Ga naar inhoud

Gaat toch niet zo goed...


Resii

Aanbevolen berichten

Vorige week maandag zijn allebei mijn voedsters gesteriliseerd.

De pijnstiller mochten ze 7 dagen hebben, dus heb ik zondagavond voor het laatst gegeven. Maandag ging eigenlijk alles nog goed..

Gistermiddag viel me op dat bolletje zich niet lekker voelde, ze lag er nogal lusteloos bij. De peterselie die ik haar aanbood at ze wel gewoon op.

Er kwamen echt minder keutels, soms de normale die ik van haar gewend ben maar er zaten ook echt kleinere tussen...

Normaal als ze s avonds rondlopen vliegen de keutels om mn oren, dat was niet het geval...

Ook toen ik haar ook de ren tilde lag ze daar maar, toen ik haar optilde voelde ze wat slapper aan. Ze moest even wennen maar heeft nog wel gewoon gespeeld, alleen niet gerend.

De andijvie heeft ze maar 2 blaadjes van op, pluis was langer aan het eten dan zij... Normaal gaat bolletje door tot er niks meer ligt.

Daarna ging ze onder de kast zitten, en kwam daar eigenlijk niet meer onderuit, dus heb ik haar weer in haar ren laten lopen.

Gisteravond ging het echt wisselend, soms was ze weer haar nieuwsgierige zelf en soms lag ze daar maar.. ook met eten; de ene keer pakte ze het gewoon aan en daarna juist weer niet... en bolletje die niet eet dat kennen we hier niet..

Omdat ik dacht dat ze buikpijn had heb ik de snuggle maar weer opgewarmd, daar heeft ze gebruik van gemaakt.

Vannacht heeft ons mam nog geprobeerd er wat in te krijgen. Peterselie hoefden ze allebei niet, ze hebben 3 brokjes SS op.

Ze wilden allebei ook niet drinken.

Vanochtend heb ik ze eten gegeven, pluis viel aan maar bolletje reageerde niet op het bakje biks... Pluis heeft ook maar weinig biksjes op tot nu toe.

Allebei hebben ze wel wat peterselie op.

Er liggen keutels genoeg, maar ze zijn anders. Vooral die van bolletje, er ligt geen enkele grote keutel tussen zoals die normaal zijn..

Net was Pluis aan het tandenknarsen..

Pff dit wordt toch een rondje dierenarts denk ik...

Ik krijg er wel wat eten in maar niet zoals het hoort..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit heeft bijna zeker weten met de sterilisatie te maken, verwacht ik.

Knarstanden wijst op pijn.

Pluisje doet dit omdat ze pijn heeft.

Dat Bolletje niet eet komt ook door de pijn, verwacht ik.

Je schrijft dat alles goed ging, totdat je stopte met de pijnstilling.

Dit mocht je maar 7 dagen geven, dus mijn advies is om gelijk contact op te nemen met je DA!

Konijnen moeten blijven eten, want anders vallen de darmen stil en dan ben je nog verder van huis.

aangepast door Joseeke
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja gelukkig is ze wel blijven eten, maar veel minder dan normaal...

Bolletje heeft net 12 biksjes op, flink wat peterselie en ze eet weer hooi!!

Pluis is weer helemaal terug bij normaal... stuitert door dr hok en staat echt constant te schooien, maar die at ook nogsteeds normaal. Ik snap er echt niks meer van.

Er blijven gewoon keutels komen van Bolletje gelukkig...

Pff ik twijfel nu echt... net was het zo duidelijk: dierenarts...

Maar nu gaat het net weer beter..

Het zijn echt enorme stresskippen als het gaat om de da, ben zo bang dat als ik ze nu meeneem dat het weer terug bij af is..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan je anders niet gewoon ff naar de DA bellen, dan hoef je ze nog niet mee te nemen, maar vraag je alleen even telefonisch advies. Dan hoor je van hem wel of je, als dit zo blijft, misschien toch beter langs kan komen, of misschien zegt hij dat je nog een paar dagen door moet gaan met een vermindere dosis pijnstilling? Of hij heeft een andere goede tip of raad?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze er nu weer goed aan zijn, kun je idd beter even wachten met een bezoekje aan de DA. Aangezien dit stress met zich meebrengt.

Dat Bolletje weer hooi eet is een goed teken!

& idd, zoals Jolanda schrijft, ik zou even de DA bellen i.v.m. de dosering van de pijnstilling.

Hou ze maar goed in de gaten vandaag & verwen ze maar fijn :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lastig dat het zo op en neer gaat. Ik zou ze ook niet meteen weer naar de DA slepen. Je kunt natuurlijk altijd even bellen. Ik heb zowat 3 weken lang pijnstilling aan Moon gegeven (metacam, en de laatste week een lagere dosis), dus volgens mij mag het best langer. Ook moest ik gewoon de darm medicijnen blijven doorgeven. Pas toen ze echt weer helemaal de oude leek, mocht ik langzaam gaan afbouwen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou... ik heb gebeld maar echt veel wijzer ben ik er niet van geworden.

Pijnstiller kreeg ik niet meer, 7 dagen pijnstiller was al veel want de meeste dieren kregen maar 3 dagen pijnstilling.

Ik moest maar alle dingen die 'hij' lekker vind geven zodat ze toch nog blijft eten..

Het stond absoluut los van de sterilisatie omdat er niks met de darmen gedaan wordt, dus ik moest het maar even aankijken, wordt het echt erger moet ik morgen langskomen.

Dit klopt dus totaaaaaaaaal niet met mijn gevoel. die beestjes hebben oersterke darmen en kunnen eten wat ze willen aan groente/fruit zonder last te krijgen. En nu ineens is het mis nadat ik gestopt ben met pijnstilling.

Ik heb dus geen pijnstilling omdat ik maar weinig meegekregen had, echt maar voor 7 dagen. (ofja, ik had ruim meegekregen voor hun dosering; 0,1 voor allebei de nijnen, voor pluis was dit goed maar bolletje had nog pijn en die is ook een kilo zwaarder, dus die heeft al die tijd 0,2 gehad op de laatste 3 dagen na)

Dus nu ga ik naar de niet konijnkundige dierenarts bellen hier in veldhoven.... kijken of ik toch nog een potje metacam kan krijgen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ze hadden gewoon metacam gekregen.... het geven ging ook nog eens super makkelijk, ze vonden het echt super lekker, ze stonden er echt op te kijken wanneer ik kwam met mn spuitje :P... dus langer geven veroorzaakt ook echt geen stress bij haar ofzo..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou... ik heb gebeld maar echt veel wijzer ben ik er niet van geworden.

Pijnstiller kreeg ik niet meer, 7 dagen pijnstiller was al veel want de meeste dieren kregen maar 3 dagen pijnstilling.

Ik moest maar alle dingen die 'hij' lekker vind geven zodat ze toch nog blijft eten..

Het stond absoluut los van de sterilisatie omdat er niks met de darmen gedaan wordt, dus ik moest het maar even aankijken, wordt het echt erger moet ik morgen langskomen.

Dat het los staat van de sterilisatie daar ben ik het niet mee eens. Tuurlijk dat zou kunnen, maar het lijkt mij toch echt wel dat het ermee te maken heeft. Mijn kkDA heeft mij uitgelegd dat narcose heel zwaar is voor het darmenstelsel. Je konijn kan gewoon lekker wakker worden, maar het kan zijn dat zijn/haar darmen niet mee "wakker worden". In darmen is een peristaltiek aanwezig, dat zijn bewegingen die ervoor zorgen dat het eten/ontlasting er doorheen geduwd wordt. Door de narcose kan deze peristaltiek verminderen of zelfs helemaal wegvallen. Op zo'n moment is het dus noodzakelijk dat je darmstimulansmiddelen gaat geven om die bewegingen weer op gang te krijgen (door buikmassages probeer je er manueel een beetje beweging in te krijgen).

Een groot probleem is dat als de darmen stil gaan liggen dat dat verstopping kan geven. Hierdoor krijgt je konijn buikpijn en wil ze helemaal niets meer eten. Zo wordt alles van kwaad tot erger. Het is dus belangrijk dat ze ook pijnstilling krijgen, zodat ze zich beter voelen en gaat eten! De pijnstilling hebben ze dus niet meer nodig voor de wond (daar zullen ze wel niet zoveel last meer van hebben) maar voor de buikpijn die het verteringsstel geeft!

Ik hoop dat je gewoon even naar een andere DA kunt bellen, je verhaal uitleggen en dan krijg je vast wel metacam mee (Ik bestel het op het internet, maar ja, dan duurt het een paar dagen voor het er is).

P.S. Hier vond Moon de metacam ook enorm lekker.

P.S. 2 Natuurlijk geven we snel antwoord. We zijn er voor je konijntjes (en voor jou natuurlijk). Enne....ik heb toch haast niets te doen op mijn werk, dus hou ondertussen een beetje bb in de gaten ;)

aangepast door FemkeS
Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, hier nog zo'n 1!

Ik zit op de receptie & het is hier soms zo rustig dat ik uren op BB kan rondstruinen ;)

Sorry voor het off-topic zijn. Ik ben ook meer op bb tijdens mijn werk dan als ik thuis ben...daar heb ik wel dingen te doen, haha. Toen ik bij bb kwam deed ik ook receptie werk, nu zit ik weer in het onderzoek, maar het project vlot niet echt. En dan krijg ik te horen: "ga maar artikelen lezen". Maar na een paar weken heb ik het wel een beetje gezien met de artikelen... Ik ben eigenlijk ook stom bezig. Als ik wel opeens wat te doen heb ga ik dat als een idioot zitten doen. Als ik het nou wat rustiger aan deed, had ik er misschien langer plezier van. Ik ben echt zo iemand die wat om handen moet hebben. Straks vergadering...het hoogtepunt van mijn dag.

aangepast door FemkeS
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren heb ik de pijnstilling opgehaald bij een dierenarts hier in veldhoven, werd helemaal niet moeilijk om gedaan :P

Toen kwam ik thuis met mijn pijnstiller en leek het er niet op dat Bolletje het nodig had, dus ook maar niet gegeven.

's Avonds was ze weer helemaal de oude!

De enorme keutels vlogen weer in het rond en zij zelf ook haha :P

Ook nu zit ze er weer vrolijk bij en komt ze weer vragen om eten..

Ik weet eigenlijk niet zo goed wat het nu precies geweest is maar ik ben blij dat het over is, en ik hoop dat het ook wegblijft! :)

Bedankt voor jullie hulp! :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .