Ga naar inhoud

Rammetje alleen; toch castreren?


Toontje24

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal!

We hebben nu sinds een week of 6 een heel lief konijntje, Bobbie genaamd. Hij is nu zo'n 3 maanden oud.

Ik vraag me al een tijdje af of ik hem zal laten castreren, ookal zal er geen ander konijntje bijkomen. Ik neig er sterk naar om het wel te doen, omdat ik denk dat door de veranderende hormoonhuishouding na de castratie het een stuk rustiger zal zijn voor Bobbie zonder al die hormonen waar hij tóch niks mee kan. Ook heb ik gehoord dat zodra mannetjes vruchtbaar zijn, ze nogal opstandig gedrag kunnen gaan vertonen en kunnen gaan sproeien etc. Mijn vriend denkt hier anders over en vindt het zielig om hem te laten castreren.

Hoe denken jullie hierover?? Wat zijn de voor en nadelen van castratie? Wat zouden jullie in mijn geval doen en waarom??

Alvast bedankt!

Groetjes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom wil je perse geen ander konijn erbij? Je weet dat konijnen groepsdieren zijn en helemaal niet zonder een soortgenootje horen te leven? Dat het eigenlijk een beetje zielig is als een konijn alleen zit?

Castratie kan sowieso altijd, al is het alleen maar om sproeien te voorkomen. En inderdaad, hij zal nauwelijks last hebben van zijn hormoontjes, wat ook zeker prettig is voor het rammetje.

Waarom vindt je vriend dit zielig? Het is een vrij kleine, simpele ingreep, waar de meeste rammen nauwelijks last van hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal ook mijn eerlijke mening geven.

Zeker laten castreren en ik zou er ook daarna zeker een voedster bijzetten. Zoals Daniëlle al aangeeft is een konijn alleen niet gelukkig. Ze horen namelijk een soortgenoot te hebben. Konijntjes zijn zóveel gelukkiger met z'n tweeën, een mens kan dat niet vervangen.

Een castratie is een vrij simpele ingreep bij een ram.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb Dribbel ook laten castreren. Voorlopig komt er geen vriendin bij. Geen idee of die er nog komt, dat zie ik wel. Vaak gaat castratie idd goed, bij Dribbel was er helaas wel een complicatie, maar echt 99% van de 100% gaat het helemaal goed.

Door dit te zeggen moedig je iemand zeker niet aan om er een konijntje bij te nemen. Je zal er misschien zelf goede redenen voor hebben, maar dat wil niet zeggen dat iemand er goed aan doet om een konijntje bewust alleen te houden.

Ik dacht ook dat het de opzet van dit forum was om adviezen te geven ten goede van het konijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Door dit te zeggen moedig je iemand zeker niet aan om er een konijntje bij te nemen. Je zal er misschien zelf goede redenen voor hebben, maar dat wil niet zeggen dat iemand er goed aan doet om een konijntje bewust alleen te houden.

Ik dacht ook dat het de opzet van dit forum was om adviezen te geven ten goede van het konijn.

Maar het is wel een eerlijk antwoord..........:yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet natuurlijk nooit aan een man vragen of het konijn geholpen moet worden :mdr:

Maar rieel hij kan alles nog( wipje maken) na dat hij geholpen is en zal niet sproeien dus veel voordeel daar aan.

En een vriendin er bij maakt het voor hem helemaal gezellig.....

denk maar aan je eigen situatie met je patner:mdr:

Dan is de keuze snel gemaakt lijkt mij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Door dit te zeggen moedig je iemand zeker niet aan om er een konijntje bij te nemen. Je zal er misschien zelf goede redenen voor hebben, maar dat wil niet zeggen dat iemand er goed aan doet om een konijntje bewust alleen te houden.

Ik dacht ook dat het de opzet van dit forum was om adviezen te geven ten goede van het konijn.

Liever een eerlijk antwoord dan voor verassingen komen te staan. Ik had ook namelijk helemaal niet verwacht dat er complicaties zouden optreden, maar dat KAN dus wel. Bovendien geef ik ook duidelijk aan dat het 9 van de 10 keer goed gaat en snap ik niet waarom jij mijn post zo ontmoedigend vind.

Ik bedoel ermee dat ik niet weet of er een maatje voor Dribbel bij komt, wellicht in de toekomst. Ik zal het zien, ik ben 16 en woon nog niet op mijzelf, en in dit geval mag ik er nu sowieso nog geen konijn bij. Daarom was het makkelijker geweest als Dribbel een vrouw was, want dan had ik 1 trio en 1 koppel kunnen maken. Het hangt op het moment van een boel dingen af waar we nu nog geen antwoord op hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat was degene met de overleden voedster, een tante van Danielle. Anders had hij dus een leuk huisje gehad. Dribbel heb ik van een vriendin van mams, waarvan het kindje er niet goed mee omging ( aan zijn oren trekken, bespuiten met water enz. ). Het was de bedoeling dat hij een ander huisje zou krijgen maar mams en ik zijn heel erg aan hem gehecht geraakt waardoor we hem dus hebben laten castreren zodat zijn hormoontjes weg zijn. Inprinciepe zou ik er nog wel een konijn bijmogen, maar dan zou het 1 grote groep moeten worden en dan op het balkon. Dat gaat dus al niet lukken omdat ik dan al 3 gecastreerde rammen heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jep, dat weet ik. Maar ik ben blij dat jij er verder niet over doorgaat ;). Ik ben namelijk ook voor konijntjes samen, Dribbel is de enige die niet samen zit. Sowieso als ik op mezelf woon over een aantal jaar heeft elk konijn een vriendje ;) Maar nu hangt het dus nog even van de toekomst af waar ik en mams nog geen zekerheid over hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb gijs ook laten castreren toen hij nog alleen was en er nog geen uitzicht was dat er snel een meisje voor hem bij zou komen. alleen ben ik waarschijnlijk nog net iets te laat geweest en heeft hij sommige gedragingen behouden (plassen buiten zijn hok (als hij zijn zin niet krijgt) en af en toe sproeien)

Als je jenijntje wilt laten castreren zou ik het dus wel zo snel mogelijk doen. Dus voordat hij last krijgt van dat soort puberale gedragingen :P en daarnaast is een jong konijn (ook niet te jong naturlijk) beter bestand tegen narcose dan een oud konijn, en wie weet wil je later toch een maatje voor je konijntje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Liever een eerlijk antwoord dan voor verassingen komen te staan. Ik had ook namelijk helemaal niet verwacht dat er complicaties zouden optreden, maar dat KAN dus wel. Bovendien geef ik ook duidelijk aan dat het 9 van de 10 keer goed gaat en snap ik niet waarom jij mijn post zo ontmoedigend vind.

Ik bedoel ermee dat ik niet weet of er een maatje voor Dribbel bij komt, wellicht in de toekomst. Ik zal het zien, ik ben 16 en woon nog niet op mijzelf, en in dit geval mag ik er nu sowieso nog geen konijn bij. Daarom was het makkelijker geweest als Dribbel een vrouw was, want dan had ik 1 trio en 1 koppel kunnen maken. Het hangt op het moment van een boel dingen af waar we nu nog geen antwoord op hebben.

Misschien had ik het duidelijker moeten formuleren/quoten

Maar ik had het niet over de complicaties die op kunnen treden, maar over het feit dat je jouw konijn misschien ook geen vriendje geeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat is nou eenmaal ieders keuze.. Ik ben voorstander van 2 konijnen, heus. Maar er zijn situaties waarbij het soms beter is om er (nog) geen bij te nemen. Dat is bij mij dus nu het geval, maar ik zou zeker als er gewoon de mogelijkheid is alleen castreren staat tegen een 2e konijn erbij nemen en jezelf over de drempel trekken qua castreren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK, ik ben overtuigd! Ik laat em sowieso castreren. Hij is nu 3 maanden oud... Wanneer zou de operatie kunnen plaatsvinden?

Jullie reacties over een vriendinnetje voor Bobbie hebben me ook echt aan het denken gezet... Ik denk dat zodra Bobbie niet meer vruchtbaar is, we er een vriendinnetje voor hem bijnemen! Het enige is dat we nu een hok van 100 cm bij 55 cm hebben en we kunnen echt geen groter hok kwijt... Is dit niet te klein voor 2 konijnen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wouw, super zeg!

Je hebt ook binnenhokken die meerdere verdiepingen hebben, die dus de hoogte ingaan ipv de breedte of lengte. Die kunnen de meeste mensen dan wel kwijt. Bij jullie misschien ook het geval? Zal zo eens een plaatje zoeken.

Ik neem aan dat de nijnen dan ook gewoon los mogen lopen?

Castratie bij rammen kan vanaf het moment dat de balletjes ingedaald zijn, maar sommigen geven de voorkeur om dit gewoon vanaf een maand 5/6 te doen, ivm de groei e.d.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .