Ga naar inhoud

niezen


meroke

Aanbevolen berichten

Ik hoor snuffel de laatste 2 dagen meer niezen dan anders. Vanavond zag ik ook 'n klein beetje snot. Verder is haar neusje niet nat nu.

Is het nodig dat ik naar de dierenarts ga?

We hebben ook sinds 2,5 weken een kat, ze heeft ook al een paar keer moeten niezen. Kan het zijn dat de konijnen dit overnemen van de kat?

Als ik naar de DA moet, neem ik best mijn 2 nijnen én de kat mee?

De vorige keer heeft snuffel AB gekregen toen ze moest niezen. Maar ik neem aan dat ik dat niet zomaar mag geven...?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Snot (pasteurella)

Dit is een besmettelijke ziekte. De voorste luchtwegen van het konijn zijn ontstoken. Het konijn heeft een heldere soms dikke neusuitvloeiing. Hij niest, vermagert en krijgt ontstoken oogleden. De dierenarts kan hiervoor antibiotica meegeven. Deze ziekte is erg lastig te behandelen. Vaak kan een konijn met snot alleen nog maar samen zitten met een ander konijn, als dat konijn dezelfde ziekte heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, ik ga morgenochtend zeker naar de DA.

Zijn er bepaalde zaken waar ik moet op letten bij de DA? Dingen die hij zeker moet onderzoeken, ...? Ik ben al een paar keer bij deze DA geweest en heb er wel een goed gevoel bij, maar wil toch even zeker zijn of hij écht konijnkundig is en of er bepaalde zaken zijn waar ik kan op letten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is goed als ze een kweekje maken, zodat ze weten om wat voor bacterie het gaat. Dan kunnen ze gerichter behandelen. Voor de rest... toen ze Nijn voor het snot onderzochten hebben ze eigenlijk meteen alles gecheckt: nageltjes, oortjes, oogjes, zijn longetjes (ademhaling)... maar dat soort dingen doen ze eigenlijk standaard bij een bezoek bij onze DA.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Terug van de dierenarts. De konijnen moeten 7 dagen AB innemen.

Het niezen van de kat had er niets mee te maken, dat is niet overdraagbaar. Volgens de dierenarts kon het komen door de entingen van vorige week. Ook Daantje had 'n klein beetje 'n natte neus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We zijn inmiddels aan de voorlaatste dag van de AB. Snuffel niest nog steeds, nog helemaal niets verbeterd. Wel zie ik geen snot meer, maar dat heb ik ook maar 1 keer gezien.

Is het normaal dat er nog steeds geen verbetering is? Ik merk wel dat ze vaker niest als ze hooi eet, maar het hooi wat ze krijgt is mooi los hooi die ik al altijd geef.

Het is ook niet stoffig ofzo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Snot is vaak erg hardnekkig en het kan heel lang duren voordat het echt genezen is. Nijn hebben we bijv. vorig jaar van september tot december moeten behandelen voordat het echt over is.

Ik zou even contact opnemen met je DA, of het evt. nodig is om de AB kuur te verlengen. Het is nl. wel belangrijk dat de bacteriën echt goed 'weg' zijn, dan is de kans kleiner dat het terug komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat is wel lang zeg, van september tot december!

ik hoop dat het hier niet zo lang moet.

Echt snot is er eigenlijk niet, het is gewoon niezen, haar neusje is ook niet meer nat, dat was eigenlijk maar die ene dag.

ik zal morgen even naar de DA bellen, hopelijk moeten we niet terug want snuffel heeft de pest aan 'n autorit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .