Ga naar inhoud

allergisch aan hooi?


meroke

Aanbevolen berichten

Snuffel heeft nu al zo'n 3 weken AB gekregen omdat ze moest niezen. Ik kreeg wel de indruk dat ze meer moest niezen als ik net 'n verse pak hooi in hun hok legde.

Ik ben dan ander hooi gaan kopen en het niezen is duidelijk vermindert. Ik hoor ze sporadisch nog eens niezen maar niet de hele dag door.

Echter, ze willen beiden zo goed als niets eten van het hooi.

Ik heb normaal kruidenhooi en die krijgen ze al altijd. Kan het zijn dat een konijn ineens allergisch wordt aan hooi? of dat het hooi wat nu in de winkels staat misschien komt vanuit een periode waarbij ook mensen meer last hebben van hun allergie? Of gaat dit te ver?

Ik heb hun "vervang" hooi nu maar weer weg gedaan aangezien ze er beiden niet van eten en terug hun kruidenhooi gegeven, maar vanaf het in de kooi lag moest snuffel terug niezen. Wel vervelend want ze wil geen ander hooi eten. Of toch niet in zo'n grote hoeveelheden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen kunnen idd allergisch zijn voor hooi.

Hierdoor kunnen ze idd flink gaan niezen.

Mijn Pumbaa krijgt bijv. een ontzettend traanoogje van te stoffig hooi.

Je kunt dit oplossen door het hooi nat te maken & vervolgens te geven.

Maar ze moeten het wel lekker vinden.

Ik heb ook wel eens gehoord dat je hooi in de diepvries kunt leggen.

Dit zou het ook minder stoffig moeten maken.

Momenteel geef ik mijn konijnen hooi van de boer.

Ik heb een grote baal van 20 kg, met lekkere dikke stengels & is totaal niet stoffig.

Het oogje van Pumbaa ziet er nu weer goed uit, sinds ik dit hooi geef.

Dat je konijnen bijna geen hooi eten, kan komen door teveel bixjes.

Maar het kan ook zijn dat ze haakjes hebben.

Zodra konijnen haakjes krijgen laten ze vaak als eerste hun hooi liggen.

Hebben ze eerst wel altijd goed hooi gegeten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze hebben altijd al goed hooi gegeten en eten het nu nog goed hoor, maar enkel het kruidenhooi. Als ik ze ander hooi voor schotel willen ze het niet.

Dat kruidenhooi is eigenlijk helemaal niet stoffig. Het zijn die vierkante zakjes van bij Tom&Co en het beste hooi wat ik hier in België kan vinden.

Ze krijgt dit hooi al vanaf ze bij ons was, kan het dan zijn dat ze er ineens allergisch aan is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nu ook hooi van bij de boer. €2,5 voor een hele baal! (en €1 voor het stro).

Ik heb 2 ruifjes hangen, en omdat het kruidenhooi nog niet op is, doe ik in 1 ruifje het kruidenhooi en in het andere ruifje het hooi van de boer. Dat van de boer is eerder op! En dit is absoluut niet stoffig...

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb ooit een hamster gehad die allergisch was voor hooi.. hij moest ook de hele dag door niezen en kreeg rode bultjes rond zijn oogjes. ik heb hem toen een tijdje geen hooi gegeven, en daarna gewoon heel af en toe een klein beetje.. en wat er na een paar uurtjes overbleef, haalde ik gewoon weer uit de kooi..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Merkte je echt zo'n duidelijk verschil met het andere hooi?

Je zou eens opzoek kunnen naar het kruidenhooi van de witte molen (nature select). http://www.wittemolen.nl/nl/products/konijn-knaagdieren/bloesemhooi/56/3-0-320/index.htm

Ik vidn die persoonlijk toch minder stoffig dan die zakjes van Tom&co.

En hier is het het enige hooi waar ze echt dol op zijn...

Probleem is wel dat het volgens mij niet zo makkelijk te krijgen is hier in BE...

Je zou mss eens een mailtje kunnen sturen en vragen naar verkooppunten in de buurt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, er was toch een heel verschil.

Ik dacht misschien dat het kwam door de periode waarin het hooi geoogst is.

Het hooi wat ik als vervanging gegeven was is hooi wat ik al een tijdje had liggen dat ik eens gekocht had in nood, toen ik geen tom&co open kon vinden. het is zeer fijn hooi , helemaal anders van kwaliteit dan dat van tom&co.

zijn het van de witte molen redelijk dikke stengels? Beetje vergelijkbaar met dat van tom&co?

Ik zal alvast eens kijken waar ik het kan vinden, mss ook wel ergens online. thx voor de tip

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dun... euhm... toevallig van prestige?

Het zijn redelijk stevige en groene stengels. Volgens mij iets dunner dan dat van tom&co, maar dat zou ik moeten nakijken (dat van tom&co staat al in de garage bij de spullen om ooit aan een opvang te schenken).

Bij zooplus hebben ze het wel, maar enkel de paardenbloem variant (die ze daar om de één of andere bizarre reden goudsbloem noemen...).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet meer welk merk het was... het is het kruidenhooi wat ze in zoomart verkopen. Ik heb de zak al weggedaan.

Ik zat ook net op zooplus te kijken en moest er vandaag net bestellen voor o.a. onze schildpad :) ineens wat hooi mee bestellen dan. Is het dit wat je bedoelt http://www.zooplus.nl/shop/knaagdieren_kleinedieren/hooi_strooisel/hooi/154838?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .