Ga naar inhoud

Drinkfles, drinkbak of drinkfontein?


Bunny06

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik zat hier erg over te twijfelen..

Ben nu al tig drinkflesjes verder en word er een beetje zat van, dat ze verstopt raken of door een onbekende reden niet werken.

Vorige week nog 1 aan geschaft die het dus niet doet.. Grr..

Nu heb ik al een tijdje een gewone drinkbak voor katten/hondjes voor mijn konijnen met 1,5liter reservoir. Zo kunnen ze toch altijd lekker drinken en sneller dan uit een drinkflesje.

Uit eigen ervaring weet ik dat het erg vervelend drinken is uit een fles als je erg dorst hebt. Het duurt dan ook veel langer voor je uitgedronken bent..

Weet niet of het ook bij konijnen zo is maar het leek mij 'lekkerder' om gewoon te kunnen drinken uit een bak, zo snel ze maar willen.

Maar, mijn nijntjes haren best veel uit waardoor het water al snel bevuild word.

Nu zat ik aan een drinkfontein te denken. Hebben mensen hier ervaring mee?

Zo kunnen de haren snel worden opgenomen door een filter waardoor het water constant vers blijft.

Ik zou dan min. 2x per week dat ding gaan verschonen (al zegt het min. 1 keer in de week).

Is dit aan te raden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha.. nee het is gewoon een waterbakje met meestal een bal erin met in het midden een gat waar het water door naar boven gedrukt word en langzaam over die bal heen stroomt. Zo kunnen ze het water van de bal likken..

fontein.jpg

Dit is 1 model maar je hebt ze in diverse modellen..

Ook gewoon dat het via een 'glijbaantje' in een bak komt waar ze rustig uit kunnen drinken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een waterfontein, wat is dat precies? Is dat dat het water omhoog spuit? :) Ik denk eigelijk niet dat dit goed is, ik denk als het konijn water op de neus krijgt, dat het verkouden kan worden. Maar ik weet het niet zeker.

Maar, een konijn zijn/haar neusje word ook nat als ze uit een waterbak drinken?

Nee, ik heb er ook geen ervaring mee. Maar volgends mij vinden konijnen het helemaal niet erg om uit een flesje te drinken toch? En gooien ze een drinkbak niet snel om? Want dan is het hele hok nat :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uhm.. ik wil bewust geen flesjes omdat ik er altijd trammelant van heb.

En nee, ze gooien niet snel een drinkbak om.

Die wat ik heb is er zo een :

drinkbak_amor%20klein.jpg

Die krijgen ze nooit om.

En ze krijgen het bakje ook niet om als je ze in een gewoon zwaar bakje doet. Ik gebruik geen bodembedekking dus dan staat het altijd op een stevige ondergrond.

Ik heb fleece dekens als 'bodembedekking'..

En nee.. hun neus word niet nat omdat ze met hun tong het water oplikken.

aangepast door Bunny06
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij niet :).. Ik heb fleece dekens als bodem omdat ze 1/4e deel van mijn kamer bezitten. Anders zouden ze over het tapijt moeten lopen wat mij scherp lijkt maar ze kunnen ook met hun nagels blijven vast zitten aan zo'n lusje. Het is zeer makkelijk schoon te maken.

Ik heb hun drinkbak met 1,5liter op een verhoging gezet zodat ze eigenlijk daar niet zitten om te luieren en dus gaan keutelen en uitharen maar om te drinken. Heb er ook een extra drinkflesje (die uiteraard lekt) aan de ren vastgemaakt.

Maar is hier niemand die zo'n ding al heeft?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja i know.. Maar ik wou dat erg goed gaan afwerken uiteraard.

Ik kan er iets omheen bouwen en dat de stekker door de ren heen gaat.

Witje, de grootste boef, heeft me al de bedrading van mijn stereo kapot geknaagd, mijn verlichting van mijn aquarium (waarvan ik het wel benauwd kreeg omdat hier wel stroom op stond) en mijn snoertje van mijn oude toetsenbord..

Maar dat is al meer dan 2 jaar geleden.

Nee, deze stekker ga ik dan ook meer dan nodig is beveiligen. Misschien metaal erom heen. Hier is wel op te bedenken, mijn vader is erg technisch.

Maar is het wel een handig systeem. Dat vroeg ik mij af. Lijkt mij gewoon beter tijdens de rui e.d. En ze kunnen drinken zoveel en zo snel ze willen, wat bij drinkflesjes beperkt word.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ken het niet!

Heb sinds een 1/2 jaar nu een fles van de Hornbach en die bevalt mij na vele andere flessen heel goed. Ze drukken hem in met hun mondje en dan blijft het water stromen en kunnen ze achter elkaar doordrinken en hoeven ze niet steeds met hun tonegtje te tikken zeg maar om water te krijgen.

Heb ze wel een een waterbakje gegeven maar daar snappen ze niets van en drinken doen ze er ook niet uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar is het wel een handig systeem. Dat vroeg ik mij af. Lijkt mij gewoon beter tijdens de rui e.d. En ze kunnen drinken zoveel en zo snel ze willen, wat bij drinkflesjes beperkt word.

Het is wel een handig systeem, denk ik.

Op deze manier wordt het water ook niet bevuild, zoals bij drinkflesjes.

Ik heb trouwens niet het gevoel dat mijn konijnen water tekort komen als ze uit een drinkflesje drinken.

Pumbaa heeft hier zijn eigen manier voor bedacht ;)

Zie: http://joseetje777.web-log.nl/joseetje777/2009/05/cursus----hoe-d.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb hier op het forum gelezen dat dat niet goed is, omdat ze hierdoor hun tandjes beschadigen.

dat je dan toch beter een bakje neer kan zetten.

ik heb ook zo'n soort water resevoir:

drinkbak_amor%20klein.jpg

alleen helemaal van hard kunstof, want die van mij knaagden die deksel kapot en dan werkt het niet meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hun tanden beschadigen als ze die tuit achter de snijtanden doen?

Die van mij likken alleen aan het balletje :P

Maar ik kan me gewoon voorstellen dat als ze een keertje dorst hebben, na het eten ofzo, dat ze even lekker veel/snel willen drinken.

Mijn bak heeft geen deksel bovenop maar een 'stop' dingetje bovenin waar ik het water in kan doen onder de kraan. Hiervoor moet ik hem schuin houden.

Die van de hornbach ken ik niet. Misschien een foto?

Er zit hier ook niet zo'n winkel in Assen. In Groningen dacht ik.

Ik had dus pas 2 nieuwe flessen gekocht. 1 lekt en de andere werkt alleen als je hem schuin hangt. Krijg echt een punthoofd van die flesjes..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gewone voerbakjes als drinkbak. Ik merkt dat mijn FH het flesje veel te sloom vond gaan waardoor hij te weinig dronk. Ook maakte die achterlijke fles een kabaal snachts :grrrrrr: waardoor ik die niet meer gebruik.

Ook heeft hij geen hok meer waar ik de drinkfles aan kan bevestigen. Ik gebruik nu 2 voerbakken als drinkbak, deze staan weer in een klein konijnen toiletje zodat hij ze niet omver gooit en gemorst water niet op de grond maar in het wctje komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb inmiddels dus weer een fles aangeschaft. :

52042_kerbl_kaninchentraenk_1.jpg

Het bakje zou dus altijd gevuld zijn met water.. alleen, er zitten van die gleufjes aan om hem aan de tralies te hangen, maar.. Dan moet je hem dus gewoon horizontaal houden om dat bakje met die gleufjes door de tralies heen te doen en dan weer rechtop zetten.. In tussentijd loopt er dus veel water uit.. Dus ik weet ook niet hoe ik het anders moet doen want die fles zit op de kop. En als ik alleen het bakje aan het tralies laat hangen dan moet ik het flesje dus op zijn kop zetten en die er snel in zetten maar dat werkt ook niet.. en hij is zo zwaar dat hij automatisch naar beneden zakt en dus niet op de hoogte te plaatsen is waarop ik hem zou willen. Nu komt er dus veel vuil in omdat hij bij mijn konijn staat die zijn achterpoot niet goed kan gebruiken en dus meer sloft waardoor er meer hooi e.d. alle kanten op geschopt word.. Ik kijk het nog even aan.. Heb nu ook per hok 2 drinkbakken/flessen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .