Ga naar inhoud

Vraag haakjes op de kiezen


gemini6

Aanbevolen berichten

Nijntje is oudjaarsdag weer een keer aan zijn haakjes op de kiezen geopereerd. De dag ervoor wilde hij niet meer eten en zat heel zielig in een hoekje. De dierenarts constateerde weer flinke haken en een gat in zijn wang hierdoor. Ze haalde nog wat etensresten eruit weg. Hij is meteen gebleven en dezelfde dag nog geopereerd.

Alles was goed gegaan en om drie uur 's middags mocht ik hem weer ophalen. Hij was goed wakker en snuffelde meteen weer in zijn hok.

Toch nu ruim twee dagen later wil hij nog steeds niet zijn droogvoer eten en moet ik hem nog steeds dwangvoeren. Zijn lof eet hij tot het harde gedeelte. Hij krijgt Carprofen en Ciseral, dus volgens mij kan hij geen pijn hebben?? Weten denken jullie??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmmm Nijn valt hier altijd uitgehongerd aan als de haken weg zijn. Het kan zijn dat de etensresten eventueel een onsteking hebben veroorzaakt of dat er nog een onsteking zit. Ik denk dat het verstandig is om even te overleggen met je DA, want als het om de kiezen gaat moeten ze vrij snel na de operatie weer normaal kunnen eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit was de vierde keer dat Nijntje aan zijn kiezen geopereerd is in 15 maanden. De vorige keren at hij volgens mij vrij snel weer zijn voer, daarom ben ik nu zo verbaasd. Ik blijf hem pijnstillers en darmstimulans geven en dwangvoeren en dan maandag naar de dierenarts terug.

Witlof eet hij trouwens wel sinds vandaag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In ieder geval door blijven gaan met pijnstillers, darmstimulans en dwangvoeding en maandag naar een DA. Dat hij witlof eet is al fijn, maar je geeft zelf al aan dat je het niet vertrouwd. Jij bent degene die je eigen konijn het beste kent!

Mijn nijn is in een jaar tijd 5x geloof ik geopereerd aan zijn haken en was dan ook vrij snel weer aan het eten, hij viel vaak uitgehongerd aan op zijn biksjes :). Heb zelf 1x gehad dat hij niet goed at erna, maar toen was zijn bek ook behoorlijk ontstoken. Toen heb ik ook 2 weken nog AB moeten geven.

aangepast door lianne
Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien dat er inderdaad een ontsteking in die wang zit waar dat gat zat. Zou best kunnen.

Dus jouw konijn had toen ook een keer een ontsteking na het verwijderen van de haken op zijn kiezen. Hij at toen ook niet zelfstandig?? Gaf je hem toen ook pijnstillers?? Bedankt voor je antwoorden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hem na de 2e keer 2 weken pijnstillers en AB gegeven in overleg met de dierenarts, juist om dat te voorkomen. De eerste keer was ik namelijk bij een andere DA geweest die de haken had verwijderd, maar geen AB mee had gegeven. Dat had wel gemoeten, want hij had toen echt hele erge ontstekingen. Hij stopte toen een paar dagen na de operatie acuut met eten.

De laatste keren waren er geen ontstoken of geĆÆrriteerde plekken te zien, dus was AB niet nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga maandag gelijk naar de dierenarts. Misschien heeft Nijntje ook wel antibiotica nodig. Een paar maanden geleden had hij een kaakabces. Hieraan is hij geopereerd en heeft zes weken lang om de dag een antibioticainjectie gekregen. Dit heb ik geleerd van de DA.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben bang dat wanneer ik morgen naar de dierenarts gaat, hij zegt dat het beter is om Nijntje in te laten slapen. Ruim een jaar geleden was hij al zo pessimistisch omdat behalve zijn kiezen ook de wortels kriskras door de kaak heen groeien.

Zou het zo kunnen zijn dat hij nu de haakjes verwijderd zijn, hij van de wortels oid last heeft en daarom nog geen droogvoer of hooi wil eten. Alleen lof en dwangvoer neemt hij graag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je het toch even bij de DA moet laten kontroleren.......kan een onsteking zijn of zelf een abces.......

Ik hoop niet weer een abces. Dat heeft hij in augustus ook al gehad en is daar toen aan geopereerd. Heb toen zes weken lang om de dag een antibiotica injectie moeten geven. Maar morgen iig naar de DA

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het hoeft niet maar het kan ;niet ervan uitgaan dat het zo is hoor!

Het kan gewoon een onsteking zijn van de wang.....maar laat er maar wel even naar kijken.

Mijn Ollie heeft ook erg veel problemen gehad na de laatste behandeling en bleek naar de zijn van de verdoving.......het is weer goedgekomen maar heeft een hoop ellende gegeven.

Eet je konijn inmiddels al iets?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het hoeft niet maar het kan ;niet ervan uitgaan dat het zo is hoor!

Het kan gewoon een onsteking zijn van de wang.....maar laat er maar wel even naar kijken.

Mijn Ollie heeft ook erg veel problemen gehad na de laatste behandeling en bleek naar de zijn van de verdoving.......het is weer goedgekomen maar heeft een hoop ellende gegeven.

Eet je konijn inmiddels al iets?

Ik wilde vandaag naar de dierenarts gaan, maar toen ik beneden kwam zat hij gelukkig lekker te eten. Ik houd het nog wel in de gaten in ieder geval. Ze zijn zo kwetsbaar altijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .