Ga naar inhoud

Aanbevolen voer voor 2 konijntjes


Donderlovertjuhh

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik heb nu op dit moment 2 konijntjes waarvan er 1tje nog niet volwassen is maar toch was mijn vraag: 'Hoeveel voer kun je hun 2 het beste geven?'

Ik heb een dwerghangoor en een dwergkonijntje (zilvervos).

De dwerghangoor is nu bijna 10 weken en de dwerg is nu net 1 jaar oud.

Ik geef ze nu altijd; de dwergram:

- 3 scheppen (eetlepels) biks

- 1 snee brood

- altijd voldoende hooi

- vers water

- handje groenvoer

De dwerghangoor voedster:

- 2 scheppen biks (geen opfokvoer meer)

* dit wilde ik verhogen naar 4,5 scheppen ong. als ze volwassen is, even afwachten hoe groot ze word

- 1 snee brood

- altijd voldoende hooi

- vers water

- nog geen groenvoer want daar raakt ze van aan de diaree.

Hebben jullie betere voedingsadviezen? Ik denk dat het wel voldoende is maar ik weet het niet helemaal zeker.

Groetjes,

Link naar reactie
Delen op andere sites

De hoeveelheid biks die je aan kunt houden, is 25gr (bij SS 15gr) per kg. volwassen lichaamsgewicht. Tot 4 maanden mogen ze onbeperkt biks, daarna ga je het opbouwen naar bovenstaande hoeveelheid.

Je zou dan dus moeten weten hoe zwaar je konijnen zijn als ze volgroeid zijn, en het aantal kgs. maal 25gr biks, is wat ze mogen hebben op een dag.

Je jongste konijntje zou ik dus in ieder geval meer biks gaan geven.

Brood is inderdaad niet zo goed voor konijnen, zoals Anke al zegt.

Hooi mogen (moeten) ze onbeperkt tot hun beschikking hebben. Vers water moet ook altijd aanwezig zijn.

Wat voor groenvoer geef je nu? Groente die sowieso veilig zijn, zijn o.a. andijvie, witlof, rucola of verse kruiden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees dat je de kleine geen groente geeft ivm diarree. Heb je de groenten wel voorzichtig opgebouwd? Dus steeds maar aan één groente laten wennen. En voorzichtig opbouwen door op dag 1 een stukje ter grootte van een postzegel te geven, op dag 2 als het goed ging het dubbele etc...Dan zou ze niet aan de diarree moeten gaan.

Verder zou ik qua biks Science Selective geven (is wel wat duurder). Je hebt tegenwoordig ook speciale Science Selective voor opgroeiende konijntjes. In andere topics over wat goeie biks is lees je vaak dat SS goed is, omdat er de juiste samenstelling in zit. Dus genoeg vezels en niet teveel calcium enzo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .