Ga naar inhoud

Chronisch Snot???


Cynthiaaapje

Aanbevolen berichten

Zoals jullie weten ben ik mijn konijn Banjer aan het behandelen tegen snot. Hij heeft nou 9 weken antibiotica achter de rug en we zijn nu begonnen met Duplo Injecties. Deze krijgt ie elke week (3 week lang) en hij heeft er nu 1 gehad.

De dierenarts zei dat hij nu met zekerheid kon zeggen dat de snot chronisch is. Ik geloof hier niet zo in.. Wat kan ik nog meer doen om hem er boven op te krijgen?

Hij is van gele neusuitvloeiing met vieze voorpoten en veel niezen al overgegaan in bijna niet meer niezen en heldere uitvloeiing en lichtelijk vieze poten.

Wat houd het is als het wel daadwerkelijk chronisch is?

ps. DA staat aangeschreven hier als konijnkundig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet dat ik zelf heel erg goed ben op medisch gebied, maar voor wat betreft die Duplo: wat ik hier bij iedereen gelezen heb en wat de DA mij ook uitgelegd heeft, is dat die injecties iets van 2 dagen zouden 'werken', en daarna herhaald dienen te worden. Bij ons (en ook anderen hier) was dit elke 3e dag, bij anderen heb ik gelezen dat dit om de dag was. Ik vraag me dus eigenlijk af of dat deze dosering van 1 injectie per week juist is... Misschien dat anderen daar wat meer over weten.

Met chronisch snot heb ik gelukkig geen ervaring, Nijn is er volledig bovenop gekomen, maar ik dacht dat als het daadwerkelijk chronisch is, je konijn ook goede en minder goede tijden heeft. Dat hij er de ene keer meer of minder last van zou hebben.

Wat doe je zelf nog meer, naast de medicijnen die hij nu krijgt? Zo kun je bijv. verse tijm en rozemarijn geven, dit ontsmet de luchtwegen. Daarnaast kun je je konijn laten 'stomen' (is het een binnen of een buitenkonijn? bij een buitenkonijn is dit in deze tijd van het jaar nl. niet aan te raden i.v.m. de warmte van het stoom)

aangepast door Laura1984
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is nu een buitenkonijn. Zijn vormalige vriendinnetje staat nog steeds binnen en heeft gelukkig nergens last van.

Banjer staat helemaal alleen achter in de tuin. Hij krijgt verder eigenlijk niets bij. We hebben wel tijm geprobeert maar dat vond hij niet lekker.

Ik zal eens wat meer proberen te vinden over die duplo injecties..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook al voor verscheidene dingen duplo-injecties moeten geven en hier was het inderdaad om de dag. Zorg wel dat je elke keer een schone naald pakt.

Ik geloof ook nooit zo in chronisch snot. Een van mijn konijnen heeft het zogenaamd ook min of meer. Ze niest af en toe en ze knort veel. Dit als gevolg van een luchtweginfectie die dus nooit helemaal weg is gegaan. De DA zegt dat er gewoonweg niks aan te doen is, maar ik geloof hier helaas ook niet in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal wel even met mijn vriend overleggen.. Ik denk toch echt dat hij het dan ook om de dag moet hebben.. Hij is gister met Banjer heen geweest omdat ik op school zit en dus niet bij mijn nijnen enz. ben.. Zal wel even zeggen dat hij de DA op moet bellen..

Chronisch snot weet ik zeker van dat het bestaat.. mijn vorige voedster had het en is aan de complicaties van snot overleden en Banjer heeft het dus van haar gekregen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Snot kan wel een maand of 3 duren hoor...dat is bekend..

Of dit bij jou chronisch is ? Geen idee...Héél belangrijk is dat ook niet..

Als het uiteindelijk over gaat, weet je dat het niet chronisch was...Als hij er in de toekomst vaker last van gaat krijgen, zal je kunnen bevestigen dat het inderdaad chronisch is..

Maar vooralsnog vind ik 9 weken nog niet zo schrikbarend lang om wanhopig te worden of aan te nemen dat het chronisch is..

Maar ja, ík ben ook geen dierenarts.... :he:

Link naar reactie
Delen op andere sites

ZaZa ik zei ook niet dat het chronisch was, maar dat zei de DA.

Ik had gevraagd om de Duplo dus ik neem aan dat ik die ook heb gekregen.. Mijn vriend heeft vanmiddag nog de DA gebeld en die zei dat hij 1x in de week die prik moest hebben omdat dit anders slecht was voor zijn darmen. Als hij hem 1x in de week moet is het dan deplo?

Hoi wat een gedoe :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt meerdere soorten penicilline's...

Als de DA duplo zegt, zal hij waarschijnlijk duplo bedoelen en niet deplo...

Deplo heeft idd dezelfde werkzame stof als duplo maar heeft een kortere werkzaamheid. Waar duplo volgens de bijsluiter 3 dagen werkt (en dus gegeven wordt met een doseringsinterval van 72u), werkt de deplo maar 1 dag.

Zoals ik al antwoorde op je pb'tje. Zou je altijd je DA op de bijsluiter kunnen wijzen en vragen waarom hij beslist heeft om met een andere dosering te werken. Mss heeft hij er wel een reden voor.

Mss heeft hij idd een andere penicilline gebruikt die weer een andere werkingstijd heeft.

@ Cindy: Hou alsjeblieft op met dat diarree verhaal, dat redelijk uit zijn context is gerukt...

Volgens mij snapt het doorsnee lid hier wel dat je met waterdunne diarree geen 24u moet wachten. Of je konijn nu ziek is of niet, medicatie neemt of niet.

Als je konijn idd medicatie neemt en diarree krijgt, lijkt het mij ook meer dan normaal de DA dan nog te wijzen op de medicatie die hij op dat moment krijgt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankje wel ZP ik hab je al weer een berichtje gestuurd over het hoe en waarom de DA zei dat hij het middel zo wou gebruiken.

Diaree is bij geen een dier goed (nah ja behalve bij een koe dan :P ) en zodra een dier het hier heeft komt de DA (lich ook aan de omstandigheden en het dier, bijv een paard dat net op de wei staat heeft logischerwijs altijd een dag of 2 diaree)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .