Ga naar inhoud

Moon weer ziek?


FemkeS

Aanbevolen berichten

Ik ben bang dat het weer zo ver is... Moon is d'r zelf niet.

Gisteren en vannacht heeft ze wel goed gegeten enzo, maar heeft ze vooral in het hok gelegen. Ik dacht er toen eigenlijk niet zoveel van, want Sprokkel was ook erg lui.

Vanochtend ging ik vlak voor ik de deur uit moest voeren (doe ik altijd). En ja hoor....mevrouw moest niets van d'r brokken weten. Het groenvoer at ze wel gretig op, dus ze heeft gelukkig wel gegeten.

Ik zit nu op mijn werk en maak me super zorgen :frown:. Gelukkig hoef ik maar een halve dag te werken. Ik hoop dus echt dat als ik rond 13.00 thuis kom dat ze dan d'r bakje heeft leeg gegeten, maar ik vrees het ergste.

Zou ze dan weer maag/darm problemen hebben? Of misschien heeft ze haakjes op de kiezen ofzo. Ze heeft wel een k**** dag uitgekozen om ziek te worden...ik kan echt nooit met de auto naar de DA en het is veels te koud om dik een half uur met d'r te gaan lopen. :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 85
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Haakjes zou kunnen.. brokjes lijken me pijnlijker om te eten dan groenvoer, ze heeft in ieder geval iets gegeten.. dat is altijd nog een beetje positief. Kijk als je thuis bent even hoe ze reageert en hoe haar buikje aanvoelt en kijk eventueel even naar haar tandjes, en als je het niet vertrouwd de DA bellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze heeft vanochtend ook nog gewoon rondgehupst en was Sprokkel aan het wassen, dus ze voelt zich ook niet heel beroert.

Ik hoop dat als ik straks thuis kom ze gewoon haar bak heeft leeg gegeten (ze zit nu even apart van Sprokkel, en geen zorgen dat zijn ze gewend...). Ik ben daarstraks ook alleen naar het werk gegaan, omdat ze het groenvoer wel at, anders was ik niet weggegaan en had ik meteen de DA gebeld. Maar ik kan er niets aan doen... ik ben met mijn gedachten de hele tijd bij haar. Nog ff 2 uur uitzingen hier op het werk en dan kan ik weer naar haar toe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren met Pluis hier hetzelfde.... ze lag ellendig in dr toiletje, wilde niks eten... er zat geen leven meer in, ik schrok me echt dood. Maar toen bedacht ik me dat ze van de zomer ook slecht tegen warmte kan, en de verwarming stond nogal hoog....

Toen heb ik haar mee naar boven genomen, daar is het koeler, en na een kwartier leefde ze ineens weer op.

Ben me echt kapot geschrokken!

Kan het bij Moon misschien ook iets zijn van temperatuur wisselingen ofzo? De klachten die je beschrijft waren bij Pluis dus precies zo....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk niet dat het zo iets simpels is, helaas. Ik heb al maanden (sinds Moon de vorige keer ziek was) de verwarming zachtjes aan op hun kamer. Het is bij hun ongeveer 18 graden.

Ik begin toch te vrezen dat er iets echt mis is. Ze eet alleen nog groenvoer. Biks draait ze de kop van weg. Ik heb haar een paar sprietjes hooi zien eten sinds ik thuis ben, maar dat stelde ook niets voor. Ik heb anderhalf uur geleden haar toilet verschoont om te kijken of ze nog wel poept. Tot nu toe is er nog niets gekomen. Wel heeft ze viezige haren rondom d'r anus. Haar vulva en ook haar tandvlees vind ik er erg bleek uit zien. Verder knarst ze af en toe dus ze heeft ergens pijn. In haar buik voel ik niets raars zitten, maar heb het wel even gemasseerd.

Ik heb nog geen medicatie gegeven, eerst maar even het oordeel van de DA afwachten. Ik kan er pas om 17.20 terecht.... Nog 3 uur wachten dus.

Ik weet ook niet hoe ik haar bij de DA moet krijgen. Mijn auto heb ik wel sneeuwvrij gemaakt daarstraks (lag iets van 30 cm op :s) maar is geheel omgeven door sneeuw, en de hele parkeerplaats is een ijsbaan. De straten zijn wel sneeuw vrij, maar ja...voordat ik daar ben.

Ik zou eventueel kunnen proberen haar op de fiets mee te nemen. Denken jullie dat dat kan? Ze is natuurlijk een binnenkonijn en het is super koud buiten. Ik kan haar wel helemaal inpakken in de reismand met veel dekens en een kruik. Is dat afdoende tegen de kou? T'is ongveer 10 min fietsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank jullie wel!

Ik heb de DA om 16.00 even op het telefonisch spreekuur gebeld. Ik had daarvoor namelijk geprobeerd of ik niet toch met de auto weg kon, maar dat lukte me echt niet. Zij vond het ook niet zo'n strak plan op met Moon op de fiets te stappen. Dus ben ik even alleen langs geweest.

Ik heb metacam, primparid en antibiotica (die begint met de "b", ben ff veregeten hoe die het) in injectievorm meegekregen voor vanavond. Die heb ik dus net gegeven, samen met oraal cisaral. Hopelijk gaat ze daar weer van keutelen en komt de eetlust weer terug.

Morgen middag heb ik dan weer een afspraak (15.10) en dan moet Moon wel mee. Dan wil ze haar toch even goed nakijken, vooral in d'r bek. Dus ik hoop dat er vannacht niet nog meer sneeuw valt en ik morgen echt weg kan rijden hier... En anders moet ze toch maar dik ingepakt mee op de fiets.

Ik ga in ieder geval vannacht weer aan de slag met dwangvoer (heb maar een extra zakje gekocht) en zorg dat ze groenvoer eet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet hoe het voelt dat je nu niet gewoon met je beestje naar de DA kan,heb hier hetzelfde probleem(Ollie heeft weer pijn aan zijn mondje namelijk).Alleen moet ik echt een 35 minuten met de auto!

Als het morgen niet anders kan dat toch maar je konijn op de fiets...goed inpakken met eventueel een fleeceplaid ofzo....

Ik hoop dat ze vannacht in ieder geval wel blijft eten....sterkte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een update.

Moon eet af en toe een hapje hooi of een stukje groenvoer. Dwangvoer ging er daarstraks ook goed in. Ik ging net weer even bij haar kijken en trof echt een vieze bedoeling aan in een hoek van de kamer. Mevrouw had daar gekeuteld....nou ja...keutels kan ik het niet echt noemen. Het leek meer op een koeienvlaai :s Maar op dit moment ben ik zelfs blij met deze diaree... dan zit er in ieder geval nog beweging in de darmen. T'is hier wel een zooitje...overal half opgedroogde poep pootafdrukken. Ik heb er nu geen zin meer in, dus morgen vroeg ga ik lekker dweilen...joepie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan moet ze eerst weer nieuwe maken....ik heb het met keukenrol opgeveegd en door de wc gespoeld....de geur die eraan hing :beurk:.

Ze zit nu d'r pootjes te wassen (die zijn ook nogal poeperig, ook al heb ik het ergste eraf gehaald) en eet hooitjes! Hopelijk zet de trend door.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weer een update:

We zijn goed de nacht doorgekomen. Ze heeft vannacht weer een paar takjes peterselie en selderij gegeten en een stukje witlof en zelfs een paar biksjes (ja ik tel hoeveel er in het bakje zitten). Helaas zijn er geen keutels meer gekomen na die diaree van gisteravond.

Net om 7.00 weer een medicijn, dwangvoer en massage ronde gedaan. Daarna heeft ze ook weer een takje peterselie en selderij gegeten. Het witlofblaadje wou ze niet hebben en toen ik die bij haar in het bak (ze is in haar toiletbak gaan liggen) legde ging ze ermee gooien net zolang tot die uit de bak lag (hoezo eigenwijs). Ze heeft zich ook zitten wassen waar ik erg blij om ben, er zit tenminste nog een beetje leven in :). Nu ligt ze weer te knarsen in haar bak. Ik hoop dat de pijnstilling zo aanslaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ouders zijn maar raar.... Ik belde ze gisteren dat Moon dus weer ziek was. Krijg ik te horen: "Stop er nu maar niet te veel tijd in. Dit is al de derde keer. Stop gewoon op tijd." Wat ik vertaalde als: waar doe je al die moeite voor, blijkbaar is het geen sterk konijn, dus laat d'r gewoon dood gaan. Ikke dus best pissig op mijn ouders (heb het ze niet gezegd, want het is gewoon geen discussie...ze hebben gewoon helemaal niets met dieren).

Nu belden ze vanochtend om 9.00 op, om te vragen hoe het nu ging. En vroegen hoe laat ik naar de DA moest. En toen stelde mijn papa voor dat ze langs zouden komen en me helpen mijn auto van de parkeerplaats af te krijgen en mee gaan naar de DA en daarna rijden we allemaal naar Gouda (daar wonen ze en ik zou morgen naar ze toe komen om daar alle feestdagen door te brengen). Dus nu vind ik ze weer super lief! Kortom, ze hebben niet zoveel op met dieren, maar staan wel achter mijn beslissingen en willen me daarbij helpen :D. Wat kunnen ouders soms toch verwarrend zijn...

Moon heeft een uurtje geleden weer een lading diareepoep gehad. Ik ben heel blij dat er wat uit komt. Ik vraag me af of die diaree niet van de cisaral en metocloral kan komen, want dat is natuurlijk darmstimulans...dus misschien gaat het nu allemaal te snel? Ik zal het vanmiddag aan de DA voorleggen. Ik vermoed dat Moon toch iets aan d'r kiezen heeft. Ze heeft daarstraks heel lang een pluk hooi uitgeplozen, maar er haast niets van gegeten. Alsof ze wel wil maar niet kan zeg maar. Het blaadje witlof is uiteindelijk toch in d'r buikje verdwenen, maar niet voordat het alle hoeken van de kamer heeft gezien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey,

Vervelend allemaal! Fijn dat je ouders je wel steunen. Mijn ouders en vrienden vinden het allemaal belachelijk wat ik voor die beesten doe. Die geloven meer in Darwin e.d. En zonde van het geld blabla.

En je zegt dat Moon het hooi helemaal uitpluist enzo. Dat doet Miss White hier ook (al 1,5 maand ziek), maar het kan dus ook dat de maag enzo al vol zitten en dat er daarom niks meer bij kan en dat ze wel wil eten, maar daarom langzaam eet of praktisch niet eet. Ik dacht eerst ook dat het de tanden waren, maar haar maag loopt iedere keer vol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En je zegt dat Moon het hooi helemaal uitpluist enzo. Dat doet Miss White hier ook (al 1,5 maand ziek), maar het kan dus ook dat de maag enzo al vol zitten en dat er daarom niks meer bij kan en dat ze wel wil eten, maar daarom langzaam eet of praktisch niet eet. Ik dacht eerst ook dat het de tanden waren, maar haar maag loopt iedere keer vol.

Apart dat haar maag vol loopt. Weet je hoe dat kan?

Gisteren dus met Moon naar de DA geweest. Ze had flinke haken op haar kiezen zitten die ze hebben weggevijlt, maar ze had geen wondjes in haar bek. Ik hoopte dat dat het probleem zou zijn, maar ze eet nu nog steeds niet normaal.

Met Moon gaat het nu redelijk. Ze eet af en toe een hapje zelf en keutelt 's ochtends en 's avonds een beetje. Het is ondertussen geen diarree meer, maar de keutels zijn wel wat zacht en raar van vorm. Verder blijft ze levendig. Ze wast zichzelf en Sprokkel nog steeds, en ze heeft de kamer hier bij mijn ouders helemaal verkend. Ik blijf gewoon nog om de 4 uur dwangvoeren, maar dan maar 10 -13 ml, zodat ze zelf ook wat gestimuleerd wordt om zelf nog te eten. Ik wil haar niet ook zoveel dwangvoeren dat ze de hele tijd vol zit. Haar buik voelt ook redelijke soepel aan, beetje bol, maar er zitten geen harde klonten ontlasting in. Ook medicatie krijgt ze natuurlijk.

Ik hoop dat het met kerst beter met haar gaat, want we zouden eerste kerstdag bij mijn zusje doorbrengen... Maar dat gaat niet lukken als Moon nog ziek is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat de haken weggehaald zijn.

Ik vind het niet zo heel gek dat ze nog niet helemaal zelf eet hoor. Bij Kobus duurt dat ook soms wel even voor hij weer alles zelf eet (heeft ook soms haken).

Ze krijgt toch ook pijnstilling?

Ik zou de ontlasting idd maar even in de gaten houden en evt laten onderzoeken als het een vreemde vorm blijft houden.

Succes met Moon!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ze krijgt zeker pijnstilling; metacam 2 keer daags. En ze krijgt nu 3 keer daags cisaral en metocloral. Verder dus 6 keer daags dwangvoeren met critical care. En gelukkig eet ze af en toe zelf een stengel peterselie of selderij of een hooitje. Vannacht heeft ze zelf een 20 tal biksjes gegeten.

Ze is nu erg sloom, maar ja, dat is ze meestal midden op de dag. Hopelijk fleurt ze vanavond weer op en komen er dan ook weer keutels.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .