust stoppen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wou al zeggen, 2,4 mL :P En kun je even uitleggen wat je bedoelt met 'en daar moeten we de vloeistof in optrekken'? ik snap het niet helemaal... ;) Dus je geeft metacam 2 x per dag nu? Snowy krijgt ook metacam ( 0,25mL 1x per dag) , dus zou ik nu ook 2x per dag dezelde dosering - totaal dus 0,5 mL- moeten geven, bv. s 'ochtend om 8:00 uur en dan 's avonds 20:00.

aangepast door Alicia
Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha... misschien een taalverschil of minder goed uitgedrukt van mijn kant...

Wat ik bedoel : je plaatst het spuitje(Metacam) op het tuitje van het Metacamflesje, dat past er precies op, dan draai je het flesje ondersteboven en dan trek je de vloeistof met het spuitje uit het flesje tot de gewenste hoeveelheid...

In ieder geval, Nijntje had echt wel 2 dosissen (denk ook 0,25 ml) per dag nodig...

Maar het gaat héél goed met haar. :yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha... misschien een taalverschil of minder goed uitgedrukt van mijn kant...

Wat ik bedoel : je plaatst het spuitje(Metacam) op het tuitje van het Metacamflesje, dat past er precies op, dan draai je het flesje ondersteboven en dan trek je de vloeistof met het spuitje uit het flesje tot de gewenste hoeveelheid...

In ieder geval, Nijntje had echt wel 2 dosissen (denk ook 0,25 ml) per dag nodig...

Maar het gaat héél goed met haar. :yes:

:he: Gelukkig maar, hopelijk is Nijntje wel snel terug in haar oude doen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .