Ga naar inhoud

Viera niet helemaal in orde


Laura82

Aanbevolen berichten

Dit weekend viel me op dat er wel erg veel platgetrapte zachte poepjes in de kooi lagen. Af en toe ligt er wel eens een blindedarmkeutel, maar nu ligt het goed vol. Ik heb sinds zaterdag denk ik 10 plakkaten uit de kooi geschraapt. Maar of het nu allemaal bdk's zijn of gewoon zachte ontlasting ben ik niet uit.

Ik kwam er alleen niet achter wie het was, allebei levendig en lekker eten.

Gisteren gekeken en toen hingen er dus 2 kleine keuteltje aan haar kontje.

Vanochtend viel ze niet aan op haar care+ brokjes zoals normaal, ze heeft met lange tanden aan 1 brokje gekabbeld. Toen maar gaan proberen met een schijfje winterpeen, 3 hapjes en toen was ze er klaar mee.

Uiteindelijk ook nog een tarwe aar gegeven, hier werd 1 hapje van genomen.

Het hooi hebben ze beiden dit weekend niet aangeraakt, volgens mij apprecieren ze paardebloemhooi niet. Dus vanochtend maar weer pepermunt hooi erin gedaan. Ze zat net nog aan een sprietje te knabbelen.

Ook een los bakje water met prozyme erin gezet. Ik hoop dat het vanavond beter gaat, anders ga ik vanavond nog naar de dierenarts met haar.

Groetjes,

Laura, Baileys and Viera.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zou zo snel mogelijk naar de da gaan. Konijnen laten geen pijn zien, maar als ze niet of moeilijk eten is dat een teken dat ze zich niet goed voelen.

Je moet het zien als een groot uithangbord met lichtjes, pijlen alles erop en eraan dat ze zich niet goed voelt.

Zit je wel bij een konijnkundige da?

Iig heel veel sterkte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hebben jullie indd gelijk in.

Ik neem tussen de middag even een auto van een collega mee om te kijken hoe het met haar gaat. Mocht er dan geen verbetering zijn, rijden we door naar de DA.

Alleen nu nog even een collega overhalen :-)

De dierenarts die ik normaal gebruik ben ik toch niet helemaal niet zeker van ik ben nu even hier aan het zoeken voor een andere da die goed aangeschreven staat.

aangepast door Laura82
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is het probleem, baas en collega hebben allebij een nieuwe lease auto.

En om nou bij mijn baas aan te kloppen of ik even zijn auto mag lenen voor een konijn. Heb de financieele man even om advies gevraagd en hij gaf aan dat de voorkeur uitgaat naar een auto van de zaak. Dus dat ik mijn collega maar even moest mededelen dat ik zijn auto meeneam. Collega mompelde net oke dan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou het is gelukt hoor, auto geregeld en zelfs heel gehouden :-)

Ze waren erg gelukkig om me te zien :-) Viera kwam meteen aanstormen, heb je eten? Had wat witlof voor ze, Bailey hoefde het helemaal niet en Viera heeft een paar hapjes op nadat ik het 5 minuten voor haar neus hield. Hooi en restant brokjes hebben ze niet aangeraakt.

Er was geen plakpoep.

Heb ze nu gescheiden (tussenwand in kooi) zodat ik de ontlasting in de gaten kan houden. Ik heb Viera's buikje gevoeld en die lijkt wel wat opgeblazen maar geen bubbeltjes ofzo. Bailey's buik is normaal. Heb de dierenarts gebeld even met de assistente besproken en ga vanavond langs met ze.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net terug van de DA.

Ik heb ze allebei meegenomen aangezien Baileys vanmiddag ook bijna niet gekeuteld had, op een beetje dun na en 2 minikeuteltjes. Viera had een beetje dun en 10 minikeuteltjes. Ook hadden ze allebei de blaadjes witlof en nog wat care + brokjes op.

De DA vond ook dat de darmen van streek waren, heeft ze alle 2 wat antibiotica en een pijnstiller gegeven. Temperatuur van beiden was goed.

Vitakraft Carotties zijn zeer waarschijnlijk de boosdoener.

Mijn moeder had ze meegenomen donderdag, heb ze dus samen zo'n brok gegeven zaterdagavond. Ik weet het het is zeer stom, ze liggen nu ook in de prullenbak.

Bailey's heeft net zo'n 20 bijna normaal ogende keutels in de kooi gedeponeerd.

Hopen dat Viera ook snel bijtrekt. Effe duimen dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze keutelt sinds vannacht ook een stuk beter, bijna normale grootte. Alleen heeft ze tussen 3 en 6 nog wel 2 blindedarmtrossen laten liggen. Ze heeft ook wat meer eetlust, ik heb haar vanochtend nog wel wat ciseral drops gegeven, daarna lag er weer een flinke lading keutels.

Bailey is een iets ander verhaal, die eet lekker maar heeft niet echt meer gekeuteld na gisteravond. Probleem is dat de plashoek in het deel van de kooi ligt wat nu voor hem afgescheiden is.

en op de ene of andere manier heeft hij besloten toch heel zindelijk te zijn en het dus alleen daar te willen doen. Vanochtend hem dus even Viera laten bezoeken, daar deed ie meteen een flinke plas. En kwamen er wat zachte keuteltjes uit.

Hij eet nog wel erg goed, als Viera vandaag goed blijft keutelen plaats ik ze vanavond weer samen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En zo blijkt maar weer wat voor een troep ze verkopen in de dierenwinkels, onder het mom van "een lekker extraatje voor je konijn"....

Ik ben blij dat het nu wat beter gaat! Wel apart dat Bailey alles ophoudt omdat hij niet bij de plasplek kan komen. Je zou denken dat hij toch echt wel gaat keutelen en plassen op een gegeven moment. Kun je ze niet al eerder bij elkaar zetten (ik snap dat het dan wel lastig is om te zien wie er wel en niet heeft gekeuteld)?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit nu op mijn werk, vanmiddag 16.00 uur weer thuis. Was er vanochtend nog niet gerust op, Bailey's keutels zijn nu ook kleiner dan normaal, zelfde grootte als die Viera nu produceert. Vond het wel sneu Baileys was heerlijk naast viera op zijn zij geploft en was haar heel enthousiast aan het wassen. Dit waardeerde ze niet echt trouwens.

Ze hadden vanmorgen wel energie voor 10 trouwens, ik had de kooien open laten staan toen zijn ze er maar even uitgesprongen om zij aan zij te gaan joggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn eerste keus zou ook niet AB zijn als een konijn slecht poept. Ik heb altijd het idee dat het door allemaal nog erger van kan worden (diarhee). Liever darmstimulans geven denk ik dan (metocloral en/of cisaral) en als er helemaal niets verschijnt een laxeermiddel (laxatract) erbij.

Hoe gaat het nu eigenlijk met ze? Gaat het al beter?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben van DA aan het wisselen omdat ik hem niet helemaal vertrouw idd.

Ik heb Viera de ochtend erop cisaral gegeven, beide kregen ook al 1 dagje prozyme.

De keutels zijn weer normaal, beide de normale grootte. Ook is de eetlust weer terug.

Ik heb ze gisteren allebei een beetje gemasseerd. Viera is erg zo'n stresskip dat ik daar snel mee gestopt ben.

De buikje leken allebei wel wat strak gespannen. Ze eten en poepen in ieder geval weer goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .