Ga naar inhoud

Tandjes slijpen bij jong konijntje


ellenatmars

Aanbevolen berichten

Hoi hoi,

Een van Billie Jean's bovensnijtandjes is in een boogje naar binnen gegroeid. Nu zag ik net dat ze daardoor haar mondje niet meer helemaal dicht kan doen. Volgensmij rust die snijtand nu op haar tong.. Maar eten doet ze nog wel. Na even rondbellen dan eindelijk een dierenarts gevonden die de tandjes kan vijlen/slijpen (woon in een dorpje, veel dierenartsen knippen hier de tandjes blijkbaar), en vanavond kan ze om 6 uur langs komen.

Das allemaal hartstikke fijn natuurlijk, dat er vanavond wat aan gedaan kan worden, maar het konijntje is nog maar 3,5 maandjes oud! Nu vind ze het al niet fijn als wij dr tandjes willen bekijken, dus ik heb het idee dat ze vanavond ook tegen gaat spartelen. Ook al omdat ze in een onbekende omgeving is natuurlijk... Kan en mag zo'n jong konijntje dan wel onder narcose?? Het is een dwergkonijntje. Het gewicht weet ik alleen niet, maar ik ga er vanuit dat ze haar daar wel zullen wegen als dat nodig is.

Misschien (en hopelijk) valt het allemaal wel mee straks, maar ik vrees dat ze het niet zomaar toe gaat laten van een vreemd iemand...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm ik zou wel wat extra voorzorgsmaatregelen nemen met zo'n jong konijntje.

Hou er rekening mee dat het behoorlijk stressig voor haar kan zijn om dit te ondergaan en dat dat gevolgen kan hebben, dus het is belangrijk dat je naar een goede DA gaat die echt weet waar hij/zij mee bezig is. Ook is de kans groot dat Billie Jean haar tandproblemen niet zomaar verdwijnen hiermee en gewoon weer terugkomen, dan zou je na moeten gaan denken over het laten verwijderen van de tandjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties. Tandjes slijpen is inderdaad zonder narcose gebeurt, en ze is schijnbaar heel lief gebleven. En nu blijkt ze ook een kaakafwijking te hebben, DA dacht dat deze konijntjes doorgefokt zijn. Vandaar hun gebitsproblemen :( We hebben nog een tweede konijntje uit datzelfde nest, daar staan de tandjes wel mooi van op elkaar, maar ook daar moeten we nu over een tijdje mee terug om de kiezen te laten checken.

En dan over een week of 5 zal het ook wel duidelijk zijn of de snijtanden van Billie Jean worden getrokken. Zal toch wel moeten gebeuren, maar ze is daar nu wel een beetje jong voor niet? In ieder geval wordt er dan naar de situatie gekeken... Tis wel sneu zo :( Maar goed, het is tenminste te behandelen, dat is al een geruststelling op zich.

Link naar reactie
Delen op andere sites

DA heeft ze geslepen. Ze wilde ze eerst knippen omdat dat inderdaad niet onder narcose zou hoeven gebeuren, maar slijpen prefereerde ze ook. En het ging maar om 1 snijtandje (niet alles), dus dat kon wel zonder narcose dacht ze. En dat was allemaal goed gegaan, maar BJ wilde wel weer graag mee naar huis toen we dr weer kwamen halen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .